محور مشهد ۲۰۱۷ "امام رضا(ع)" باشد نه "ساز و کمانچه"

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی عصر امروز در مراسم آغاز به کار پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017 که در محل دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: این مسئله یک فرصت است که امیدواریم بتوان برای توسعه معارف و معرفی شخصیت امام رضا(ع) از آن استفاده شود. باید در این راستا مراقبت و نظارت انجام شود تا آفتی متوجه این قضیه نشود.

نماینده ولی‌‌‌فقیه در خراسان‌رضوی خطاب به وزیر ارشاد گفت: حال که قرار است این رویداد در مشهد انجام شود کار شما سنگین‌تر است. مشهد نسبت به طرح‌های دیگر امتیازی دارد و آن امتیاز این است که شهر صاحب‌داری است بنابراین تمام جریانات باید با محوریت و بارگاه و پایگاه امام رضا(ع) انجام شود و باید مراقب بود حرمت امام رضا (ع) هتک نشود.

وی افزود: ولایتمداری ابوی بزرگوار شما به شما نیز رسیده است بنابراین شما به‌عنوان فردی که در رأس برنامه‌های این رویداد قرار دارید از این ولایتمداری خاص در این فرصت استفاده کنید تا معارف امام رضا(ع) را توسعه دهید.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه برنامه‌های مشهد 2017 در ابعاد مختلف انجام می‌‌شود، تصریح کرد: بنابراین ممکن است تلفیق آن با شئونات امام رضا(ع) به طور کامل انجام نشود و حرمت امام رضا(ع) ترک شود بنابراین در این زمینه قسمت مهم برنامه‌ریزی‌ها توجه به این مسئله است.

وی با بیان اینکه اخباری رسیده مبنی بر اینکه ضد‌انقلاب و خارج از کشور قصد دارند برخی برنامه‌ها را در حاشیه مشهد 2017 تحت تأثیر قرار دهند، گفت: در این جریان تمامی قشرها به میدان می‌آیند و از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، ادبی و علمی استفاده می‌شود، بنابراین می‌ترسیم با توجه به وجود اندیشه‌های مختلف در اطراف و نواحی این قضیه، اجرای برنامه‌ها تحت تاثیر قرار گیرد.

نماینده ولی‌‌‌فقیه در خراسان‌رضوی افزود: آستان قدس رضوی یک پایگاه قوی و نیرومند از لحاظ امکانات اقتصادی و ظرفیت‌های فرهنگی است. علاوه بر آن در استخدام ظرفیت هم آستان قدس رضوی توانی دارد که دیگر دستگاه‌ها ندارند. محوریت اجرا در برنامه‌های مشهد 2017 آستان قدس رضوی و محور سیاست‌گذاری وزارت ارشاد قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این رویداد بهانه‌ای برای معرفی معارف امام رضا(ع) است، گفت: برخی مراسم در شهرستانها و روستاها وجود دارد که نه تنها تأکید بر آنها سبب توسعه فرهنگ امام رضا(ع) نمی‌شود بلکه با فرهنگ امام رضا(ع) سازگار نیست.

امام جمعه مشهدمقدس با اشاره به این‌که در این رویداد فرهنگی نباید سنت‌ها و بازی‌های بومی شهرها و روستاهای اطراف برجسته شود، گفت: این اتفاق بهانه‌ای است که می‌خواهید به‌وسیله آن، امام رضا(ع) را به دنیا معرفی کنید؛ اگر به‌طور مثال، یک بازی محلی از روستاهای شهرهای اطراف و یا ساز کمانچه را از شهری دیگر را برجسته کنیم، اصل موضوع که معارف امام هشتم (ع) است را تحت تأثیر قرار داده و علاوه بر بهره‌برداری نشدن مناسب، می‌تواند آفت‌هایی را هم به‌دنبال داشته باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به وزیر ارشاد گفت: امیدوارم اخلاص و ولایت‌مداری موروثی شما سبب شود که بهره‌برداری درستی از این فرصت شود و در کنار آن آفت‌هایی به وجود نیاید که اصل جریان را مسئله‌دار کند. 

