حمله به روحانی برای حفظ مقتدایی در سبد اصلاحات

هنوز جوهر برکناری عبدالحسن مقتدایی خشک نشده است که جمال درویش در گفتگویی رئیس دولت تدبیر و امید را زیرسوال می برد و مقتدایی را نه متعهد به روحانی که پایبند به اصلاحات می نامد.

مشاور استاندار سابق خوزستان محور اصلی کنار گذاشتن مقتدایی را رئیس دولت اعتدال می داند و از بی تمایلی مقتدایی در دوران انتخابات ریاست جمهوری برای حمایت از حسن روحانی می گوید.

وی انتصاب مقتدایی را در سمت استانداری خوزستان توسط رئیس جمهور از سرناچاری تحلیل کرده و عنوان می کند: اینکه پس از رئیس جمهور شدن روحانی ، به چه دلیل مقتدایی استاندار شد ، یک سوال بزرگ است. بی شک رییس جمهور به مشکلات استان واقف بود و می دانست حل مشکلات فراوان خوزستان ، تنها از عهده یک نفر بر می آید و آن کسی نبود جز مقتدایی و "بنا به ضرورت ها" او را به عنوان استاندار خوزستان معرفی کرد.

 

 منتقد دولت خواندن مقتدایی از دیگر عناوینی است که درویش به مقتدایی نسبت می دهد و او را به رهبر یک حزب مخالف دولت تشبیه می کند و از تنش شدید استاندار سابق خوزستان با وزیر موفق بهداشت و نمایندگان خوزستان با افتخار یاد می کند.

بررسی اظهارات نزدیک ترین یار مقتدایی برای افرادی که از انتصاب تا برکناری وی را در ذهن دارند این مساله را تداعی می کند که جمال درویش برای حفظ مقتدایی در سبداصلاحات تمام همت خود را به کار بسته است تا سناریوی جدیدی را برای علت برکناری ترسیم کند چرا که مقتدایی قطعا بهتر از گذشته پی به خنجری که اصلاح طلبان از پشت به وی زده اند برده است.

اصلاح طلبان مهمترین مخالفان مقتدایی در دوره مدیریت وی در استانداری خوزستان بودند و بارها برای رسیدن به حداکثر مطالبات خود بر مقتدایی تاختند و در این اواخر نیز وقتی تصمیمات وی را غیرقابل تحمل دانستند با لابی سنگینی که در پایتخت صورت دادند حکم عزل مقتدایی را از وزارت کشور گرفتند.

مشابه چنین اتفاقی حدود 15سال پیش رخ داد و مقتدایی جوان توسط دولت اصلاحات کنار گذاشته شد چرا که نتوانست عطش قدرت طلبی افراط گرایان جریان اصلاحات را در خوزستان رفع کند و به ناچار بار سفر بست و از خوزستان رفت.

کنار هم قرار دادن این دو واقعه که هر دو به برکناری مقتدایی از استانداری خوزستان منجر شده است تلاش درویش را برای وارونه کردن علت برکناری مقتدایی روشن تر می کند کاری که درویش درمواجه با مسائل پیش آمده در حوزه استانداری خوزستان کم انجام نداده است.

 

پی نوشت:

بررسی دوره سه ساله مدیریت مقتدایی در خوزستان نشان می دهد:اعتدالیون از مقتدایی راضی،اصولگرایان بی تفاوت و اصلاح طلبان به شدت مخالف بودند.