عاقبت مبهم 2000 تختی که زیرسم اسب بسته شد!+تصاویر

بهمن‌ماه سال گذشته سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ایتالیا حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت که این حاشیه‌های با انعقاد قراردادهای اقتصادی در موزه کاپیتولینی شهرداری رم شدت بیشتری به خود گرفت.

 

یکی از موارد این قراردادهای اقتصادی که زیر سم اسب مارکوس آنتونیوس منعقد شد در خصوص راه‌اندازی طرح‌های بیمارستانی در ایران بود و قرار شد 11 هزار تخت بیمارستانی با سرمایه‌گذاری خارجی در کشور احداث شود.

 

خوزستان به‌عنوان یکی از اولین نقاط برای سرمایه‌گذاری در این زمینه در نظر گرفته شد و مقرر شد ۲۰۰۰ تخت یعنی نزدیک به ۲۰ درصد از تخت‌های جدیدالاحداث در اهواز راه‌اندازی شود.

 

اواخر اردیبهشت‌ماه نیز دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تفاهم‌نامه ساخت و تجهیز بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ۲۰۰۰ تختخوابی در اهواز را با شرکتی ایتالیایی به‌عنوان طرف دوم در برنامه کاری خود قرارداد.

 

بعد از انعقاد قرارداد تلاش‌ها برای گام اول پروژه که پیدا کردن زمین بود صورت گرفت و در این راستا زمینی از طرف دانشگاه برای این بیمارستان مدنظر قرار داده‌شده بود که با توجه به وسعت پروژه مورد تأیید شرکت ایتالیایی قرار نگرفت.

 

 

اواخر خردادماه امسال نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در هشداری از ابطال مجوز بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی اهواز به دلیل نبود زمین مناسب خبر داد.

 

ایرج نظری گفته بود در صورت عدم همکاری فوری سازمان‌ها وادارات کل استان به‌ویژه استانداری خوزستان، اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن استان با دانشگاه و عدم همراهی و حمایت تمام مسئولان ارشد استان، امکان لغو مجوز بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی و واگذاری امتیاز آن به استانی دیگر وجود دارد.

 

 

بلافاصله بعدازاین هشدار رئیس اداره کل راه و شهرسازی استان از تخصیص زمین جهت ساخت بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی در اهواز خبر داد.

 

منوچهر رحمانی گفت: پس از وصول تقاضای دانشگاه علوم پزشکی در خصوص اختصاص زمین جهت احداث بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی در هفته گذشته بلافاصله جلسات کارشناسی با حضور مدیران این دانشگاه برگزار و مکان‌های مناسب جهت احداث این بیمارستان مشخص شد.

 

در روز دوشنبه ۲۵ مردادماه سال جاری نیز مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز و نمایندگان شرکت ایتالیایی طرف قرارداد به‌منظور ارائه نقشه مفهومی طراحی‌شده بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی و نقطه نظرات اصلاحی و تکمیلی در این خصوص در محل سالن اجتماعات هتل بوستان اهواز تشکیل جلسه دادند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این جلسه گفت در برنامه مشترک زمان‌بندی‌شده، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز وظایفی را متقبل شده است و در گام اول موظف به تأمین زمین مناسب برای احداث بیمارستان بود.

 

هرچند اسماعیل ایدنی پیدا کردن زمین در کلان‌شهر اهواز را کار دشواری معرفی می‌کرد ولی به گفته وی بعد از مذاکرات با استانداری و اداره کل راه و شهرسازی زمینی با مساحت ۴۰ هکتار برای احداث این بیمارستان واقع در ابتدای جاده اندیمشک مدنظر قرار گرفت.

 

 

باربارا ماچیونی سرپرست تیم ایتالیایی سازنده بیمارستان در این نشست جزئیات پروژه بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی را تشریح کرد و گفت: نقشه کلی بیمارستان با توجه به مشخصات زمین، تعداد تخت و نظرات ارسال‌شده در خصوص طراحی بیمارستان در رابطه با جداسازی مسیرهای دسترسی، فضاهای مورداستفاده و در نظر گرفتن پاویونی دارای موقعیت مرکزی جهت سکونت کارکنان مقیم بیمارستان، اعمال شد، همچنین طراحی و موقعیت بیمارستان در این طرح مشخص‌شده است.

 

حالا بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بر روی زمین محل احداث بیمارستان ایتالیایی اهواز، گویا همه‌چیز آماده اجرایی شدن پروژه بود که استاندار خوزستان آب پاکی بر دستان متولیان پزشکی استان ریخته است.

 

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که سه‌شنبه ۲۶ مردادماه در خصوص زمین احداث بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی اهواز می‌گوید: با توجه به اینکه ظاهراً از زیر اراضی تخصیص داده‌شده برای ساخت بیمارستان ۲۰۰۰ تختخوابی اهواز، لوله‌های نفت عبور می‌کند باید کمیته‌ای سه نفرِ متشکل از معاون عمرانی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص تصمیم‌گیری برای وضعیت جایگزینی پلاک این اراضی، تشکیل شود.

 

شریعتی همچنین می‌افزاید: در ۱۰ استان کشور ازجمله خوزستان احداث ۱۰ بیمارستان دو هزار تختخوابی در دست انجام است که می‌تواند تحولی بزرگ در بخش درمان و توریسم درمانی را رقم بزند و با توجه به اینکه احداث این بیمارستان‌ها به شیوه ایتالیایی‌ها صورت می‌گیرد، ان‌شاءالله سیستم درمان در کشور دارای نظام‌مندی بهتر و بیشتری خواهد شد.

 

 

به گزارش رهیاب، این سخنان استاندار خوزستان در خصوص جایگزینی زمین اختصاص داده‌شده برای بیمارستان ایتالیایی‌ها همه معادلات اجرایی این پروژه را بازهم مجهول می‌کند. پروژه‌ای که حال‌وروز گشایش‌های برجامی! رئیس‌جمهور را در کشور نشان می‌دهد، گشایش‌هایی که مردم از ماه‌ها پیش از توافق هسته‌ای و شاید به بیان بهتر از هنگام روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با وعده‌های رنگارنگ مطرح‌شده، به دنبال آن بودند.

 

لذا باید دید سرانجام این پروژه‌ای که اولاً در پسابرجام و ثانیاً زیر سم اسب قهرمان ایتالیایی‌ها بسته‌شده است به کجا ختم می‌شود.