اعتراض داروسازان خوزستان به راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی

ظهر امروز جمعی از صنف داروسازان استان به منظور اعتراض به راه‌اندازی داروخانه‌های داروهای گیاهی در استان مقابل معاونت دارو و درمان جنب بیمارستان شهید رجائی واقع در 24 متری تجمع کردند.

بر اساس این گزارش با مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با مسؤولیت شخصی که در معاونت غذا و داروی کشور مسؤولیت داروهای سنتی را دارد آئین نامه‌ای به منظور راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی در کشور تنظیم و جهت اجرا به معاونت غذا و دارو داده شد که با مخالفت داروسازان سراسر کشور مواجه شد.

در همین رابطه محمد لیراوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی بدون کار کارشناسی و علمی و عجولانه مصوب شد اظهار کرد: معاونت غذا و دارو در صدد است بدون کار علمی راه‌اندازی داروخانه‌هایی که صرفا مسؤول داروهای گیاهی و سنتی عرضه می‌کنند را ترغیب کند.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه سال 1344 مجلس برای اینکه داروخانه‌ای تاسیس شود باید توسط شخص دکتر داروساز تاسیس شود و مجوز تاسیس داروخانه طبق قوانین کمیسیون ماده 20 باید به شخص دکتر دارو ساز داده شود.

دبیر انجمن داروسازان استان خوزستان بیان کرد: داروخانه‌های گیاهی که به دنبال شکل‌گیری هستند باید به این صورت باشد که پس از اعمال نظرسنجی از کمیسیون‌های تمام معاونت‌های دارو و درمان استان‌های سراسر کشور و مطرح کردن نظرات آنها در معاونت غذا، دارو و درمان کشور و کسب بیشترین آرا سپس اقدام به تاسیس داروخانه‌های گیاهی کنند.

وی با بیان اینکه معاون غذا، دارو و درمان کشور بدون کار کارشناسی و توجه به نظر استان‌ها، درصدد تشکیل داروخانه‌های گیاهی است خاطرنشان کرد: معاونت غذا، دارو و درمان با این کار دست به‌عمل خطیری می‌زند که نتیجه آن به خطر افتادن جان مردم است.

لیراوی ادامه داد: داروخانه‌های گیاهی که قرار است راه‌اندازی شود چه تفاوتی با عطاری‌ها دارند مگر عطاری‌ها داروی گیاهی عرضه نمی‌کند.

وی گفت: آیا متولیان و مسؤولان راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی برای تربیت و آموزش افرادی که قرار است متصدی داروخانه‌های گیاهی باشند برنامه‌ای دارند؟ یا متولیان داروخانه‌های گیاهی قرار است در کدام دانشگاه و یا واحد آموزشی فرد واجد شرایط تصدی داروخانه گیاهی آموزش ببینند.

لیراوی با بیان اینکه در داروهای سطح شهر نیز داروهای گیاهی عرضه می‌شود گفت: اگر قصد معاونت غذا، دارو و درمان توسعه داروهای گیاهی است می‌توانند از داروخانه‌های موجود برای توسعه آنها استفاده کنند.

وی افزود: اما اگر به منظور اشتغال طرح داروخانه‌های گیاهی مطرح شد می‌توان از داروسازهای جوان در شرکت‌های پخش دارو، کارخانه‌های تولید دارو و پژوهش استفاده کنند.

لیراوی با ابراز تاسف از اینکه چه چیزی ممکن است پشت این قضیه باشد که معاونت غذا، دارو و درمان بدون کار علمی و آکادمیک در اجرایی شدن طرح راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی اصرار می‌کند گفت: آیا به نظر آنها دارو‌هایی گیاهی عوارض ندارند؟ داروهای گیاهی نیز به مانند داروهای شیمیایی باید پس از طی یک‌سری آزمایشات خاص در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

وی این سئوال را متوجه معاونت غذا، دارو و درمان کرد: آیا داروسازان جدید می‌توانند مشاور درمانی، درمان‌شناسی و آسیب‌شناسی کنند که بیمار فلان بیماری را دارد.

لیراوی گفت: در شرایط جدید داروساز و متولی داروخانه عرضه داروهای گیاهی پس از 18 سال می‌تواند داروخانه‌ای به شکل دارو خانه‌های الان دایر کند.

وی با بیان اینکه معاونت غذا، دارو و درمان مشخص نیست چه کسانی و با چه مقطع و پیشینه تحصیلی می‌خواهد آموزش دهد گفت: این کار به جز اینکه خطراتی را برای آدم‌ها به دنبال‌ها خواهد داشت مزیت دیگری نخواهد داشت.

لیراوی در پایان خاطرنشان کرد: طرحی که بدون کار کارشناسی و علمی انجام می‌شود بهتر است در مقابل اجرایی شدن ایستادگی کرد.