تالاب‌هایی که کانال شد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت :به موجب قانون حفظ حیات تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور حق آبه تالاب‌ها تعیین می‌شوند که این اقدام به منظور تسهیل در امر کشاورزی و جلوگیری از انتقال‌ آب است.

 

عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جلسه‌ای بین نمایندگان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد که در این جلسه قرار شد موضوع مقابله با ریزگردها در دستور جدی دولت قرار بگیرد و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قول دادند که مسائل بیان شده در برنامه توسعه ششم رعایت شود.

 

وی با شاره به وضعیت اسفبار تالاب‌های خوزستان‌ افزود: تالاب‌های خوزستان به کانال تبدیل شده‌اند و دولت  در این زمینه با سستی عمل کرده است. در بودجه سال 93-94 ما در کمیسیون تلفیق پیشنهادی دادیم که سالانه 60 میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در اختیار سازمان محیط زیست قرار بگیرد  اما در بودجه 95 درلایحه پیشنهادی  این موضوع مهم مطرح نشد و زمانی که نمایندگان خوزستان این موضوع را مطرح کردند دولت بر خلاف نظر نمایندگان با این اقدام مخالفت کرد.  

 

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی به قانون تالاب‌ها در راستای حفظ حیات محیط زیست اشاره کرد و افزود: براساس قانون حفظ حیات تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور که تقریبا شامل کل رودخانه کارون نیز می‌شود هرگونه توسعه عمرانی باید با حفظ حیات تالاب‌ها و رودخانه‌ها انجام ‌شود و به موجب این قانون عملکرد برخی از شرکت‌ها مانند نفت در تالاب هورالعظیم را با محدودیت‌های جدی رو به رو می‌کند.

 

وی تصریح کرد: به موجب قانون حفظ حیات تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور حق آبه تالاب‌ها تعیین می‌شوند که این اقدام به منظور تسهیل در امر کشاورزی و جلوگیری از انتقال‌ آب است.

 

پاپی‌زاده افزود: در برنامه توسعه ششم به بحث تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور زیاد پرداخته نشده است اما به منظور توسعه محیط زیست استان در کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاداتی از قبیل لزوم تامین حق‌آبه زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف آب و روشن شدن موضوع انتقال آب تایید و برای تصویب به کمیسیون تلفیق ارائه داده شد.