خودروهای گرانقیمت مدیران خوزستانی،در مقابل محرومین مانور اشرافی گری می دهند

 «مبارزه با اشرافی‌گری» از جمله اقداماتی است که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به شکل ویژه‌ای آن را به مسئولین توصیه کردند و برای سنجیدن عملکرد مسئولان، تطابق رفتار آنان با سخنان رهبر انقلاب کفایت می‌کند.

آیت الله خامنه‌ای سال 88 در جمع مردم کردستان گفتند: آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل‌پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگرى باشد، مردم را به سمت اشرافیگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد… یکى از اساسى‌ترین کارها براى اینکه ما جلوى اسراف را بگیریم این است که مسئولین کشور، خودشان، کسانشان، نزدیکانشان و وابستگانشان، اهل اسراف و اهل اشرافیگرى نباشند.

ایشان در گذشته هم به موضوع اشرافی‌گری پرداخته بودند و سال 1370 در جمع کارگزاران نظام عنوان کردند: شما چگونه مى‌خواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتیم، به فکر زندگى شخصى خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‌المال هیچ حدى براى خودمان قایل نشدیم – مگر حدى که دردسر قضایى درست بکند! – و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقى مى‌ماند؟ مگر مردم کورند؟ … آقایان! مگر مردم نمى‌بینند که ما چگونه زندگى مى‌کنیم؟

مقام معظم رهبری افزودند: آن وقتى که جوان حزب‌اللهى ما به جهاد یا به سپاه یا به فلان وزارتخانه مى‌رفت و به او مى‌گفتند که چه‌قدر حقوق مى‌خواهى، مى‌گفت این حرفها چیست، مگر من براى حقوق آمده‌ام؟ اصرار مى‌کردند که بالاخره زندگى خودت و زن و بچه‌ات باید بگردد؛ یک چیزى بگیر. به نظر شما اینها افسانه است؟ به نظرم اگر شما بروید در دنیا این را نقل کنید، چنانچه کسى وضع چند سال قبل ما را ندیده باشد، خواهد گفت که افسانه است؛ ولى این واقعیت است. این رویداد، در همین ایران و در همین تهران و در همین وزارتخانه‌هاى ما اتفاق افتاد؛ برادران! من و شما داریم از آن ذخیره مى‌خوریم؛ فراموش نکنید، آن را مردم دیدند. نمى‌شود ما در زندگى مادّى مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمى که خیلی شان از اولیات زندگى محرومند.

آیت الله خامنه‌ای بیان کردند: اندازه نگهدارید؛ دولت مخارجش زیاد و سنگین است. مخارج سنگین دولت منجر به این مى‌شود که مثلاً در فلان بخش سوبسید را بردارند. این، سیاست درست و متین و منطقى هم است؛ شکى در آن نیست، باید هم انجام بگیرد، چاره‌یى هم نیست، روى مردم هم فشار مى‌آید؛ اما این مخارج را منصفانه قرار بدهیم وخودمان به دست خودمان بر مخارج چیزى اضافه نکنیم.

ایشان گفتند: اگر یکى از مخارج دولت این باشد که فلان تعداد ماشین جدید بیاوریم و بین دستگاهها تقسیم بکنیم، ما حق نداریم این را جزو مخارج دولت حساب کنیم و به حساب آن از سوبسید مردم بزنیم.نه، این خلاف است. براى این کارها حد بگذارید. دستگاهها باید بخشنامه کنند و در مورد این تغییر دکوراسیونها و تغییر خانه‌ها و خرجهاى اضافى حدى معین بکنند. من نمى‌گویم مثل بعضى از تندروها باشیم که مى‌گویند در مسجد بنشینیم و وزارت کنیم؛ نه، در مسجد نمى‌شود. وزارت کردن، یک ساختمان و چهار تا اتاق و تعدادى مسؤول و یک مقدار هم بالاخره امکانات براى زندگى آن آقایى که مى‌خواهد خدمت بکند، مى‌خواهد؛ اما باید در حدى باشد.

