تولید رادیو داروی تومور مغزی در بیمارستان رضوی

دکتر قاسم سلطانی گفت: این رادیودارو همان‌‌طور که از نامش پیداست بر پایه فلوئور است و در تشخیص دقیق عود تومورهای مغزی و همچنین کمک به انتخاب روش درست درمانی نقش موثری دارد.

 

وی ادامه داد: افتراق بافت تومورال از بافت سالمی که بر اثر رادیوتراپی ملتهب شده، در درمان تومورهای مغزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرعامل بیمارستان رضوی افزود:پزشک معالج باید بداند که بافتی که در تصویربرداری‌ها متمایز شده؛ بافتی مربوط به عود تومور مغزی است یا صرفا یک بافت ملتهب ناشی از رادیوتراپی است؛ در تصویربرداری به روش MRI این افتراق تا 50 درصد موارد قابل تشخیص است. از این‌رو روش دقیق‌تری مورد نیاز است تا اتخاذ روش درمانی درست هر چه سریع‌تر انجام شود.

دکتر قاسم سلطانی گفت: در تصویربرداری پت اسکن با تزریق FDG در انواعی از تومورهای مغزی با رشد کند، به دلیل مصرف پایین قند در بافت تومورال این روش (FDG- PET- CT) کاربردی ندارد و کاربرد FDG پت‌سی‌تی در موارد با رشد سریع خواهد بود. از سوی دیگر تمام انواع سرطان‌های مغزی برای تکثیر سلولی، نیاز به یکسری آمینواسیدها برای تولید غشاء سلولی دارند. آمینو اسید متیونین(Methionine)با کربنِ یازده (11C) نشان‌دار می‌شود و آمینواسید تیروزین (Tyrosine)با فلوئور(F) نشان‌دار می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه فلوئور نیمه عمر بالاتری دارد؛ خصوصیات تصویربرداری مناسب‌تری را دارا است. ضمنا به دلیل عدم وجود جذب بالا در بافت طبیعی مغز دقت تشخیصی با این آمینواسیدها بسیار بالا است.