نقش  کم کاری دولت ها در بروز خشونت‌های اجتماعی

گروه اجتماعی- هنگامی که آستانه تحمل افراد پایین می آید، آنان در کوچکترین جرقه برافروخته شده و دست به خشونت می زنند به طوری که افزایش میزان نزاع های خیابانی و درگیری بین شهروندان را می توان موید این نکته دانست.

به گزارش افکارنیوز، بررسی وضعیت چنین پرونده هایی نشان می دهد در سال های گذشته به بهداشت روانی افراد توجه جدی نشده و میزان آموزش ها برای کنترل بر رفتار و چگونگی برخورد در موقعیت های مختلف اصلا کافی نبوده است.

نگاهی به وضعیت جامعه نشان می دهد؛ متاسفانه دولت های مختلف معمولا توجهی به نظرات متخصصان جامعه شناسی، آسیب شناسی اجتماعی و ... نداشته و هشدارهای این عزیزان را درباره معضلات اجتماعی جدی نگرفته اند و به عبارت بهتر شاهد کم کاری مشهود مسوولان و دولت ها در این زمینه بوده ایم.

سالیان طولانی است که جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی همواره از عمده ترین آسیب های اجتماعی  مانند اعتیاد، نزاع و درگیری، سرقت، قتل، خودکشی، تکدی گری و جرایم مالی و ... سخت گفته و نسبت به گسترش آنها هشدار داده اند اما معمولا مسوولان اطلاع رسانی عمومی در این زمینه را مسکوت گذاشته و از متخصصان برای رفع این آسیب های کمتر کمک خواسته اند.

افزایش آمار پرونده های نزاع های خیابانی در پزشکی قانونی نشان می دهد، هر شهروند ممکن است در محیط خانواده، اماکن خصوصی و عمومی و در کوچه و خیابان با این پدیده برخورد مستقیم داشته و مورد خشونت واقع شود.

افزایش روز افزون نزاع و درگیری های خیابانی را باید به عنوان یک آسیب اجتماعی هرچه سریعتر مورد بررسی و واکاوی قرار داد زیرا این مساله مانند هر نوع آسیب اجتماعی دیگری قابلیت تسری داشته و می تواند بخش عظیمی از جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و  در صورت کنترل نشده به حتم در آینده ای نه چندان دور می توان اثرات سوء آن مانند ترویج رفتارهای خشن در جامعه، کاهش امنیت اجتماعی و برهم خوردن نظم اجتماعی و ... رت مشاهده کرد.

بهتر است مسوولان و دولت  توجه کنند که موارد زیر به عنوان عوامل اصلی بروز نزاع و درگیری خیابانی و اجتماعی معرفی شده اند :

* شرایط عصبی و روانی

* رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و تصادفات

*بدهکاری

*اختلاف مالی و اختلافات حقوقی

* رعایت نکردن حقوق سایر شهروندان

* مسائل همسایگی و آپارتمانی

* خشونت و خصومت قبلی

* مزاحمت خیابانی

* اختلافات خانوادگی

*اختلافات ملکی

* زورگیری

بنابراین با شناخت هر یک از این عوامل و تاثیرات آن می توان با برنامه ریزی و انجام کارهای فرهنگی مانند تهیه بنر ، بروشور و تراکت در این زمینه و توزیع بین شهروندان، آموزش های همگانی در قالب همایش ها، برنامه های تلویزیونی، فعال کردن تشکل های مردم نهاد و اطلاع رسانی ، یاری خواستن از جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی، گسترش عدالت اجتماعی و فقر زدایی و تقویت بنیه معنوی و آموزه های دینی شرایط را برای کاهش بروز رفتارهای خشن و وقوع نزاع های خیابانی فراهم کرد.