امام خامنه‌ای بیان کردند: گاهى از جاهایى گزارشهاى نومیدکننده‌یى مى‌رسد و در برخى موارد انسان واقعاً عرق شرم بر پیشانیش مى‌نشیند؛ رعایت کنید.سؤال مى‌کنیم که چرا ماشین لوکس و نو و مدل بالا؟ مى‌گویند که اشکال امنیتى داریم! چه اشکال امنیتى؟! آقایان مسؤول در شوراى امنیت کشور یا جاهاى دیگر، بنشینند معین کنند و مسأله را در جایى ببُرند؛ من هم اگر باید دخالت کنم، بگویید در جایى دخالت کنم. این چه وضعى است که همین‌طور بى‌حساب و کتاب جلوى هر وزارتخانه و اداره‌یى، دهها ماشین به رنگهاى گوناگون متعلق به مسؤولانِ آن‌جا به چشم مى‌خورد؟! چه کسى چنین چیزى را گفته است؟

ایشان افزودند: مگر خدا با من و شما قوم و خویشى دارد؟ مگر خدا با جمهورى اسلامى و با این اسم قوم و خویشى دارد؟ من و شما هستیم که باید معین کنیم این جمهورى، اسلامى است، یا اسلامى نیست؛ این هم در رفتار ماست.

آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کردند: آن‌کسانی که به اشرافی گری گرایش دارند و دلشان برای زندگی اشرافی لک می‌زند – یعنی خوردن و پوشیدن و زندگی کردن و مشی کردن به سبک اشراف و دور از زندگی متوسّط مردم – یکی از کارهایی که می‌کنند، این است که این دید و ذهنیت را در مردم به وجود آورند که این چیز خوبی است و ارزش است؛ کما این‌که قبل از انقلاب این‌گونه بود.قبل از انقلاب، مسئولان حکومت، هرچه بیشتر با تشریفات و جاه و جلال و تکبّر و تفرعن و لباس‌های فاخر ظاهر می‌شدند، یک عدّه از عوام مردم بیشتر خوششان می‌آمد!

به گزارش رهیاب، بنا بر آمار رسمی منتشر شده در خوزستان 33 هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی با جمعیتی در حدود 152 هزار نفر وجود دارد که 2 هزار و 520 نفر از افراد تحت پوشش را معلولان ذهنی، جسمی، حرکتی و روانی مزمن تشکیل می‌دهند. همچنین 76 هزار معلول خوزستانی تحت پوشش بهزیستی هستند.

همچنین در حوزه اشتغال از خوزستانی‌های در سن کار فقط 33.9 درصد در جایی مشغول به کار هستند و 64.1 درصد بیکار هستند. همچنین 97 هزار خوزستانی تحت پوشش کمیته امداد هستند که سرپرست 60 درصد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد خوزستان را بانوان تشکیل می‌دهند و 37 هزار دانشجو و دانش‌آموز در این خانواده‌ها زندگی می‌کنند.

درحالی‌که آمارها درباره کیفیت زندگی در خوزستان نشان از محرومیت شدید مردم دارد و مقام معظم رهبری به‌صورت صریح اعلام کرده‌اند مانور اشرافی گری به دلیل تعلیم‌دادن زندگی اشرافی به جامعه حرام است اما شاهدیم مسئولان خوزستانی باز هم با خودروهای چند صد میلیونی خود در بین مردم حاضر می‌شوند و با ستون کشی خودروهای لوکس خارجی چشم مستضعفین را به سوی خود خیره می کنند.

اگر در گذشته لوکس سواری فقط توسط مسئولین ارشد دولتی در استان مرسوم بود در حال حاضر این ضدارزش به شهرستان ها نیز سرایت کرده است و بسیاری را به این نتیجه رسانده که برای نشان دادن سطح مدیریت خود از خودروهای لوکس و گرانقیمت خارجی استفاده کنند.

تصاویری منتشر شده توسط رهیاب فقط بخش کوچکی از جریانی است که فراگیری آن در حال افزایش است و این پایگاه خبری بنا دارد با انتشار این تصاویر مسئولین ارشد استان را نسبت به چنین اتفاق نامبارکی آگاه کند.