600 دشت کشور گرفتار مشکل دریاچه ارومیه است

عیسی کلانتری بعد از ظهر امروز در جمع  اعضای تشکل‌های بخش کشاورزی خراسان شمالی بیان داشت: بیش از 600 دشت ما گرفتار مشکل دریاچه ارومیه است و به خاطر آنکه این شرایط را نمی‌بینیم شاید موضوع را جدی نگرفته‌ایم.

دبیر خانه کشاورز با بیان اینکه به خاطر وضعیت منابع آب و نداشتن برنامه آینده کشاورزی ما نامشخص است، افزود: باید به موضوع تحقیقات بخش کشاورزی بر اساس شیوه‌های نوین توجه شود در حالی که اکنون تحقیقاتی بخش کشاورزی ما دولتی و با اعتبارات این بخش است.

وی بیان داشت: آینده‌پژوهی کشاورزی، وظیفه کشاورز نیست و مسؤولیت آن با محققان است و متأسفانه در این سرزمین آینده‌پژوهی اساساً وجود ندارد.

دبیر خانه کشاورز با تأکید بر اینکه ما وارد بحران آب شدیم و در بحران غرق شدیم، تصریح کرد: به طور حتم یکی از مشکلات در حوزه کشاورزی فعالیت چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت‌هاست.

وی با برشمردن آمارهایی در برداشت آب توسط چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشاورزی در سطح کشور گفت: متأسفانه آنهایی که چاه‌های مجاز دارند 8.5 میلیون مترمکعب آب استفاده می‌کنند در حالی که برداشت آب توسط چاه‌های غیرمجاز بیشتر است که باید از سوی تشکل‌ها مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد

دبیر خانه کشاورز با هشدار نسبت به وضعیت آب در کشور اظهار کرد: متأسفانه کشور از بعد آب نفس‌های آخر را می‌کشد.

وی بیان داشت: کشاورزی و عرصه‌ها در کشور در حال خشکی است و بسیاری از منابع آب در حال مصرف است و این زنگ خطری برای کشور است.

کلانتری با اشاره به اینکه دیری نخواهد پاید که بسیاری از مناطق سرسبز در شهرها از جمله مشهد به واسطه کمبود آب خشک خواهد شد و صرفاً تصاویری از این‌ها برای آیندگان خواهد ماند بیان داشت: اینها آیه یأس نیست بلکه واقعیت‌هایی است که در صورت عدم توجه با آن مواجه خواهیم شد.

وی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی از سوی صداوسیما و رسانه‌ها در خصوص کمبود منابع آب اظهار کرد: نباید در بخش آب و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد دست روی دست بگذاریم.

دبیر خانه کشاورز تأکید کرد: باید مصرف آب را کم کنیم و بهره‌وری در منابع آب را مورد توجه قرار دهیم که این‌یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از هدررفت آب است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با یادآوری اینکه ما چند دهه قبل برای هشدار و جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه سمیناری را در شرفخانه گذاشتیم، گفت: در آنجا هشدارهای لازم را برای کاهش منابع آب و خشک شدن آب دریاچه ارائه کرده که البته خیلی‌ها آن را  جدی نگرفته‌اند.

کلانتری بیان داشت: برخی شرایط آن موقع که دریاچه ارومیه بسیار پر آب بوده را می‌دیدند و به دلیل عدم توجه به آینده، چند سال قبل شاهد بحران و کاهش منابع آب در این دریاچه بودیم از این‌رو باید پیش‌بینی‌های لازم را برای کم‌آبی داشته باشیم و این منابع را برای نسل آینده حفظ کنیم.  

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: تمامی نظرها را برای نجات دریاچه ارومیه به کار گرفتیم تا اینکه بخشی از کمبود آب این دریاچه احیا شد.

وزیر اسبق کشاورزی با اشاره به وضعیت دشت‌های کشور از حیث کم‌آبی یادآور شد: بیش از 600 دشت ما گرفتار مشکل دریاچه ارومیه است و به خاطر آنکه نمی‌بینیم، شاید موضوع را جدی نگرفته‌ایم.