سهم این مردم آب گل آلوده است

روستاهای گنجیگان ،شله‌زار یک و دو از روستاهای فوق‌العاده محروم بوده که در جنوبی‌ترین نقطه محروم زیدون و هم مرز با استان کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر قرار دارد.

آب شور رودخانه زهره، تنها منبع تغذیه آب روستاهایی است که در فصل گرما به علت پایین بودن دبی آب و سرازیر شدن فاضلاب و پسماند و انواع آلایندگی‌ها از نظر بهداشتی مناسب نبوده و در فصل سرما نیز به‌ علت بارندگی و سرازیر شدن سیلاب‌ها و گل‌ولای آلوده می‌شود.

آب شرب یکی از نیازهای ضروری و حیاتی است که در سالهای گذشته این مشکل رو به بحران بوده است.

برطرف نشدن معضل‌ها و مشکلات حوزه تامین آب در سالیان متمادی اخیر منجر به فروش دام و طیور و کنار گذاشتن کشاورزی و مهاجرت روستائیان به شهرها و افزایش جمعیت حاشیه‌نشین شده و پس از آن نیز مباحث و مشکلات دیگری که در این زمینه وجود دارد گریبان‌گیر مردم شده است.

کمبود آب، مشکلات کیفیت آب، عدم توانایی و دسترسی روستائیان به آب شرب سالم از دغدغه‌های دیگری است که برای این مردمان عادی شده است.

حضور مسئولان و دیدو بازدید های مکرر و وعده های سرخرمن باعث شده است آمار مهاجرت در این روستا بصورت وحشتانک بالا برود و خالی شدن روستا در سالهای آینده دور از ذهن نخواهد بود.

بیماری‌های عفونی و روده‌ای جان صدها نفر از روستاهای شله‌زار را تهدید می‌کند و تا کنون سه نفر بخاطر آلوده بودن آب جان خود از دست داده اند.

گذر لوله های نفتی در این روستا نه تنها کمکی به این منطقه نکرده است بلکه تهدید بسیار بزرگی برای اهالی روستا قلمداد می شود.

این سوال که چرا باید این منطقه محل عبور لوله های نفت به خارج از کشور باشد، ولی خود در اسفبارترین وضعیت موجود قرار داشته باشد؟ ذهن هر انسانی را به خود مشغول می کند.

حکایت نفت و محرومیت در خوزستان بیداد می کند. کسی نمی داند علت حضور توامان نفت در محرومیت در چیست ولی این قصه اغلب شهرها و روستاهای خوزستان است که در کنار ثروتی عظیم، محروم هستند.

مشکلاتی که در این زمینه از لحاظ بهداشتی و سلامتی ایجاد شده صدای شهروندان را درآورده و آنان را به ستوه آورده است.

بی توجهی خیل عظیم مسئولانی که در گذشته ، بسیار رفتند که آمدند و به حرف های مردم منطقه هم گوش داده اند اما وضعیت این روستا و مردمش همچنان به همان شکل رها شده به حال خود است!

محمدرضا راشدی فرد بهورز خانه بهداشت روستای شله زار۲ نیز در گفتگو با خبرنگار رهیاب نیوز اظهار داشتند: رودخانه معمولا در فصل زمستان گل آلود بوده و روستا کاملا فاقد آب است و در فصولی هم که آب گل آلود نیست، آلودگی های دیگر و شوری آب به گونه ای است که قابل شرب نیست.

راشدی فرد ادامه می دهد: آب مصرفی مردم قبل از این که وارد مخزن لوله کشی شود، فقط یک کلرزنی ساده به صورت دستی می شود .

بهورز خانه بهداشت روستای شله زار۲ تصریح می کند: مشکل اصلی آب، شوری و کدورت، نبود آب در فصل زمستان و آلودگی هایی است که از کیلومترها دور به رودخانه این روستا وارد می شود.

سقوط دانش آموزان در رودخانه

رئیس شورای روستای شله زار۲ نیز در ادامه از نبود آب آشامیدنی نامناسب، نبود مدرسه راهنمایی و ترک تحصیل دختران و پسران اشاره داشتند و افزودند: دانش آموزانی که از لوله های نفت سیاه به عنوان پل ارتباطی بین روستای شله زار۲ و شله زار یک استفاده می کنند خطر بسیار بزرگی برای دانش آموزانی است که با خطر سقوط مواجه هستند.

یدالله گلابی می افزاید: فقط یک لوله آب رسانی در روستای شله زار۲ وجود دارد که آن هم از میان لجن زارها و آلودگی ها عبور می کند.

سخت است مردمی را ببینیم که در تمام فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استانی و کشور حضور دارند و در چنین وضعیت اسفبار روزگار می گذرانند!

 

در این میان، آب سد کوثر تنها منبع تغذیه آب سالم است که در فاصله 27 کیلومتری روستا قرار دارد و می‌توان از این آب برای تامین آب شرب روستا اقدام کرد