آموزش‌وپرورش قاتل خلاقیت است

محسن هجری امشب در حاشیه نمایشگاه کتاب ناشران ایران در نیشابور در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاوت دوره کودکی و نوجوانی اظهار داشت: به نظرم باید گروه سنی کودک و نوجوان را تفکیک کرد، کودک تابع جمع است اما نوجوان مستقل است، حتی به‌نوعی با فرمان‌ها درگیر است، این تغییرت را نباید بد برداشت کرد، در تمامی دنیا این درگیرشان ویژگی نوجوان است؛ حال کسی که این حس و حال را درک نکند می‌گوید کودک ما سرکش و یاغی شده است اما این طبیعت نوجوان است.

وی خاطرنشان کرد: نوجوان در گام نخست مخالفت می‌کند و بعد کم‌کم فکر می‌کند و موافق می‌شود والدینی که این حس را درک نکنند و بخواهند نوجوان را در همان گام نخست سرکوب کنند باعث ایجاد شکافی بزرگ بین والدین و نوجوان خواهند شد و روزبه‌روز نوجوان را از خانواده دورتر می‌کنند پس والدین ابتدا باید گوشی شنوا داشته باشند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: نوجوان از نصیحت و امرونهی بیزار است، یکی از جاهایی که می‌شود با نوجوان ارتباط داشت کتاب و هنر است زیرا نه نصیحتی دارد و نه امرونهی، نوجوان با میل خودش انتخاب می‌کند، هنر جایی است که او می‌تواند بیاید و با بزرگ‌ترها ارتباط برقرار کرده و شخصیت خودش را به نمایش بگذارد.

هجری ادامه داد: این حالت نوجوان دائمی نیست و پس از مدتی که از این دوره فاصله می‌گیرد و دوباره به تعادل می‌رسد پس والدین باید این موضوع را درک کنند.

وی افزود: یک کتاب خوب، کتابی است که یک سری پرسش‌ها را از ذهن خواننده حذف کند و در مقابل یکسری پرسش‌های دیگر را به ذهنش منتقل کند، کتابی که خواننده فکر نکند این انتهای موضوع است و دیگر کتابی نیست، باید بگوید که من آخری نیستم و دنیای دانش ادامه دارد، کتابی که قدرت تخیل و پرسشگری را افزایش دهد کتاب مناسب است.

نویسنده کتاب چشم عقاب گفت: متأسفانه این کتاب‌ها که قدرت تخیل را افزایش دهند در کشور ما کم است و نوجوان ما باید کتاب‌های ترجمه‌شده را بخواند زیرا کتاب‌های ما متأسفانه سعی در سرکوبی نوجوان دارد.

هجری تأکید کرد: آموزش‌وپرورش باید سیستمش را تغییر دهد زیرا قاتل خلاقیت است، این وزارتخانه باید برای پرورش تخیل دانش‌آموزان ایده داشته باشد، اصطلاحاً ما تست زن‌های خوبی داریم اما انسان خلاق نداریم، محور دانش ما بر روی حفظیات است و این مربوط به دوره ساسانیان است، در دوره ساسانیان حفظ کردن یک ارزش بود و به نظر من الان اشتباه است.

وی گفت: سرانه مطالعه ما بالاست اما مطالعه ما یک مطالعه اجباری است و اگر مطالعه اجباری را در کشور کم کنیم مطالعه اختیاری بالا می‌رود.

نویسنده کتاب اقلیم هشتم زندگی تصریح کرد: دوست ندارم مدح بی‌دلیل کنم، من شهرهای زیادی رفته‌ام و از نقاط مختلفی بازدید کرده‌ام، برای مطرح‌شدن یک شهر باید هم بخش دولتی همت کند و هم بخش خصوصی در نیشابور این امر اتفاق افتاده است که توانستند نیشابور را شهر کتاب کنند، نیشابور پیشینه خوبی دارد.

هجری ادامه داد: مخالفت‌ها و مشکلات شهرهای دیگر با نیشابور طبیعی است زیرا رقابت وجود دارد و هر شهری تلاش می‌کند که خود را مطرح کند.

وی افزود: متأسفانه خیلی‌ها حس می‌کنند شخصی که برای کودک می‌نویسد ناتوان است و  در نویسندگی بزرگ‌سال قوی نبوده که به سمت کودک آمده و این‌یک تصور اشتباه است.

نویسنده کتاب سربداران تأکید کرد: من هم برای کودک نوشته‌ام، هم نوجوان و هم بزرگ‌سال و بر این باور هستم که نویسندگی برای کودکان دشوارتر است زیرا تلاش بسیاری را می‌طلبد.

وی بیان داشت: باید تلاش کرد تا از رده سنی خود فاصله گرفت و با زبان کودکانه و به‌دوراز نصیحت صحبت کرد تا مخاطب جذب شود.

هجری گفت: مشوق اصلی من خانواده و معلم انشاءم بودند، من حتی سر سفره هم کتاب می‌خواندم و به یاد ندارم روزی را که مادرم مرا از این کار منع کرده باشد و خانواده‌ها باید کودکان خود را تشویق کنند.