تعداد چاه‌های غیرمجاز روستاهای خراسان شمالی بیش از جمعیت روستا است

حجت‌الاسلام قنبر علی خادمی در نشست هماهنگی برگزاری نشست‌های اطلاع‌رسانی منابع آب با حضور روحانیون و ائمه جماعات استان اظهار داشت: بیشتر رودخانه‌های استان به علت توسعه بی‌رویه باغ‌ها در بالادست، خشک‌شده است.

 خادمی تصریح کرد: روند حفر چاه‌ها در بالادست رودخانه‌ها چنان فراگیر شده است که تصور می‌شود هیچ منع قانونی و قبح عرفی برای این کار وجود ندارد.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به‌ضرورت اجرای برنامه‌های هدفمند آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی درزمینهٔ مدیریت مصرف آب، حمایت این اداره کل از برنامه‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی شرکت آب منطقه‌ای را اعلام و بر آن تأکید کرد.

 خادمی با اشاره به‌ ضرورت اجرای قوانین و پیشگیری از بروز تخلفات و خسارت به عرصه‌ها و منابع عمومی در سطح جامعه، تأکید کرد: سخن مبلغان برای مصرف صحیح منابع آب و احترام به حقوق و حفظ منابع عمومی وقتی مؤثر است که اقدام ضابطه‌ای برای اجرای قوانین نیز انجام شود.

 وی گفت: ریشه بیشتر تخلفات در زمینهٔ استفاده بی‌رویه از منابع عمومی و دست‌اندازی به این منابع در ناکارآمدی نظام اداری نهفته است.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی بر ضرورت اصلاح ساختار مدیریت اداری و از بین رفتن موازی کاری در دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه در حوزه آب و کشاورزی تأکید کرد و گفت: از منابع آب کشور به‌درستی استفاده نمی‌شود و در حوزه کشاورزی موفق نبوده‌ایم.

 خادمی افزود: مصرف آب در بخش‌های مختلف متعادل نیست و با توجه به خشک‌سالی مدام، ترویج استفاده از شیوه‌های مدرن بهره‌برداری از منابع آب بسیار مهم است.

 وی با اشاره به اهمیت زیرساختی دستگاه قانون‌گذار برای پیشگیری از تخلفات، تأکید کرد: نگاه نمایندگان مجلس نباید مقطعی، نسبی و منفعت طلبانه باشد بلکه باید با یک نگاه جامع و یکپارچه منافع ملی در صیانت از منابع آب را در نظر بگیرند.

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز در این نشست با قدردانی از حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی از برنامه‌های این شرکت برای آگاهی بخشی عمومی از روحانیون و ائمه جماعات استان خواست تا در خطابه و سخنرانی‌های عمومی خویش وقت بیشتری را به مقوله حیاتی آب اختصاص دهند.

 رضا نعیمی شمار چاه‌های غیرمجاز شناسایی و ثبت‌شده در استان را بیش از سه هزار و 500 حلقه ذکر کرد و افزود: این چاه‌ها بیشتر در سرشاخه رودخانه‌ها حفرشده و سالانه 35 میلیون مترمکعب آب به‌صورت غیرمجاز از آن‌ها برداشت می‌شود.

 وی تصریح کرد: بحران برداشت غیرمجاز از منابع آب استان بسیار گسترده‌تر از حفر چاه‌های غیرمجاز است و سالانه حدود 110 میلیون مترمکعب آب نیز به‌صورت غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌های پروانه دار استان برداشت می‌شود.

 نعیمی با اشاره به پیامدهای ناگوار برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از منابع آب گفت: از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی و مهاجرت روستاییان به شهرها تنها بخشی از تبعات ناگوار هجوم بهره‌برداران غیرمجاز به منابع آب است.

 وی در مورد اقدامات نظارتی برای پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز منابع آب گفت: 17 گروه گشت و نظارت برای شناسایی و برخورد با بهره‌برداران متخلف منابع آب در استان تشکیل‌شده است.

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه این شرکت در سال گذشته 146 حلقه چاه غیرمجاز را بسته است گفت: در شرایط کنونی بهره‌برداری غیرمجاز از منابع آب در استان چنان رواج یافته که شمار چاه‌های غیرمجاز در اکثر روستاها بیش از شمار خانوارهای ساکن در روستا است.

 نعیمی بر ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آب تأکید کرد و گفت: سیاست‌های جدید وزارت نیرو نیز به سمت مدیریت یکپارچه منابع آب و پرهیز از نگاه بخشی پیش می‌رود.