آب کارون را بردند، گمانه‌زنی‌ها برای استاندار خوزستان داغ است!

مقتدایی رفت، پیش از آنکه عملکرد و نتایج حضور او در مقام استانداری خوزستان به درستی محاسبه و ارزیابی شود اما رفتن این مدیر بومی، با اتفاق عجیبی همراه شد. گویا مقتدایی به قهر یا به اعتراض، آن طور که شنیده می شود حاضر نشد در مراسم تودیع خود که از آن به عنوان استعفا یاد می شود، حضور یابد.

اینکه مدیری به هر دلیلی کنار گذاشته می‌شود و مدیر دیگری منصوب می‌گردد؛ نه امر تازه‌ای است و نه این برکناری، آخرین رویداد این‌چنینی خواهد بود، اما برای این روزهای خوزستان این تودیع یهویی نمی‌تواند توجیه منطقی و استدلالی خاص و عام پسند را در ورای خود داشته باشد.

پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی در خوزستان و شکست حامیان دولت و لیست امید در استان بود که گمانه زنی ها در مورد برکناری استاندار خوزستان (که حالا خود دست به تغییرات مدیریتی در استان زده بود) در شبکه های اجتماعی دست به دست شد تا اینکه خبر برکناری یهویی مقتدایی رسانه ایی شد.

پس از برکناری غیر منتظره عبدالحسن مقتدایی از سمت استانداری خوزستان که به گفته کارشناسان شوک به ساختار مدیریتی در استان وارد کرد، گمانه‌زنی در خصوص جانشین احتمالی وی نیز قوت گرفت.

از همان صبح تودیع استاندار خوزستان برخی رسانه‌ های اقدام به گزینه‌سازی و اعلام اسامی برخی افراد کردند در این بین هر رسانه ای با توجه به ماهیت خود خبر از فردی همسو با جریان خود را نوید می دهد.

در این میان، اما استان خوزستان که از اوایل سال جاری پس از بارش‌های رگباری در مناطق شمالی خوزستان و طغیان سد دز با سیلابی بی سابقه در دهه های اخیر روبرو بود حالا به شوک تغییر مدیریت در سطح استانداری روبرو شده است.

به گفته نمایندگان مردم استان در مجلس و مسئولان خوزستان دولت وعده داده بود که پس از برآورد خسارت‌های پیش آمده به دلیل وقوع سیلاب اخیر به زیرساخت‌ها، کشاورزی و دامداری خوزستان، موضوع پرداخت خسارت ها پیگیری می‌شود خسارتی که به 3 هزار کیلومتر از راه‌های استان و یک هزار و 554 دستگاه ابنیه به میزان 181میلیارد تومان و همچنین در بخش زراعی به 411 هزارهکتار معادل 553 هزار تن از محصولات کشاورزی خسارت وارد کرده است که میزان ریالی آن با احتساب خسارت‌های وارده به منابع طبیعی 708میلیارد تومان است.

 

خوزستان در سال های گذشته شاهد آن بود که مسئولانش به دلیل کمبود منابع، از اختصاص آب به کشاورزان خودداری می کردند و متاسفانه امسال این بارش‌هایی که می‌توانست ذخایر آبی استان را برای سال‌ها تضمین کند، در اثر ضعف مدیریتی، برای کشاورزان تبدیل به یک فاجعه شد که به گفته یکی از مسئولان بر اثر این سیلاب، دوهزار و سیصد میلیارد ریال به کشاورزی خوزستان خسارت وارد شد.

اما با تاکیدات نمایندگان و ائمه جمعه استان بر لزوم تسریع پرداخت خسارات مردم در این خصوص، هنوز آن طور که باید از وعده داده شده دولت برای پرداخت خسارات ناشی از این سیلاب خبری نبود که خبر عزل یهویی استاندار خوزستان به دست مردم رسید.

اکنون مسئله این است که مردم با این استعفای ناگهانی یا عزل یهویی مقتدایی بیشتر از وعده های داده شده در خصوص پرداخت خسارات خود فاصله می گیرند چرا که با رفتن مقتدایی و تا تعیین تکلیف استاندار جدید پروژه ها بلاتکلیف هستند و حتی با آمدن استاندار جدید شاید حتی مدیران کل استان هم در امان میز مدیریتی خود نباشند و قطعا این موضوع پیگیری ها برای پروژه ها و حل مشکلات مردم در خوزستان را به حداقل می رساند.

با این وجود، رسانه های استان بجای اینکه تبعات منفی این تغییر یهویی را در استانی که با بیشترین خسارات ناشی از سیل روبرو بوده و هر روز یک استاندار یا مسئولی برای آب کارون آن شاخه و شانه می کشد، بپردازند، در حال گمانه زنی برای گزینه های متبوع خود برای استانداری خوزستان هستند.

از طرفی این عزل یا استعفا استاندار خوزستان از قضا! همزمان با بیست و هفتمین سفر استانی هیئت دولت به استان کرمان است، استانی که استاندارش در مصاحبه با صدا و سیمای مرکز کرمان به صدور مجوز انتقال آب شرب از بهشت آباد به کرمان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت که با اجرای این پروژه 180 میلیون متر مکعب آب در سال به استان کرمان انتقال می‌یابد و این یعنی خوزستان بی آب تر می شود.

خیلی ها اما این برکناری مقتدایی را با انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به فلات مرکزی همزمان با سفر رئیس جمهور به کرمان، بی ارتباط نمی دانند و می گویند که دنبال انحراف افکار از موضوع انتقال آب هستند که در جای خود قابل تامل است.

لذا هرچند خبیر که حالا در قامت سرپرست استانداری خوزستان بر میز ریاست تکیه زده است می گوید این تغییرات این چنینی نمی تواند در مسائل جاری استان اثر بگذارد، اما به نظر می رسد که مردم خوزستان که روزهای سخت و همراه با مشکلات سیلاب پس از باران و گردوغبار ناشی از بی آبی را ، سپری می کنند، حالا با این اتفاق پیگیری ها برای مطالبات و جبران خسارات خود را تعویق یافته می بینند.