«استعفا یا عزل»مسئله این است

روز گذشته خبر استعفای عبدالحسن مقتدایی دهان به دهان چرخید تا اینکه برخی از رسانه‌ها و کارشناسان استان خوزستان این نوع استعفای مقتدایی را عزل یهویی او از سوی وزارت کشور اعلام کردند. براساس حاشیه‌هایی که از استانداری خوزستان منتشر شد، موضوع عزل مقتدایی قوت بیشتری به خود گرفت اما حالا باید به دولت اعتماد کرد و این مسئله را فقط استعفا اعلام کرد.

اردیبهشت امسال خوزستان حاشیه‌های بسیاری داشت، 16 انتصاب جنجالی استاندار خوزستان در حال تودیع و معارفه بودند که به صورت ناگهانی خبر استعفای مقتدایی منتشر شد و معاون وزیر کشور برای مراسم تودیع و معارفه به خوزستان سفر کرد.

مراسم تودیع و معارفه مقتدایی، دقیقاً در ساعتی برگزار شد که یک روز قبل از آن روابط عمومی استانداری برای نشست خبری در نظر گرفته بود. برکناری مقتدایی در این برهه زمانی فقط بر حجم استرس مردم خوزستان و بلاتکلیفی پروژه‌ها می‌افزاید.

پروژه‌های آبی

پروژه‌های آبی خوزستان با ساحل سازی‌های غیر مجاز ادامه پیدا کرد و حجم زیادی از اموال بیت المال در آنجا سرمایه گذاری شد. این پروژه با حمایت مستقیم استاندار خوزستان دنبال و به همین دلیل برخی از مدیران کل و مدیران عامل ادارات و سازمان‌ها در خوزستان جرأت مخالفت با استاندار خوزستان نداشتند.

حالا با عزل ناگهانی مقتدایی باید دید که استاندار بعدی توان اجرای این طرح را دارد و یا به دلیل نداشتن پشتوانه مطمئن در وزارت کشور دست از ادامه این پروژه بر می‌دارد.

ماشین‌های پلاک اروند

ماشین‌های پلاک اروند حیاتی ترین پروژه مقتدایی در خوزستان برای استاندار بود؛ او به خاطر این مصوبه با وزیر صنعت و معدن در یک برنامه تلویزیونی دچار جدال لفظی شد و چندین بار به صورت مستقیم کسانی که دنبال لغو این مصوبه بودند را افراد دارای منافع شخصی عنوان کرد.

به پشتوانه این مصوبه بسیاری از افراد دارای تمکن مالی یا به قولی قشر متوسط رو به بالای جامعه در نقاط مختلف خوزستان اقدام به خرید خودروهای پلاک اروندی کردند، هرچند فرج الله خبیر سرپرست فعلی استاندار خوزستان و معاون سیاسی-اجتماعی مقتدایی از این مصوبه حمایت کرده بود اما باید دید که با روی کار آمدن استاندار جدید این مصوبه به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

اما ماجرای عزل

این استعفای ناگهانی پرسش‌های زیادی را در ذهن خوزستانی‌ها ایجاد کرده است؛ اینکه اگر مقتدایی استعفا داده بود چرا 16 نفر از مدیران استانداری را جا به جا کرد و دامنه این تغییرات بنا بر اخبار رسیده از استانداری ادامه داشت؟ هدف استاندار از این تغییرات قرار بود ساعت 10 و 30 بیست‌ویکم اردیبهشت مشخص شود، درست همان ساعتی که ناگهانی معاون وزیر کشور در اهواز حاضر شد و مقتدایی را معارفه کرد.

برخی از خوزستانی‌ها این اقدام وزارت کشور را توهین به افکار عمومی دانستند که واقعا چرا این اقدام باید به صورت ناگهانی و درست در زمانی که استاندار به دنبال برپایی نشست خبری بود، انجام شود.

مقتدایی همیشه می‌گفت خودم را کمتر از یک وزیر نمی‌دانم و به همین دلیل تصمیمات استاندار همیشه به مذاق مسئولان کشوری خوش نیامد.

استعفا یا عزل؟ مسئله این است که این استعفای ناگهانی یا عزل یهویی هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ سیل در خوزستان بیش 10 هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرد و بسیاری از پروژه‌های خوزستان در حال انجام است، تا زمان تعیین استاندار جدید بسیاری از این پروژه‌ها بلاتکلیف رها می‌شوند و پیگیری‌ها به حداقل می‌رسد. در همین حال دولت به دنبال اجرای طرح انتقال آب کارون است و خوزستانی که استاندار ندارد باید همه این‌ها را ببیند و تحمل کند!

اینکه خوزستان در این وضعیت دچار آشفتگی مدیریتی شد به دلیل بی تدبیری دولت در این استان رقم خورد و حالا خوزستان تا روی کارآمدن دولت دوازدهم باید صبر کند تا شاید روی آرامش به خود ببیند.