زنانه شدن اعتیاد در خوزستان

به نقل از رهیاب نیوز:جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان با حضور اکثریت اعضا در سالن جلسات حوزه استاندار، استانداری خوزستان برگزار شد. غلامرضا شریعتی با 75 دقیقه تأخیر در این جلسه حاضر شد و نسبت به حضور نداشتن مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در این جلسه انتقاد کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت موضوع بررسی آسیب‌های اجتماعی خواستار حضور همه اعضای این جلسه در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر شد و گفت: اداراتی مانند آموزش‌وپرورش، بهزیستی، ورزش و جوانان و دانشگاه‌های خوزستان باید حضور مؤثر داشته باشند.

دبیر جلسه نیز از اجرایی نشدن 18 مصوبه از مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 94 خبر داد و عنوان کرد: 6 کمیته و یک اتاق مشاوره به‌عنوان زیرمجموعه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان خوزستان فعالیت می‌کنند.

اعتیاد

آلوده بودن 74 منطقه استان به مواد مخدر

رئیس پلیس مواد مخدر خوزستان نیز اظهار داشت: سال گذشته 100 منطقه آلوده به مواد مخدر در استان وجود داشت که امسال به 74 منطقه کاهش پیداکرده است. همچنین در سه‌ماهه نخست امسال بیش از یک هزار و یک‌صد تن مواد مخدر در استان کشف شد.

یدالله امیری بیان کرد: کشفیات مواد مخدر به‌جز هروئین در استان کاهش داشته اما در هروئین از 3 کیلوگرم در سه‌ماهه نخست امسال به 40 کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: با توجه به حضور مؤثر نیروهای پلیس در ورودی استان بخشی از محموله‌های مواد مخدر به استان‌های دیگر بازمی‌گردد و پس‌ازآن در حجم کم‌تر از 20 کیلوگرم به استان قاچاق می‌شود.

رئیس پلیس مواد مخدر خوزستان بابیان اینکه امسال 2 هزار و 109 نفر توسط پلیس دستگیر شدند، گفت: دستگیری خرده‌فروش‌های مواد در استان نسبت به سال گذشته با افزایش 59 درصدی مواجه بود. 29 نفر از افراد دستگیرشده را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی بابیان اینکه امسال لابراتوار مواد مخدر در خوزستان کشف نشد، عنوان کرد: 30 دستگاه خودرو و یک دستگاه موتورسیکلت توقیف شدند و 32 منزل که به شیره خانه تبدیل‌شده بودند، مهروموم شدند.

امیری با اشاره به متلاشی شدن 21 باند توزیع مواد مخدر در استان در 3 ماهه نخست امسال، اظهار داشت: همپا، حامل و صاحب مواد در این 21 باند توسط پلیس متلاشی شدند.

وی افزود: در 3 ماهه امسال در خیرآباد بهبهان، پل زال و هندیجان فقط 13 کیلوگرم مواد مخدر توسط ایست‌های بازرسی پلیس کشف شد که این کاهش کشفیات به دلیل کم شدن اختیارات پلیس در بازرسی از خودروهای مشکوک است. همچنین از بین مواد مخدر قیمت شیشه و حشیش نسبت به سال گذاشته افزایش‌یافته است.

سردار نظر پور فرمانده مرزبانی خوزستان

لزوم افزایش اختیارات پلیس در بازرسی از خودروهای مشکوک

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی خوزستان با انتقاد از کاهش اختیارات پلیس در بازرسی از خودروهای مشکوک اظهار داشت: وقتی در 3 محور پل زال، خیرآباد بهبهان و هندیجان 13 کیلوگرم مواد مخدر کشف می‌شود یعنی یک ایرادی وجود دارد چراکه درگذشته 500 کیلوگرم تا یک‌تن در ماه در این مناطق کشفیات داشتیم.

سردار عبدالله نظرپور بیان کرد: استقرار قاضی در محل بازرسی‌ها برای صدور حکم و یا افزایش اختیارت پلیس یکی از راه‌‌های رفع این مشکل است و تا وقتی‌که اجازه بازرسی از این خودروها به پلیس داده نشود، نباید انتظار بهبود این مشکل را داشت.

وی افزود: جاسازی مواد مخدر در خودروها به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود و درگذشته برخی از قاچاقیان بین 4 تا 10 تن در خودرو مواد مخدر جاسازی کرده بودند.

سیده فرانک موسوی امور بانوان استانداری خوزستان

زنانه شدن اعتیاد در خوزستان

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان نیز در این جلسه بابیان اینکه در 2 سال گذشته مراجعات زیادی از سوی زنان برای ترک اعتیاد انجام‌گرفته است، عنوان کرد: افزایش مراجعات نشان از زنانه شدن اعتیاد در خوزستان است و حتی اگر یک درصد معتادان استان از جامعه بانوان باشند، معضل بزرگی است.