وی افزود: کل نظام باید از فرصتی که پیش‌آمده حداکثر استفاده را ببرد تا رسالت خود در توسعه ارزش‌های دین و مبانی دینی را اجرا کند؛ مزدوران استکبار یک اما در قضیه گذاشتند که اجلاس وزرا را در جای دیگری برگزار می‌کنند اما امیدواریم شما نیز این قضیه را به نفع امام هشتم (ع) اجرا کنید و از طرف دیگر با نظارت قوی، از آفات آن جلوگیری شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به حوزه فعالیتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: حوزه و عرصه فرهنگ، یک عرصه پرماجرا است، از خیلی از حوزه‌ها و قلمروها پرماجراتر است علی‌رغم این‌که بگوییم خیلی به حوزه اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی کاری ندارد، اما تجربه نشان داده که این حوزه، حوزه و قلمرو پرماجرا است.

وی بابیان این‌که در بینش‌های فرهنگی هزاران پارادوکس و تعارض وجود دارد، خاطرنشان کرد: چه آنانی که در عرصه دین‌مداری هستند و چه آنان که در بیرون این عرصه حضور دارند، تعارضات فکری آنان در حوزه فرهنگ بسیار بیشتر است.

نماینده ولی‌‌‌فقیه در خراسان‌رضوی با بیان اینکه حوزه و قلمرو وزارت فرهنگ و ارشاد پرماجراترین حوزه است، اظهار داشت: وزارت ارشاد در هیچ دوره‌ای نبوده که به‌عنوان یک وزارت مصون از برخورد باشد، چه در دولت اصلاحات، چه سازندگی، چه دوره آقای احمدی‌نژاد و چه در این دوره، حتی در دوره دولت موقت هم همین‌طور بود؛ علت آن‌هم این بوده که در پیش آمد مشکلات و تعارضات فرهنگی، وزارت ارشاد به یک‌طرف میل کرده و طبیعی است که در این شرایط، برخوردهایی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه گاه افراد ارزشی به تمام معنا نیز وزارت ارشاد را برعهده گرفته‌اند، گفت: منشأ ایجاد مشکل این است که در برخورد با تعارضات فرهنگی و فکری و جریاناتی که در کشور وجود دارد، وزارت ارشاد یک طرف را گرفته است در حالی که باید دعوا را حل کند یا بین این دو‌، داوری کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه امروز دشمن فرهنگ را ابزار براندازی نظام قرار داده است، در پاسخ به وزیر ارشاد مبنی بر مذاکره و گفت‌وگو خارج از فضای رسانه‌ای گفت: تاکنون نیز اینگونه بوده و در زمان آقای جنتی و آقای حسینی نیز گفت‌وگوهایی انجام شده است؛ در واقع ما مطلقاً هیچ طلبی از وزارت ارشاد یا هر وزارتخانه دیگری نداریم بلکه بحث ما این است هر عملی که می‌خواهید انجام دهید با فتواهای مقام معظم رهبری تطبیق دهید.

نماینده ولی‌‌‌فقیه در خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: نمی‌گویم که هر چه نظر بنده است عمل کنید بلکه حرفم این است که برخی رسانه‌ها صحبت‌ها را از وسط می‌زنند و کامل منتشر نمی‌کنند بنابراین جریان اطلاعاتی شما این رسانه‌ها نباشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه گاهی فضاسازی می‌شود، گفت: تمام خطبه‌ها و سخنرانی‌های بنده به‌طور کامل روی سایت موجود است و به این پایگاه باید مراجعه شود. در چند روز گذشته آقای کواکبیان در مناظره با آقای شریعتمداری گفت فلانی گفته همه مجلس فتنه است، در حالی که بنده گفتم در مجلس فتنه است و آیا این دو یکی است.

وی در پاسخ به وزیر ارشاد مبنی بر اینکه سخت‌گیری بیش از حد سبب حل مسئله نمی‌شود، افزود: اینها سخت‌گیری نیست چرا که بیش از 20 آموزشگاه موسیقی در مشهد مجوز دارند و هیچکس مخالف نیست بلکه مسئله مربوط به فحشا است. در مسئله کنسرت حواشی آن مطرح است و من از شما می‌پرسم آیا می‌پسندید این موارد نظیر برخی عکس‌های گرفته شده در حریم امام رضا(ع) انجام شود؟