وارونگی هوا در شهرهای صنعتی

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از ابتدای هفته جو پایدارهمراه با پدیده وارونگی هوا تا روز چهارشنبه بر آسمان استان حاکم خواهد بود.

کوروش بهادری افزود: وارونگی هوا یا اینورژن  زمانی صورت می گیرد که آلاینده ها قادر نیستند از سطح شهر بالا بروند و زمانی که در جو پر فشار قرار می گیرند دوباره به سطح شهر بازگشته و باعث افزایش میزان آلودگی می شوند.

وی اظهار داشت: تشدید این پدیده بیشتر در شهرهای صنعتی همچون اهواز، آبادان و ماهشهر است و از چهارشنبه با ورود امواح ناپایدار انتظار می رود این پدیده از بین برود و شاهد بارش های پراکنده و وزش باد در اتفاعات خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: در 24 ساعت گذشته رامهرمز با 33 درجه و ایذه با 7 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان گزارش شدند. تغییرات دمایی هوای امروز اهواز نیز بین 32 و 10 درجه در نوسان خواهد بود.

بهادری افزود: تغییرات دمای هوای نجف نیز امروز بین 16 و 31 و کربلا بین 15 و 30 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

توصیه های پزشکی در خصوص وارونگی هوا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این خصوص گفت: شهروندان سعی کنند حتی الامکان از منزل خارج نشوند و در و پنجره ها را بسته نگه دارند چرا که شرایط هوا به شدت خطرناک است.

دکتر شکراله سلمان زاده افزود: بیماران قلبی-عروقی، بیماران ریوی و سایر بیماران به خصوص بیمارانی که مشکل تنفسی دارند به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند همچنین کودکان نیز به دلیل اینکه ساختار دستگاه تنفسی آنان بطور کامل تکامل نیافته در مواجهه با هوای آلوده بویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشکل تنفسی می شوند.

وی اظهار داشت: ورزشکاران و عموم مردم  باید از فعالیت های ورزشی در روزهای آلوده خودداری کنند زیرا با افزایش حرکت، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و تنفس در هوای آلوده علاوه بر انباشت ذرات معلق در ریه ، روند اکسیژن رسانی کافی در خون و بافت ها را نیز مختل می کند.

سلمان زاده تاکید کرد: افرادی که بیشترین زمان مواجهه با آلودگی هوا را دارند از جمله ماموران راهنمایی و رانندگی، نیروهای اورژانس و هلال احمر و همچنین کودکان و افراد سالخورده باید از ماسک مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پزشکان توصیه می کنند شهروندان در شرایطی که هوا آلوده است از مایعات به خصوص مایعات گرم بیشتر استفاده کنند، زیرا خوردن مایعات مکانیزم ریه را تسهیل می کند و از طریق خلط از ورود آلودگی به ریه جلوگیری می کند و سلامت فرد را تامین می کند.

وی افزود: شهروندان در صورتی که بر اثر آلودگی هوا دچار عطسه و سرفه شدند از آن جلوگیری نکنند و از داروهای ضد سرفه استفاده نکنند زیرا عطسه و سرفه در مواقع آلودگی هوا به عنوان یک واکنش دفاعی عمل کرده و برای سلامتی فرد مفید است. همچنین قرقره کردن مداوم آب نمک نیز بسیار مفید است.

 

 آیا مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند؟

 

مدیرکل مدیریت بحران استان در خصوص تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های استان با توجه به آلودگی هوا گفت:هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

 

  وضعیت آلودگی هوا در حدی نبوده است که بخواهیم مدارس یا دانشگاه‌ها را تعطیل اعلام کنیم.

 

اگر گزارش این سازمان‌ها وضعیت را نامطلوب نشان دهد، برای تعطیلی مدارس در روزهای آتی تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.