سیده فرانک موسوی افزود: در حال حاضر یک کمپ برای ترک اعتیاد بانوان در نظر گرفته‌شده که ظرفیت پذیرش 26 نفر دارد و قرار بود یک کمپ با ظرفیت 80 تخت برای بانوان در نظر گرفته شود که تاکنون این موضوع محقق نشده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از بانوانی که به اعتیاد مبتلا می‌شوند از سوی جامعه طرد می‌شوند و جایی برای نگهداری و مراقبت از آنان وجود ندارد که این موضوع سبب شده بسیاری از آنان دوباره به دامان اعتیاد بازگردند.

موسوی عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید به همان اندازه که به پیشگری از اعتیاد در جوامع دانش‌آموزی و دانشجویی تلاش می‌کنند در حوزه بانوان هم اقدام کنند چراکه اگر یک خانم آموزش‌های لازم در پیشگیری از اعتیاد را فراگرفت می‌تواند از معتاد شدن فرزند و همسر خود جلوگیری کند.

وی بیان کرد: یک زن اگر به اعتیاد ابتلا کرد هنجارهای اجتماعی و اخلاقی زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند و این عاملی است که باید همه برای پیشگیری از اعتیاد در بین این قشر اهتمام کنند.

غلامرضا صدیق راد

نباید اعتیاد به زنانه – مردانه تقسیم شود

مدیرکل بهزیستی استان نیز اظهار داشت: افراد حاضر در جلسه فقط عملکرد اداره خود را منعکس نکنند و از اقدامات کمیته خود در ستاد مبارزه با مواد مخدر هم گزارش دهند. غلامرضا صدیق راد گفت: در خوزستان 360 کمپ اعتیاد غیرمجاز وجود داشت که به‌تناوب زمان استانداردها ارتقا پیدا کرد و در حال حاضر 188 مرکز درمانی برای معتادان در استان فعالیت می‌کنند.

وی بابیان اینکه نباید مسئله اعتیاد را به زنان و مردان تقسیم کرد، گفت: جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان باید از تکرار اجتناب کنند و رو به تحلیلی شدن بروند. مدیرکل بهزیستی خوزستان از مراجعه 24 هزار نفر به مراکز ترک اعتیاد در خوزستان در سال 94 خبر داد و بیان کرد: با کمک اداره کار به 198 نفر از بهبودیافتگان تسهیلات خوداشتغالی اختصاص پیدا کرد و 574 نفر نیز به مراکز فنی و حرفه‌ای جهت مهارت‌آموزی معرفی شدند.

اسماعیل ایدنی

حذف ترامادول از لیست مخدرها عامل افزایش مصرف‌شده است

رئیس دانشکده علوم پزشکی اهواز نیز با اشاره به مرگ 3 هزار نفر در کشور براثر ابتلا به اعتیاد در سال گذشته اظهار داشت: این تعداد مرگ نشان از ملی بودن این معضل دارد و 1700 نفر از این افراد به دلیل آلوده بودن مواد مخدر به سرب جان خود را از دست دادند. سرب برای افزایش وزن در تریاک و حتی برخی دیگر از مخدرها مانند ترامادول استفاده می‌شود.

اسماعیل ایدنی بیان کرد: در روزهای اخیر 2 میلیارد تومان داروی قاچاق در خوزستان کشف شد که عمده آن‌ها از عطاری‌ها جمع آورد شد. این کشف نشان می‌دهد که بسیاری از این شبکه توزیع داروی قاچاق به‌صورت سیستماتیک فعالیت می‌کند. البته حذف کردن ترامادول از میان مخدرها سبب افزایش مصرف این قرص شده است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی عنوان کرد: متأسفانه گستره مشکل را بسیاری از مدیران درک نکرده‌اند و شیوه‌ای برای مبارزه با آن ندارند. جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان باید کارشناسی شده برگزار شود و کمیسیون‌ها باید برای افزایش ثمر این جلسات ایجاد شوند.

رضا پوستچی زندان‌های خوزستان

خروجی جلسه ارزیابی نمی‌شود

مدیرکل زندان‌های خوزستان با تأکید بر این موضوع که باید خروجی این جلسات ارزیابی شود، گفت: نباید در این جلسه فقط آماری حرف بزنیم و باید ببینیم کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم. رضاپوستچی عنوان کرد: در سال 90 حدود 10 کیلوگرم در زندان‌های خوزستان پیدا می‌شد اما این آمار در سال گذشته به 67 گرم کاهش پیداکرده است.

وی بابیان اینکه 85 نفر در زندان‌های خوزستان حافظ قرآن هستند، بیان کرد: حدود 4 هزار و 500 نفر نیز به‌صورت موضوعی در زندان‌های خوزستان حافظ قرآن شده‌اند.