پتروشیمی خوزستان در اسارت مدیران غیربومی

روز گذشته آیت الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان از عدم بکارگیری نیروهای بومی در صنعت  پتروشیمی خوزستان انتقاد کرد و خواستار توجه دولت به این مساله شد.

وی در سخنانی تصریح کرد: همین امروز از مسوولان پتروشیمی بندر امام و ماهشهر آمار گرفته‌ام و آنها عنوان کرده‌اند از میان 22 شرکت پتروشیمی ماهشهر و بندر امام حتی یک مدیر خوزستانی وجود ندارد و تمامی مدیران این شرکت‌ها مدیران پروازی هستند.
 
نماینده منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حتی در بین مدیران میانی این شرکت‌ها نیز تنها 15 نفر خوزستانی‌اند؛ این در حالی است که تعداد زیادی از افراد تحصیل‌کرده در استان خوزستان حضور دارند اما از آنها استفاده نمی‌شود.
 
حیدری ادامه داد: حتی کارشناسان این شرکت‌ها نیز تنها 30 درصدشان خوزستانی و 70 درصد غیر بومی هستند. این در حالی است که شرکت‌های فضای سبز و آشپزخانه‌ای استان خوزستان هم غالب کارکنان خود را از خارج استان جذب می‌کنند.
 

این اظهارات آیت الله حیدری پرده برداشتن از معضلی است که سال ها گریبانگیر مردم شهرهای مختلف خوزستان شده است که مدل فاجعه بار آن در پتروشیمی ماهشهر در حال رخ دادن است.

مدیران پروازی که به گفته نماینده مردم ماهشهر بیش از 40میلیون تومان حقوق می گیرند و برای رفت و آمد به ماهشهر از پروازهای اختصاصی این شرکت استفاده می کنند نشان داده اند توسعه استان خوزستان کمترین اهمیت را برای آن ها دارد.

در شرایط کنونی به نظر می رسد تغییر رویه موجود در پتروشیمی و سایر صنایع سنگین استان خوزستان نیازمند همت و انسجام بیشتر نخبگان و دلسوزان استان خوزستان است چرا که تجربه نشان داده رفت و آمد مدیران غیربومی که تعلقی به این آب و خاک ندارند تحولی را رقم نخواهد زد بلکه شکستن حصر صنعت پتروشیمی استان خوزستان و سایر صنایع سنگین از دست مدیران غیربومی بخشی از راه حل توسعه استان خوزستان می باشد.