پرواز «باکو - مشهد» برقرار شد

«محسن پاک‌آیین» در مراسم افتتاحیه اولین پرواز «مشهد - باکو» که در فرودگاه بین‌المللی شهیدهاشمی نژاد مشهد، اظهار کرد: با افتتاح این خط پرواز علاوه بر مردم جمهوری آذربایجان، مردم نخجوان نیز با اتصال خط راه‌آهن می‌توانند به مشهد سفر کنند.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان افزود: بسیاری از مردم آذربایجان برای درمان و معالجه به ایران سفر می‌کنند و با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب درمانی و بیمارستان‌های مجهزی که استان خراسان‌رضوی دارا است شاهد پذیرای این بیماران و معالجه آنان خواهیم بود، از این‌رو سفر اتباع آذربایجان فقط بعد زیارتی ندارد بلکه ابعاد اقتصادی، گردشگری و درمانی آن نیز بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه فعالان اقتصادی در آذربایجان آماده هستند تا با سفر به مشهد برنامه‌های اقتصادی خود را در این جا رونق دهند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که مردم و شیعیان آذربایجان به شدت شیفته و مشتاق زیارت امام رضا(ع) هستند و چندین سال پیش نیز رئیس‌جمهور سابق جمهوری آذربایجان در جریان سفر به مشهد دستور برقراری پرواز مستقیم آذربایجان به مشهد را داد، این امر امروز با افتتاح اولین خط پرواز محقق شد. این اقدام امروز در بهترین وضعیت روابط بین دو کشور در طول سال‌های پس از استقلال جمهوری آذربایجان انجام شده است.

پاک‌آئین خاطرنشان کرد: یکی از بهترین مقام و عنوان معنوی که خطاب به مردم آذربایجان داده می‌شود، واژه «مشهدی» است که قبل از اسم دوم مردم آذربایجان، به‌عنوان مثال مشهدی آیدین یا مشهدی رافائل خطاب می‌شوند که این موضوع جای خرسندی دارد.

هم‌چنین «محمدباقر قاسم‌زاده»، مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی اظهار کرد: سالانه پذیرای 9 میلیون مسافر در فرودگاه هستیم که سهم مسافران خارجی حدود دو میلیون مسافر است. هم‌چنین به 27 مقصد خارجی مستقیماً از مشهد پرواز داریم. به طور متوسط روزانه 220 پرواز و حداکثر 250 پرواز از فرودگاه مشهد در حال انجام است که سالیانه حدود 60 هزار پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: مشهد دومین فرودگاه پرترافیک و نخستین فرودگاه زیارتی در کشور و دارنده رتبه 16 از نظر تعدد مسافر در بین کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود که رشد سالیانه افزایش پرواز و مسافران در فرودگاه مشهد تقریباً 20 درصد است که از همین‌رو به سرعت در حال توسعه فرودگاه برای سرویس‌دهی مطلوب به مسافران هستیم.

مدیرکل فرودگاه‌های استان گفت: با این‌که یک روز در هفته پرواز مشهد - باکو انجام می‌شود و امید است که این پروازها به‌طور روزانه انجام شود اما رتبه مطلوبی در رنکینگ جهانی کسب کردیم.

قاسم‌زاده اظهار امیدواری کرد مردم آذربایجان با سفر به مشهد از مرجع امام رضا(ع) و مزیت‌ها و امکانات گردشگری، باستانی و فرهنگی بهره‌مند شوند و مردم مشهد نیز با سفر به آذربایجان از فرهنگ باستانی و اماکن دیدنی این کشور نهایت استفاده و بهره را ببرند و همانطور که متعهد به میزبانی شایسته از مسافران به‌ویژه مسافران خارجی هستیم، امید است این سفرها ایمن، لذت‌بخش و به طور مستمر ادامه یابد.