بهره برداری از ۲۵ کیلومتر راه بجنورد به گلستان در تیرماه

یزدان عنبری، مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما خراسان شمالی با اشاره به سفر دولت تدبیر و امید در 24 خردادماه سال گذشته به خراسان شمالی اظهار کرد: در این سفر اجرای 26 طرح در استان مصوب شد تا اعتبارات این طرح ها از محل اعتبارات ردیف ملی تامین شوند.

به گفته عنبری، دولت تدبیر و امید در این سفر بابت اجرای این 26 طرح مصوب، اختصاص 700 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی همچنین به اضافه اختصاص 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح راه آهن نقاب- اسفراین- بجنورد- شیروان را به تصویب رساند.
 
وی تصریح کرد: در این مصوبه مقرر شد که از مبلغ 700 میلیارد تومان، 342 میلیارد تومان آن در سال مالی 94 و 382 میلیارد تومان آن در سال مالی 95 برای اجرای این طرح ها به استان ها اختصاص داده شوند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه کشور در سال گذشته با کاهش قیمت و کمبود اعتبارات روبرو بود، خاطر نشان کرد: در سال گذشته فقط 50 درصد از مبلغ 342 میلیارد تومانی مصوب به استان اختصاص یافت.
 
این مسئول افزود: با این وجود، مقرر شده است که 50 درصد باقی مانده از اعتبارات مصوب سال 94 به همراه اعتبارات مصوب سال 95 برای اجرای طرح های مصوب این سفر در سال مالی جاری به استان اعطا شوند.
 
وی در ادامه به مهمترین طرح های مصوب سفر دولت تدبیر و امید به استان اشاره و درباره روند عملیات اجرایی آنها اظهار کرد: تمامی پروژه های مصوب در حال ساخت هستند.
 
وی گفت: تکمیل باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان از جمله این طرح های مصوب بود که تا پایان ماه رمضان امسال 25 کیلومتر راه از این محور که آماده سازی شده است به بهره برداری می رسد.
 
عنبری با یادآوری این مطلب که طی سال های گذشته 25 کیلومتر راه از این محور زیربار ترافیکی رفته بود، افزود: با بهره برداری از 25 کیلومتر راه جدید در این محور تا تیرماه امسال، هنوز دو قطعه دیگر ( قطعه مهمانک – دو راهی گرمه، قطعه چشمه خان تا جنگل گلستان ) باید آماده سازی و تکمیل شوند.
 
وی احداث بیمارستان های 320 تختخوابی بجنورد و 218 تختخوابی شیروان را از دیگر طرح های مصوب این سفر عنوان کرد و گفت: این دو بیمارستان تا آغاز هفته دولت در سال جاری تکمیل می شوند و به بهره برداری می رسند.
 
وی افزود: احداث 12 مجتمع آبرسانی روستایی در سطح استان و گازرسانی به 75 روستای بالای 20 خانوار فاقد گاز در استان نیز از دیگر طرح های مصوب این سفر بوده اند که عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.
 
این مدیر کل همچنین گفت: پست برق 400 کیلو ولت جاجرم از دیگر این طرح های مصوب سفر رئیس جمهور به استان نیز آماده بهره برداری شده است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه حذف 80 مدرسه خشتی و گلی و احداث مدارس جایگزین آنها از دیگر طرح های مصوب و بسیار مهم این سفر برشمرد و گفت: تاکنون عملیات اجرایی 40 مدرسه جایگزین در قالب 120 کلاس درس شروع شده و احداث مابقی این مدارس جایگزین باید در سال جاری انجام شوند.
 
وی به رفع 13 نقطه حادثه خیزی جاده ای استان اشاره کرد و گفت: رفع این دغدغه نیز از جمله این طرح های مصوب بود که تاکنون اشکالات فنی در دو نقطه حادثه خیز جاده ای استان مرتفع شده اند و رفع اشکالات فنی دیگر نقاط حادثه خیز در حال اجرا هستند.
 
عنبری به عملیات اجرایی سد چندیر در شهرستان راز و جرگلان نیز اشاره داشت و گفت: این پروژه نیز به پیشرفت فیزیکی 65 درصد رسیده است.
 
وی یادآور شد: بخش عمده ای از طرح توسعه فرودگاه بجنورد با اختصاص 30 میلیارد تومان به سرانجام رسیده است و تا ماه آینده نیز طرح توسعه ای این فرودگاه تکمیل می شود.
 
وی اجرای طرح جی تی پی پی در پتروشیمی خراسان را یکی دیگر از مهمترین طرح های مصوب در این سفر برای خراسان شمالی برشمرد و گفت: آغاز اجرای این طرح در استان با مشکلاتی روبرو شد که تاکنون استاندار و مسئولان پتروشیمی خراسان پیگیر حل مشکلات اجرای این طرح بوده اند.
 
این مسئول گفت: مشکل ورود ماشین آلات اجرای این طرح به کشور مرتفع شده است و فاینانسورهای خارجی نیز برای سرمایه گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده اند.
 
وی خاطر نشان کرد: هفته گذشته استاندار خراسان شمالی طی نشستی با هیات دولت، دیگر مشکلات پیش روی اجرای این طرح را مطرح کرد که در این نشست توافق شد تا مشکلات باقی مانده طی یک ماه پیش رو حل و فصل شود.
 
وی راه آهن نقاب – اسفراین – بجنورد – شیروان را از دیگر طرح های مهم به تصویب رسیده در سفر دولت تدبیر و امید به استان عنوان کرد و گفت: در این سفر مصوب شد که ادامه عملیات احداث این راه آهن با اختصاص 300 میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اجرایی شود.
 
عنبری افزود: این در حالی بود که اختصاص این تسهیلات با مشکل تامین ضمانت نامه باز پرداخت روبرو شد که البته امروز استاندار با وزیر راه و شهرسازی در زمینه حل مشکل ضمانت نامه و اختصاص تسهیلات به این طرح نشست خواهند داشت.
 
با این وجود، وی اعلام کرد: قبل از سفر رئیس جمهور به استان از کل این پروژه فقط قطعه اسفراین تا منطقه قاسم خان اجرایی شده بود که پس از سفر رئیس جمهور به استان و تصویب این طرح، بدون اینکه تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی برای این طرح دریافت کرده باشیم عملیات اجرایی دو قطعه دیگر را نیز آغاز کردیم.
 
وی افزود: در حال حاضر ریل گذاری 75 کیلومتر از مسیر این راه آهن در حال اجرا است که امیدوار هستیم هر چه زودتر تسهیلات مصوب به این طرح نیز اختصاص داده شود.
 
مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی در خاتمه با یادآوری این مطلب که از 700 میلیارد تومان اعتبار مصوب فقط 171 میلیارد تومان اختصاص داده شده است، گفت: اجرای طرح های مصوب این سفر را لنگ اختصاص اعتبارات نگذاشتیم و با بدهکاری به پیمانکاران اجرای پروژه ها را به جلو بردیم.
 
عنبری افزود: در حال حاضر از کل مبلغ بدهی ها بابت اجرای این طرح های مصوب، فقط به پیمانکار شرکت ساخت 40 میلیارد تومان بدهکار شده ایم.