مهم ترین کاربرد های فناوری بلاکچین

مهم ترین کاربرد های فناوری بلاکچین

بسیاری از مردم ممکن است در مورد فناوری بلاکچین یا قرارداد های هوشمند، به ویژه در مورد ارز های دیجیتال شنیده باشند. با این حال آنها ممکن است از پتانسیل و تأثیر بلاکچین در کسب و کار ها آگاه نباشند. این فناوری از بدو تأسیس تاکنون بی سر و صدا فرایند های کسب و کار را حتی برای کسانی که مستقیماً در این فضا کار نمی کنند، تغییر داده است.

 در این مقاله قصد داریم در مورد  مهم ترین کاربرد های فناوری بلاکچین صحبت کنیم تا یک آشناییت کلی از این فناوری بدست آورید. همچنین شما می توانید آموزش فناوری بلاکچین را در محتواهای کامل و تخصصی به صورت جامع و کامل با توضیحات و فیلم آموزشی تنها در آکوچین بخوانید.

مهم ترین کاربرد های فناوری بلاکچینمهم ترین کاربرد های فناوری بلاکچین

قرارداد های هوشمند Smart Contracts

قرارداد های هوشمند نوع خاصی از یک برنامه ی غیر متمرکز هستند که قرارداد های تجاری در آن تنظیم می شوند. ثبت تمامی اطلاعات مربوط به قرارداد به صورت خودکار انجام می‌شود و افراد می توانند مراودات مالی خود را به صورت شفاف کنترل کنند.

قراردادهای هوشمند می توانند سرعت پردازش فرآیندهای تجاری که در چندین شرکت اجرا می شوند را افزایش دهند. همچنین  احتمال خطای انسانی را از بین می برند و صحت اجرای قراردادها را تضمین می کنند.

همکاری و کنترل داده ها

بین همکاری و کنترل داده ها یک تنش طبیعی وجود دارد و فناوری بلاکچین این دو را به هم متصل می کند. شرکتها نه تنها باید برای موفقیت کار کنند، بلکه باید داده ها را نیز به شکل تغییر ناپذیر در محل نگهداری کنند. با استفاده از بلاکچین به عنوان یک «سیستم ثبت»، شرکت ها می توانند بدون نیاز به دخالت اشخاص ثالث تجارت کنند.

امور مالی غیر متمرکز Decentralized Finance

منظور از امور مالی غیر متمرکز، اکوسیستم برنامه های مالی می باشد که بر روی شبکه های بلاکچین ساخته شده است. این برنامه ها به سرعت در حال رشد هستند و نگهداری دارایی ها را از بانک ها به نرم افزار تغییر می دهند.

مهم ترین کاربرد های فناوری بلاکچین

مدیریت زنجیره تامین

فناوری بلاکچین تراکنش های دقیق، معتبر و شفاف با هزینه های قابل پیش بینی، از پیش تأیید شده و با حسابرسی کامل ارائه می دهد. حذف واسطه ها هزینه ها را کاهش می دهد و قابلیت اطمینان را افزایش می دهد و از آنجا که معاملات تغییر ناپذیر و غیرقابل برگشت هستند، کلاهبرداری کاهش می یابد.

امور مالی و بانکداری

ویژگی بزرگ فناوری بلاکچین شفافیت تغییر ناپذیر آن است که برای نظام بانکداری مخرب است. نظام بانکداری غیر شفاف است و در همه جای سیستم ابهام وجود دارد. همه اینها با شفافیتی که بلاکچین ارائه می دهد مختل می شود.

حریم خصوصی داده ها

فناوری بلاکچین شیوه مدیریت اطلاعات و داده های مشتریان را تغییر می دهد و ما را به سمت یک مدل کاملاً غیرمتمرکز سوق می دهد که در آن هر مشتری بر هویت و داده های خود کنترل دارد. با این حال، تا زمانی که بلاکچین به طور کامل پذیرفته نشود، مشاغل در حال حاضر اقداماتی را برای بهبود حریم خصوصی داده ها، مانند اخذ مجوز کاربر برای جمع آوری داده ها و جلب رضایت وی انجام می دهند.

مهم ترین کاربرد های فناوری بلاکچین

اتصال داده

فناوری بلاکچین بر نحوه مدیریت داده ها توسط مشاغل تأثیر می گذارد. شرکت ها باید تشخیص دهند که داده های آنها برای همه طرف هایی که در بلاکچین شرکت می کنند شفاف است. این به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا به طور بالقوه تمام هزینه ها، معاملات و موجودی بین رقبا، تامین کنندگان و مشتریان را مشاهده کنند و این امکان را برای یک بازار عادلانه تر و رقابتی تر بدون هزینه مقررات و واسطه فراهم می کند.

تجمیع داده های بین صنعتی

اتصال دستگاه ذخیره‌سازی داده و داده های کاربران از چندین دامنه توسط فناوری بلاکچین می تواند حجم زیادی از داده ها را یکپارچه کند. این امر باعث می شود مشاغل مختلف با یکدیگر همکاری موثرتری داشته باشند. تولید کنندگان و شرکت های حمل و نقل اغلب از سیستم های مختلف یا حتی ناسازگار استفاده می کنند. با استفاده از یک شبکه بلاکچین، آنها می توانند بر اختلافات غلبه کرده و یک جریان داده یکپارچه، کاملاً شفاف و ایمن ایجاد کنند.

مهم ترین کاربرد های فناوری بلاکچین

تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی قرار است به طور چشمگیری توسط فناوری بلاکچین تغییر کند. تجارت الکترونیکی این مزیت را دارد که عمدتا در همان شبکه بلاکچین انجام می شود و در حال حاضر روش های مختلفی برای پذیرش پرداخت وجود دارد. بسیاری از مشاغل تجارت الکترونیک قبلاً بلاکچین را پیاده سازی کرده اند، اما بسیاری از مشاغل اصلی جهانی هنوز آن را اجرا نکرده اند اما در حال بررسی آن هستند.

 

در پایان

حوزه ی فناوری بلاکچین گستردگی بسیاری دارد و برای کسانی که بخواهند با این فناوری نوین آشنا شوند و در  آن فعالیت کنند، نیاز به یک مرجع آموزشی معتبر و جامع با توضیحات و فیلم آموزشی دارند. جهت آموزش فناوری بلاکچین، آکوچین این امکان را برای شما فراهم کرده  تا با مشاهده ی محتوا های کامل و تخصصی مربوط به این حوزه، دانش خود را روز به روز افزایش دهید.