روستاهای بجنورد الگوی مصرف آب را رعایت نمی‌کنند

موسی حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه کاهش بارندگی سال‌های اخیر، سبب کاهش آب‌های سطحی شده و بر منابع آب شرب روستاها اثر گذاشته است، اظهار کرد: متاسفانه رعایت نشدن الگوی مصرف آب، استفاده از آب شرب برای دام و مصارف کشاورزی و همکاری نکردن برخی روستاها در پرداخت قبوض آب خود بر این نابسامانی‌ها دامن زده است.

وی اضافه کرد: به علت فرسایش بسیاری از شبکه‌های آبرسانی و خرابی کنتورها، روستائیان از آب شرب برای سیراب کردن دام‌های خود استفاده می‌کنند.

حاجی زاده ادامه داد: در حال حاضر روستای حصار حسینی تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب است، اما مردم در پرداخت قبوض خود همکاری لازم را ندارند و مصارف بی‌رویه مشکلاتی را به‌وجود آورده که از اعضای شورا و دهیاران این روستا انتظار همکاری در جهت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی الگوی مصرف می‌رود.

فرماندار بجنورد با بیان اینکه پروژه ملی آب‌رسانی از تصفیه خانه سد شیرین دره به 67 روستا، 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: با اتمام این پروژه 30 روستای مانه و سملقان و 37 روستای بجنورد تحت پوشش آب‌رسانی قرار می‌گیرند. با اجرای این طرح دو انشعاب برای روستاهای کسبایر و بیدک مملجه و قره‌نوده نیز گرفته شده است که به منبع روستای گلی متصل شده و مشکل تامین آب شرب  روستاهای در مسیر این خط از جمله آقانبی و کرک نیز حل می‌شود.

وی با بیان اینکه  آب روستاهای گریوان، نیستانه و علی گل از سال 84 از سرچشمه گریوان تامین می‌شوند، یادآور شد: اکنون شبکه آبرسانی گریوان فرسوده شده که مشکلاتی را در جهت تهیه آب شرب برای مردم این روستاها به‌وجود آورده است. البته اداره آب و فاضلاب روستایی در جهت حل مشکل این شبکه اقدام کرد که با ممناعت و مقابله کشاورزان منطقه مواجه شد.

فرماندار بجنورد با بیان اینکه 500 میلیون ریال اعتبار به اصلاح شبکه آبرسانی گریوان تخصیص یافته تا چاه وارد شبکه شده و موقتا وارد مدار شود، ادامه داد: مردم این روستا در مصرف آب شرب دقت کنند و نهایت همکاری را با اداره آب و فاضلاب روستایی داشته باشند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه روستای رختیان نیز تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار گرفته و در مرحله تشکیل پرونده و واگذاری امتیاز است، گفت: اکنون شبکه آب‌رسانی در روستاهای رضوانه، گیفان و درصوفیان آماده بهره‌برداری است و باید برای طی کردن مراحل پایانی، شورا و دهیاران همکاری کنند.

وی با اشاره به وارد شدن چاه 15 روستا از جمله قره‌خان‌بندی، عبدل آباد، قشلاق، قارلق، سرچشمه و غیره به شبکه، تصریح کرد: به‌زودی مشکل آب شرب در این روستاها رفع می‌شود. متاسفانه روستای گیفان نیز دچار کمبود آب است و با وجود انجام دادن کار کارشناسی در منطقه، هنوز منبع آب پایداری کشف نشده و با تانکر سیار به این روستا آبرسانی می‌شود.

فرماندار بجنورد با تاکید بر ایجاد منابع آبی پایدار در روستاها، اظهار کرد: در حال حاضر در روستاهای اولیای سفلی، قاضی و گیفان چاه جدیدی وارد مدار شده است و باید فرسودگی‌های شبکه اصلاح شود.

حاجی‌زاده، یکی از مشکلات بزرگ اداره آب و فاضلاب روستایی را فرسایش و قدیمی بودن شبکه‌های آب‌رسانی در روستاها عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته جهاد و اداره بهداشت مسئول آب‌رسانی به روستاها بودند و پروژه‌های آب را با کارشناسی دقیق و برنامه زمانی طولانی مدت اجرا نکرده‌اند.

وی به حفر یک حلقه چاه در هر یک از روستاهای سرانی، گیفان و حسن آباد اشاره کرد و گفت: این پروژه 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مشکل آب شرب 25 روستا را رفع خواهد کرد.

فرماندار بجنورد د با بیان اینکه در سال 95، اعتباری معادل 590 میلیارد ریال برای پروژه‌های مرکز استان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اولویت اصلی فرمانداری، اجرای پروژه‌های آب‌رسانی در روستاهاست.