فرسودگی ناوگان و بدهکاری ها، اتوبوس رانی بجنورد را قفل کرد

احمد ریاحی، رئیس سازمان اتوبوس رانی شهرداری بجنورد، در جلسه رسمی شورای شهر بجنورد با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر ناوگان اتوبوس رانی بجنورد با 67 تا 70 دستگاه اتوبوس به مناطق مختلف از سطح شهر بجنورد همچنین به دانشگاه های مستقر در تخته ارکان خدمات حمل و نقلی ارائه می دهد.

ریاحی افزود: این تعداد دستگاه حدود 50 تا 60 درصد از سطح شهر بجنورد را تحت پوشش مسافربری خود دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه برای پوشش 80 درصدی خدمات مسافربری درون شهری بجنورد 95 دستگاه اتوبوس نیاز است، عنوان کرد: برای دست یابی به این سطح از خدمات باید 30 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شوند که برای خرید آنها باید مبالغ هنگفتی تامین شود.
در عین حال، وی افزود: این در حالی است که هم اکنون این سازمان 19 دستگاه اتوبوس از رده خارج و غیر قابل بازسازی همچنین 44 دستگاه اتوبوس فرسوده نیازمند بازسازی دارد که برای تعمیر و بازسازی هر یک از این 44 دستگاه 30 تا 50 میلیون تومان احتیاج است تا به مدت پنج سال دیگر نیز از آنها استفاده کنیم.
این مسئول با بیان اینکه این 44 دستگاه، مدل 85 هستند، گفت: بر اساس قانون، این دستگاه ها که عمر 10 ساله دارند، نمی توانیم به بخش خصوصی نیز واگذار کنیم.
وی در بخشی دیگر از سخن خود درباره بدهکاری های این سازمان نیز اظهار کرد: در سال 85، تعدادی اتوبوس از ایران خودرو برای این سازمان خریداری شد که هنوز بابت این خرید انجام شده حدود 750 میلیون تومان به ایران خودرو بدهکار هستیم.
وی افزود: در سال گذشته نیز 12 دستگاه اتوبوس از دانشگاه های واحد بجنورد تحویل گرفتیم که هنوز به برخی از این دانشگاه ها نیز بدهکار هستیم.
ریاحی همچنین خاطر نشان کرد: در این شرایط یاد شده، این سازمان در سال گذشته نتوانست عیدی و پاداش پرسنل خود، چهار ماه بدهی خود به شرکت طرف قرارداد جذب نیرو و دو ماه بدهی خود به بخش خصوصی را پرداخت کند.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر این سازمان یک میلیارد و 600 میلیون تومان بدهکار است، عنوان کرد: درصورتیکه طی شش ماه نخست سال جدید یک میلیارد و 800 میلیون تومان درآمدزایی داشته باشیم، تمام این درآمد باید صرف پرداخت مطالبات شود و این در حالی است که این سازمان هزینه کردهای دیگری نیز دارد.
وی در ادامه برای برون رفت از این اوضاع پیشنهاداتی را به شورای شهر بجنورد ارائه داد و در همین راستا بیان کرد: با توجه به اینکه در سال جدید هیچ امیدی به دریافت کمک های دولتی ندارم بنابراین افزایش سقف کمک های ریالی شهرداری بجنورد به این سازمان بسیار ضرورتی است.
رئیس سازمان اتوبوس رانی شهرداری بجنورد در ادامه با بیان اینکه این سازمان از نیروهای فنی ماهر برخوردار است، تصریح کرد: باید به این سازمان کمک های ریالی اعطا شود تا با همکاری این نیروهای فنی بتوانیم 44 دستگاه اتوبوس فرسوده را بازسازی و تا مدت پنج سال از آنها بهره برداری کنیم.
افزون بر این، وی با اشاره اینکه در حال حاضر شماری از شهروندان بابت پرداخت عوارض خودروی خود به شهرداری های شوقان و حصار و گرمخان مراجعه کنند تا با مبالغ کمتری عوارض خودرویی خود را بپردازند، خواستار شد: شورای شهر و شهرداری بجنورد ساز و کاری تدبیر کنند تا شهروندان بجنوردی تشویق شوند عوارض خودرویی خود را به شهرداری بجنورد بپردازند تا این عوارض صرف این سازمان شود.
وی همچنین بر اجرای طرح پارک بان در شهر بجنورد نیز تاکید کرد و گفت: با اجرای این طرح می توان عواید حاصل شده را برای این سازمان صرف کرد که البته اجرای این طرح به خرید دستگاه هایی نیازمند است که می بایست خریداری شوند.
ریاحی در خاتمه به اجرای طرح ادغام سازمان اتوبوس رانی و تاکسی رانی در سال جدید نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح، مدیریت حمل و نقل و بار مسافری انجام می شود که این طرح نیز برای این سازمان مفید خواهد بود.