جسارت روحانی در کرمان به قیمت خیانت در حق خوزستان تمام شد

هفته گذشته در جریان سفر رئیس جمهور به استان کرمان، طرح ساخت تونل انتقال آب بهشت آباد که بر اساس آن سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از حوضه آبریز کارون به فلات مرکزی انتقال خواهد یافت رسما آغاز به کار کرد.

 

۲۰۱۳۰۷۲۳۱۴۵۶۱۷-۰۵۵۵۱

روز گذشته استاندار کرمان طی صحبتهایی با هدف قدردانی از روحانی انتقال آب کارون را کار ماندگار دولت امید خواند و گفت : تامین آب، یکی از کارهای خوب و ماندگار دولت تدبیر و امید در استان کرمان خواهد بود،که علی رغم فشارهای همه جانبه به رئیس جمهور برای جلوگیری از این اقدام، اما ایشان جسارت به خرج داده و این تامین آب استان کرمان را واجب دانستند.

استاندار کرمان در حالی از حسن روحانی جهت تامین آب استان کرمان تقدیر می کند که استاندار خوزستان دقیقا همزمان با اجرای عملیات آبرسانی به کرمان عزل شد و معترضین اصلی این طرح یعنی نمایندگان استان خوزستان در فصل بلاتکلیفی مجلس به سر می برند و روحانی از فرصت به وجود آمده ، یا شاید هم از قبل برنامه ریزی شده نهایت استفاده را برده و این طرح را اجرایی کرد.

همچنین استاندار کرمان ،آغاز عملیات انتقال آب کارون به کرمان را حاصل خرج کردن جسارت از سوی روحانی در مقابل مخالفان می داند در حالی که بهای این جسارت روحانی در کرمان خیانت در حق مردم خوزستان شد.

 

شاید انتقال آب کارون به کرمان از منظر استان مبداء یکی از کارهای ماندگار روحانی باشد اما اگر از زاویه ای دیگر به این اقدام روحانی نگاه شود می بینیم رئیس دولت راستگویان علیرغم وعده هایی که در سفرهای استانی خود به مردم دو استان خوزستان و چهار محال بختیاری داد که” انتقال آب از سرشاخه های کارون جز برای مصارف آشامیدنی نخواهد بود و تمام پروژه های قبلی متوقف خواهد شد” امروز طی اقدامی نمایندگان مجلس دهم و یازدهم را دور زد و زمانی را جهت انجام عملیات حفاری انتخاب کرد که دست معترضین این طرح بسته باشد.

 

با نگاهی به پیشینه این طرح خواهیم دید که به رغم اعترضات فراوان در رابطه با طرح انتقال آب بهشت آباد، این پروژه در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی آب رسید و کلنگ احداث آن در‌‌ همان دوران به زمین خورد. مرور گذشته نشان از آن دارد که هرگاه عزم مسئولین برای اجرای این طرح جزم شد، اعتراض، تحصن و تهدید نمایندگان دو استان خوزستان و چهارمحال بختیاری در مجلس شورای اسلامی که همراهی مردم را نیز در پی داشت، اگرچه اصل پروژه را لغو نکرد ولی مدت زمانی عملیاتی شدن این طرح را به تعویق انداخت.

در سال ۹۳ بار دیگر این موضوع مطرح شد و بار دیگر موجی از اعتراضات را در استان خوزستان و چهارمحال بختیاری  به پا کرد، ذکر این نکته ضروری است که مجموعه این اعتراض‌ها، بار دیگر مسئولانی که تصمیم جدی بر آغاز عملیات حفاری این تونل را داشتند، مردد کرد و طرح به تعلیق درآمد.

متاسفانه با وجود آغاز عملیات احداث سد و تونل بهشت آباد در سال ۱۳۹۰ و به تعلیق درآمدن کلی و جزئی آن در پنج سال گذشته به دلیل اعتراضات و مخالفت مردم استان‌های  خوزستان و چهارمحال بختیاری با محوریت مخالفت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مخالفت‌های سازمان حفاظت محیط زیست و مردم ، در اردیبهشت ۹۵ بار دیگر این طرح در جریان سفر حسن روحانی به استان کرمان کلنگ زنی شد.

عملیات کلنگ زنی مجدد طرح انتقال آب بهشت آباد، در حالی کلید خورد که معترضین اصلی این طرح یعنی نمایندگان مجلس دهم، آخرین روزهای کاری خود را می‌گذرانند و نمایندگان مجلس یازدهم نیز به دلیل مستقر نشدن و بی تجربگی از دولت رو دست خوردند.

 

سیاسی بازی و برنامه ریزی از پیش تعیین شده دولت یازدهم جهت عملیات خط انتقال آب به کرمان تا آنجا است که معمولاً عملیات حفاری تونل‌های انتقال آب از نقطه مبدأ و مقصد همزمان آغاز می‌شود، اما برخی شنیده ها حاکی از آن است که در تصمیم اخیر مسئولین به دلیل آگاهی از موج اعتراضات اهالی این تونل در مبدأ قصد دارند، عملیات حفاری این طرح عظیم را تنها از مقصد آغاز کنند.

اگر همه شواهد را کنار هم بگذاریم و به این دو تصمیم روحانی یعنی انتخاب فصل بلاتکلیفی مجلس و آغاز عملیات حفاری از مقصد توجه کنیم می بینیم که این عملیات کاملا برنامه ریزی شده بوده تا این طرح با کمترین اعتراض و با بیشترین بهره برداری انجام شود .

هرچند شاید این اقدامات زیرکانه موج اعتراضات را در کوتاه مدت خنثی کند اما روحانی فراموش نکند بی توجهی به خواسته‌های مردم معترض ، آسیب‌های زیست محیطی، خسارت‌های این طرح در کاهش حجم آب مبدأ، تغییر اکوسیستم و… در آینده نزدیک، دولتمردان و کشور را با چالش‌های پیش بینی ناپذیری روبه رو خواهد کرد.