سرگردانی سیل‌زدگان ایوری ادامه دارد

بارندگی‌های شدید پنجم خردادماه ۹۵ در شهرستان گرمه سبب جاری شدن سیل در بخش‌هایی از این منطقه شد که علاوه بر وارد کردن خسارت به بخش‌های مختلف به ۱۵ واحد مسکونی شهر ایور خسارت زد.

 اگرچه از زمان وقوع سیل تاکنون با همکاری مسئولان نهادهای مرتبط، خدمات امدادرسانی به سیل‌زدگان این شهرستان انجام شد، اما گستردگی خسارت وارده به بخش‌های مختلف از جمله واحدهای مسکونی و لوازم زندگی سیل‌زدگان به حدی است که مشکلات زیادی را برای آنان به همراه داشته است.

منابع رسمی، میزان خسارت وارده به بخش‌های مختلف از جمله واحدهای مسکونی، لوازم زندگی و معیشتی، تأسیسات زیربنایی و کشاورزی در شهر ایور را هنوز اعلام نکرده‌اند.

به توجه به اینکه ساکنان بافت فرسوده شهر ایور بیشترین خسارت را در این سیل متحمل شدند شماری از سیل‌زدگان در ادامه زندگی خود با مشکلات جدی مواجه شده و در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرمه با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، توجه مسئولان امر و خیران به مناطق سیل‌زده و سیل‌زدگان را خواستار شدند.

عبدالحسین امیری با اشاره به آبگرفتگی منزل مسکونی خود و مادرش بر اثر سیل گفت: سیل به بخش زیادی از وسایل زندگی‌ام از جمله فرش‌ها، وسایل برقی، وسایل چوبی و رختخواب‌هایمان خسارات جدی وارد کرده است.

وی ادامه داد: پس از گذشت ۱۰ روز، پاکسازی منازل ما ادامه دارد و تنها توانسته‌ایم بخشی از وسایل آسیب‌دیده را مجدداً آماده استفاده نماییم.

گل‌چهره یگانه نیز پیرزنی تنهاست که علی‌رغم وارد شدن خسارات به بخش زیادی از وسایل زندگی‌اش توانایی تعمیر خانه‌اش را نداشته و هم‌اکنون با ویرانی‌های حاصل از سیل کنار آمده است.

وی که تمام دارایی زندگی‌اش به یک‌میلیون تومان هم نمی‌رسد از نحوه رسیدگی به مشکلاتش گلایه کرده و می‌افزاید: همه تلاش و رفت‌وآمدهای متولیان امدادرسانی به مردم به همان چند روز اول خلاصه شد و پس‌ازآن کسی سراغی از مردم سیل‌زده نگرفت.

این مادر تنها که غم حاصل از سیل اخیر به غصه‌های تنهایی‌اش اضافه شده است می‌گوید: یکی از فرش‌های منزلم را آب برد و بقیه وسایلم نیز دچار آبگرفتگی شده‌اند.

خانواده قربان سراوانی نیز که متحمل بیشترین خسارات از سیل شهر ایور شده‌اند اظهار داشتند: بخشی از خانه ما در سیل اخیر آسیب جدی دیده است، مسئولان امر باید هرچه زودتر به نیازهای ضروری سیل‌زدگان رسیدگی کنند.

وی که بخش زیادی از وسایل زندگی‌اش را از دست داده از غم مضاعف خود می‌گوید و اظهار می‌دارد: در سیل ۱۰ روز گذشته جهیزیه دخترم به‌طور کامل خسارت خورد و همه وسایل برقی و غیر برقی از بین رفته است و در حال حاضر نمی‌دانیم چه کسی به داد ما خواهد رسید.

سراوانی می‌گوید: از پنجم خرداد که سیل به خانه ما آسیب زد تا ۱۰ روز به دنبال خانه‌ای برای اجاره بوده‌ایم و سرگردانی در این اوضاع اسفناک دردسری جدی برای ما بود که سعی کرده‌ایم با اسکان در چادر و یا رفتن به خانه اقوام بخشی از مشکلات را کمتر کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ روز است هیچ درآمدی نداشته است افزود: در این اوضاع سیل‌زدگان تنها هستند و مسئولان نباید آسیب دیدگان را فراموش کنند.

حسین غیاثی فر نیز که از آسیب دیدگان سیل شهر ایور است با گلایه از نحوه رسیدگی به سیل‌زدگان گفت: مسئولین قول پرداخت مبلغ ۲۵۰هزار تومان برای پرداخت هر خانواده را دادند که این مبلغ حتی جبران یک‌دهم از خسارت‌های وارده به خانواده‌ها هم نخواهد بود و در این شرایط دردی از مردم درمان نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسئولین شهرستان قول پیگیری برای جبران خسارات از استان را داده‌اند افزود: تاکنون کسی درباره اینکه آیا کسی پیگیر مشکلات ما هست یا نه به ما خبری نداد است.

غیاثی گفت: تمام وسایل برقی منزلم یا سوخته و یا اینکه غیرقابل استفاده شده است و برای رفع برخی نیازهای خانواده در حال حاضر از وسایل برقی امانتی استفاده می‌کنیم.

 وی که چشم امید خود را به‌سوی خیران نیک‌اندیش دوخته است از همه افراد خواست برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده شهر ایور وارد عمل شوند.

با اینکه اداره بهزیستی شهرستان گرمه به هر خانوار آسیب‌دیده مبلغ ۲۵۰ هزار تومان پرداخت نموده و قرار شده است تا کمیته امداد نیز معادل همین مبلغ به حساب خانواده‌های باقی‌مانده واریز نماید اما امیدواریم کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده شهر ایور به همین‌جا ختم نشود و دستگاه ای مختلف عضو ستاد بحران با رایزنی با مرکز استان بتوانند کمک‌های بیشتری جذب کنند تا بخش قابل‌توجهی از ضررهای وارد به خانوارهای ایوری جبران شود.

همچنین امیدواریم خیران نیک‌اندیش که همواره در سختی‌ها به کمک هموطنان خود شتافته‌اند این بار نیز به کمک سیل‌زدگان ایور شتافته و بار اندوه و آسیب حاصل از سیل را از چهره مردم شهر شهیدپرور ایور بزدایند.

خاطرنشان می‌گردد شهر ایور با بیش از ۵ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان گرمه در استان خراسان شمالی است.