تصویب توسعه سواحل اروند یک پیروزی بزرگ برای آبادان و خرمشهر است

غلامرضا شرفی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تصویب طرح توسعه و لایروبی سواحل اروند در برنامه ششم پنج ساله توسعه از سوی نمایندگان مجلس اظهار کرد: رودخانه اروند در تاریخ این کشور همیشه بستر ساز بروز و ظهور وقایع مهمی بوده به همین دلیل نمی توان از جایگاه مهم این رودخانه به سادگی گذشت.

وی افزود: اروند در حدود ۱۰۰ سال گذشته باعث بروز یک تمدن صنعتی در خوزستان و شاید در کل کشور بوده است و همیشه از آن به عنوان دروازه ورود مدرنیته به ایران یاد می شود. همچنین این رودخانه احیا کننده و ایجاد کننده نخلستان های سرسبز آبادان و خرمشهر بوده است که نقش مهمی در کشاورزی ایران دارد. ضمن اینکه به واسطه قابلیت کشتی رانی در آن، شهرهای خرمشهر و آبادان را به عنوان قطب های بازرگانی در ایران مطرح کرده بود.

شرفی عنوان کرد: در جنگ تحملی هم اروند رود نقش خود را به خوبی ایفا کرد و شهدای بی شماری برای دفاع از آن جان خود را تقدیم کردند به همین دلیل، اروند از هر حیث برای ما بسیار مهم است و توسعه آن به غیر از بهبود زندگی مردم آبادان و خرمشهر، می تواند غرور ملی و تاریحی ما را نیز احیا کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خوشبختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با نیل به این جایگاه رفیع اروند رود، با رای قاطع، مصوب کردند که سواحل اروند رود هم همانند سواحل مکران باید احیا و توسعه شوند و این امر در برنامه ششم توسعه ملی به صورت قانون درآمده است و این امر ردیف خاصی ملی به خود اختصاص می دهد یعنی در مدت پنج سال باید سواحل اروند رود توسعه یابد.

پیروزی بزرگ برای مردم

شرفی عنوان کرد: تصویب چنین طرحی از دید من یک پیروزی بزرگ برای مردم آبادان و خرمشهر به شمار می رود و خوشبختانه نمایندگان مجلس فارغ از هر نوع دیدگاه سیاسی و حزبی نیز به خوبی به آن رای مثبت دادند. ضمن اینکه همه نمایندگان خوزستان در انسجامی بی نظیر به همراه نمایندگان آبادان و خرمشهر، رایزنی ایده آلی برای به سرانجام رسیدن این طرح از خود نشان دادند.

وی عنوان کرد: البته نظر اصلی در توجه به توسعه سواحل اروند و مکران را رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به اشراف کاملی که در منطقه دارند، در این خصوص داشته اند و به خوبی به موقعیت سوق الجیشی این مناطق اشاره فرمودند و بر توسعه آنها تاکید داشتند. 

نماینده مردم آبادان با اشاره به اینکه این طرح به خوبی در کمیسیون تلفیق مجلس پخته شده و به مرحله تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید، بیان کرد: این کمیسیون در مدت سه ماه کار کارشناسی و شبانه روزی به دیدگاه های خوبی برای توسعه کشور رسیده است که جمله آنها می توان به طرح های توسعه سواحل اروند و مکران اشاره کرد که می تواند تحولی عجیب در این مناطق ایجاد کند و از قبل آن کل کشور و ملت ایران از آن بهره مند خواهند شد.

آغاز طرح از سال آینده

شرفی با بیان اینکه این طرح از سال ۱۳۹۶ آغاز می شود، بیان کرد: بعد از تصویب این طرح و قرار گرفتن آن در دریف بودجه های ملی، باید کارشناسان و مشاوران، طرح های خود برای توسعه سواحل اروند را تهیه کنند و این امر مستلزم دقت بی نظیر در آن است زیرا ما طرح بازسازی آبادان و خرمشهر را در سال های بعد از پایان جنگ داشته ایم که به خوبی اجرا نشد و نه تنها خرابی های جنگ را آباد نکرد که باعث عقب ماندگی های بی شماری در این دو شهر شد. اکنون نیز انتظار می رود طرح هایی دقیق، اجرایی و کارشناسی شده ای برای توسعه سواحل اروند رود تهیه شود.

وی بیان کرد: شهرهای آبادان و خرشمهر آنقدر قدرت آفرین هستند که می توانند در صورت احیا و توجه ویژه به ظرفیت های بی نظیر آنها در زمینه های بی شماری که در آنها وجود دارد که از جمله آن می توان به صنعت، تجارت،  کشاورزی، پرورش ماهی و صید و صیادی اشاره کرد، اقتصاد کل استان خوزستان و شاید کل کشور را رونق ببخشید همانگونه که سال های قبل از جنگ از چنین جایگاه بی نظیری برخوردار بوده اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: باید تلاش کرد با اجرای این مصوبه در قالب برنامه ششم توسعه، تا حد ممکن عقب افتادگی های آبادان و خرمشهر جبران شود و در جهت توسعه پایدار و متوازن اقتصادی به جایگاه منطقی دست یابیم.