تب برفکی در حال درو کردن دام های خوزستان است

تا امروز بیش از 60 هزار رأس دام در دزفول به بیماری تب برفکی مبتلا شده‌اند و تعدادی از این دام‌ها تلف شدند.

 
بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده های دامی محسوب میگردد. این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام
 
شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده های خام دارد.  
صبح امروز تعدادی از دامداران دزفولی با حضور در فرمانداری این شهرستان، خواستار رسیدگی به این مشکل شدند.
 
برخی از دامداران وقتی که به دام پزشکی مراجعه کرده‌اند با پاسخ دارو نداریم مواجهه شده‌اند.
 
اداره امور عشایر به دامداران گفته است بیمه فقط به سه رأس دام تعلق می‌گیرد و مابقی از مزایای بیمه بهره‌مند نمی‌شوند.
 
 
چرا دولت بی تفاوت است؟
 
رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی کشاورزی و دامداران بهبهان می‌گوید: این بیماری به دام‌های سبک و سنگین در منطقه بهبهان و امیدیه آسیب زده و ضمن سقط جنین، تأخیر در باروری، کاهش تولید شیر، کاهش وزن دام گوشتی، موجب تلفات سنگین در دامداری‌های صنعتی و سنتی جنب روستاها شده است.
 
 
رنجبرها افزود: چرا دولت نسبت به سرنوشت تولید و تولیدکننده تا این حد بی تفاوت است؟ دامداران اعم از صنعتی و سنتی و مولد شیر و یا مولد گوشت همگی در چند سال گذشته و به‌ویژه در سال 1394 در سراشیبی سقوط و زیان دهی شدید غوطه‌ور شدند.
 
 
هشدار داده بودیم...
 
مدیرکل دامپزشکی خوزستان در این رابطه گفته است از شمال خوزستان و مسیر ایذه بیش از 80 درصد دام‌های عشایری مبتلا به این بیماری شده و سد ایمنی را شکسته‌اند و استقرار عشایر اصفهان در غیزانیه باعث شیوع بیماری تا محدوده شهرستان اهواز نیز شده است.
دامپزشکی خوزستان می‌گوید از مهر امسال نسبت به تأمین واکسن و خطر شیوع تب برفکی و تهدید 400 هزار رأس دام سنگین خوزستان هشدار داده بودیم!
 
 
تذکر به وزیر
 
جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان و سید شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی قبل از تعطیلات طی تذکری به وزیر جهاد کشاورزی از او خواستند تا به مسئله تب برفکی دام‌ها رسیدگی کند.
 
 
به گزارش رهیاب در حالی که بیش ازچندماه است که از شیوع و گسترش بیماری تب برفکی در میان دام‌های موجود در استان خوزستان می‌گذرد اما هنوز راهکار جدی از سوی مسئولان ذی‌ربط در خوزستان دیده نشده است.