استخراج ماده ای ارزشمند از گلبرگ بنفش زعفران در کاشمر

مدیر پروژه و رییس شرکت تعاونی دانش بنیان فرتاک ترشیز در گفتگو با خبرنگارما، گفت:گلبرگ بنفش زعفران که به عنوان زباله دورریختنی در طبیعت رها می شود، اکنون برای نخستین بار در کشور، براساس تحقیقات انجام شده به ماده ای ارزشمند تبدیل شده است.

محمدصانعی با اشاره به خواص درمانی آنتوسیانین موجود در رنگدانه های گلبرگ زعفران افزود:خاصیت ضدسرطانی، ضدافسردگی، شادی اور، آرام بخش، تسکین دهنده درد، کاهش دهنده فشارخون و علائم قبل از قاعدگی است.

رییس شرکت تعاونی دانش بنیان فرتاک ترشیزگفت:ازدیگر خواص درمانی آن می توان به بهبود دیدچشم، ضددیابت، ضدچاقی، ضدالتهاب، جلوگیری از سفیدی مو، جلوگیری از پیری زود رس و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد.

صانعی از زعفران به عنوان گیاهی گرانبها در جهان یاد و افزود:آنتوسیانین موجود در گلبرگ بنفش این گیاه جایگزین مناسب برای رنگ های مصنوعی خوراکی ازجمله ایجاد رنگ در بستنی، ژله، نوشابه، نوشیدنی های میوه ای ، شیرینی و شکلات است.

وی گفت:در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز می توان به عنوان رنگ های رژلب، شامپو، سایه چشم، کرم ضدچروک، آبرسان، تمیزکننده پوست و... استفاده کرد.

رییس شرکت تعاونی دانش بنیان فرتاک ترشیز با بیان اینکه آنتوسیانین یک ترکیب گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند، خاطرنشان کرد:آکادمی علوم آمریکا، انستیتو ملی سرطان و بسیاری دیگر از سازمان ها و مراکز سلامت، مصرف حداقل روزانه ۵نوبت غذای سرشار از آنتی اکسیدان را ضروری دانسته اند.

صانعی افزود:در صورت حمایت دولت ، با فراوری و استخراج مواد گرانبها این محموله در کشور، ضمن کسب ارزش افزود آن، کاهش آلودگی محیط زیست و نیز زمینه ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم این منطقه فراهم می شود.