موضع بیت آیت الله واعظ طبسی درباره تغییر نام خیابان شهید شوشتری

 به نقل از مشهد پیام، شامگاه گذشته بیت آیت الله طبسی با صدور بیانیه‌ای نسبت به اقدامات شورای شهر مبنی بر تغییر نام خیابان شهید شوشتری به نام آیت الله طبسی واکنش نشان دادند.

 

مشروح این بیانیه به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ یک مرز و بوم برآمده از اندیشه‌های عمیق و تلاش‌های ماندگار انسان‌هایی است که با عزم و اراده در راه آرمان‌های یک ملت از جان مایه گذاشته‌اند و عمر خود را در این راه صرف کرده‌اند.

بزرگداشت یاد و نام انسان‌هایی که هویت یک ملت بر شانه‌های اندیشه عمیق و مجاهدت‌های خستگی ناپذیر آن‌ها استوار است، نه برای اعتبار بخشیدن به این شخصیت‌های بی نظیر، بلکه برای زنده نگه داشتن افتخارات و باورهای یک ملت است.

 

انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک حرکت مردمی و برآمده از بطن امت اسلامی و استوار بر اندیشه‌های دینی و نگرش والای امام راحل عظیم الشأن (ره) با تلاش مجاهدان خستگی ناپذیر و مبارزان بی نظیری که با خون خود در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و شکل گیری این نظام مقدس تلاش کردند به ثمر نشست. بدون شک نام این انسانهای والا همواره بر تارک این مرز و بوم خواهد درخشید و این حق بازماندگان و آیندگان است که ضمن آشنایی با پیشینه انقلاب اسلامی در پیوند با این پشتوانه های فکری و معنوی و مفاخر ماندگار در راه صیانت از این دستاوردها و آرمانهای آن تلاش کنند.

 

نام گذاری خیابان‌ها، میادین و معابری که مردم در خلال زندگی روزمره نام آن‌ها را بر زبان جاری می‌کنند یکی از این راه‌هاست که به عنوان ارج نهادن به شخصیت و مقام این بزرگان صورت می‌گیرد و قطعاً در هر شهر و کشوری برای این مهم دستور العمل ها و شاخص‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

در این راه استفاده از اسامی سرداران شهید، مشاهیر، مفاخر مذهبی، علمی، فرهنگی، دینی و حماسی و ... باید با در نظر گرفتن جوانب مختلف و ریشه‌های تاریخی ملی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی و هنری جامعه و محترم شمردن باورهای مردم انجام شود.

 

آیت الله واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حتی قبل از واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ضمن آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی (ره) در زمره همراهان امام راحل (ره) و مبارزان انقلاب اسلامی قرار گرفت و با همراهی مقام معظم رهبری و شهید هاشمی نژاد در شکل گیری مبارزات انقلابی در کشور و مشهد مقدس نقش مؤثری داشت.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان و خدمت به بارگاه منور رضوی و اعتلای حوزه علمیه از هیچ تلاشی فرو گذار نکرد و منشأ خدمات فراوانی به زائران و مجاوران حضرت ثامن الحجج (ع) بود.

قطعاً خدمات این شخصیت بی نظیر که متعلق به نظام پربرکت اسلامی است هیچگاه از حافظه تاریخی ملت ایران محو نخواهد شد.

 

تلاش شورای اسلامی شهر مشهد برای زنده نگه داشتن نام این شخصیت خدمتگزار و نام گذاری یکی از خیابانهای این شهر به نام ایشان قابل تقدیر است اما نوع انجام این اقدام بسیار قابل تأمل است :

همه آنها که با منش و رفتار و کردار آیت الله واعظ طبسی اندک آشنایی دارند، هیچگاه تجلیل و احترام و منزلتی که ایشان در بیان و عمل برای مجاهدان و رزمندگان و شهیدان قایل بودند را فراموش نکرده و نمی کنند، حال چگونه و با چه منطقی اعضای محترم شورای اسلامی شهر مشهد نام یکی از سرداران شهید، که رشادتهای او در جبهه های نبرد و تلاش او برای حفظ وحدت در ایران اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست را از خیابانی برداشته و نام آیت ا... واعظ طبسی را جایگزین آن می کنند؟!(الی أین تذهبون )

قطعاً‌ مدیران تصمیم گیرنده در این خصوص نیت خیر داشته اند اما آیا فکر کرده اند که تاوان هزینه های این کج سلیقگی و بی تدبیری و اقدامات عجولانه و بی برنامه را باید چه کسی بپردازد؟

آیا اعضای شورای اسلامی شهر مقدس مشهد از بدو تشکیل شوراهای اسلامی تا این لحظه آئین نامه و دستورالعملی برای این نام گذاری ها و تغییرات مدون کرده اند؟!

در جایی که ده‌ها نام بی مسمی و گاه غیر ضروری بر پیشانی خیابانهای شهر مشهد خودنمایی می کند تغییر نام و یا نامگذاریها با کدام ملاک و معیار سنجیده می‌شود؟!

در این موضوع هیچ شکی نیست که زنده نگه داشتن یاد و نام مفاخر یک کشور و شهر از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه کرد ! اما نحوه انجام این کار محل تأمل است.

 

هنوز چند ماه از اعلام تغییر نام برخی معابر و خیابانها که بازتاب نامطلوبی در جامعه داشت و منجر به رأی گیری مجدد و لغو مصوبه شورای شهر و بازگشت اسامی قبلی شد، نمی گذرد. که این تصمیم عجولانه خاطر همه دلدادگان انقلاب اسلامی و ارادتمندان به ساحت مقدس شهیدان را آزرده می کند.

 

قطعاً‌ هم بیت شریف مرحوم آیت الله واعظ طبسی و هم روح بلند این خدمتگزار به نظام مقدس اسلامی که مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان برادری همدل برای خویش و مریدی صدیق برای امام و خدمتگزاری پایدار برای انقلاب یاد کردند از این اتفاق ناخرسند است(ما لکم کیف تحکمون)

امید که در مسائلی از این دست و تصمیم گیریهای مدیران شهری شاهد تفکر و تدبیری عمیق تر و استفاده از نظرات کارشناسی و دقیق تر باشیم.

 

{التدبر قبل العمل یؤمّنک من الندم}

السلام علی من اتبع الهدی

بیت مرحوم ایت الله عباس واعظ طبسى ٩۵/۴/٨