تاثیر برند بر کیفیت بلبرینگ

 

بلبرینگ نوعی برینگ Bearing یا یاتاقان می باشد که در ساختار خود از ساچمه های کروی شکل برای تعلیق بار و کاهش اصطکاک در اتصال محور ها استفاده می کند. نیروی مکانیکی در اغلب ماشین آلات صنعتی بصورت دورانی بر روی محور های دوار پدید آمده و یا انتقال می یابد که از نوعی یاتاقان شامل انواع بلبرینگ، انواع رولبرینگ و انواع یاتاقان بلبرینگ ها برای تعلیق این بار و ممانعت از سایش محور دوار بر روی تکیه گاه خود استفاده می شود. البته یاتاقان ها در شکل های پیچ و مهره ای و دارای هوزینگ های چدنی نیز تولید می شوند که بلبرینگ تنها بخشی از ساختار یاتاقان بوده که در داخل هوزینگ محصور شده است.

بلبرینگ Ball bearing در واقع یکی از پر مصرف ترین و با توجه به انواع تنش های سایشی، تنش های برشی و حرارتی وارده بر این قطعه صنعتی یکی از پر استحلاک ترین قطعات صنعتی محسوب می شود و با توجه به گستردگی مصرف با برند های بسیار متنوعی نیز تولید می شود. از جمله شناخته شده ترین برند های تولید کننده بلبرینگ می توان به بلبرینگ SKF محصول مشترک سوئد و آلمان، بلبرینگ FAG محصول برند شوفلر آلمان، بلبرینگ تیمکن TIMKEN محصول کشور آمریکا، بلبرینگ NTN محصول کشور ژاپن، بلبرینگ NSK محصول کشور ژاپن، بلبرینگ کویو KOYO محصول ژاپن و برخی برند های معتبر دیگر اشاره نمود.

تاثیر برند بر کیفیت بلبرینگ در سه بخش قابل بحث و بررسی می باشد که عبارتند از : انتخاب متریال و قابلیت فراوری فلزات، استفاده از تکنولوژی در تولید اجزای بلبرینگ با تلورانس ابعادی و لقی پایین و روانکاری مناسب بلبرینگ که در زیر به بررسی این موارد می پردازیم.

فراوری فولاد در تولید بلبرینگ

فولاد بکار گرفته شده در تولید بلبرینگ ها دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی می باشد که بصورت مستقیم بر مشخصات مکانیکی بلبرینگ تاثیر گذار است. علاوه بر ترکیبات شیمیایی قابلیت های هر برند در انجام عملیات حرارتی مناسب بر روی بلبرینگ ها که به منظور ارتقای دو فاکتور کیفی تنسایل و سختی سطحی بکار گرفته می شود که بصورت مستقیم بر مقاومت بهتر در تعلیق میزان بالاتر از بار و مقاومت سایشی اجزای بلبرینگ تاثیر می گذارد از دیگر فاکتور های کیفی بلبرینگ و یاتاقان محسوب می شود.

تلورانس ابعادی و درجه لقی بلبرینگ

از دیگر فاکتور های کیفی بلبرینگ تحت تاثیر برند تولید کننده تکنولوژی برند در تولید اجزای بلبرینگ با حداقل تلرانس ابعادی و درجه لقی است. تلرانس ابعادی در رینگ و یا ساچمه بلبرینگ سبب تمرکز تنش بیشتر و سایش بیشتر و کاهش طول عمر مفید کاری این قطعه صنعتی می شود. بلبرینگ هایی با درجه لقی پایین تر دارای مصارف هوا-فضا و نظامی داشته و تنها برند های معتبر جهانی با تکنولوژی بالا در تولید هستند که قابلیت تولید بلبرینگ هایی با این میزان دقت در طراحی و تولید را دارند.

روانکاری بلبرینگ

استفاده از روان کننده با کیفیت مناسب و متناسب با سرعت زاویه ای اعمالی بر پیکر بلبرینگ، نوع بار شعاعی و یا محوری اعمالی به بلبرینگ و شرایط کاری می تواند بصورت قابل توجهی بر طول عمر این قطعه صنعتی تاثیر داشته باشد. استفاده از انواع گریس با پایه های فلزی و نافلزی مانند گریس های نسوز با پایه لیتیوم و آلومینیوم و گریس های پایه بنتون که دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی هستند با وجود قیمت بالا اغلب توسط برند های معتبر تولید کننده بلبرینگ صورت می گیرد.

دیجیتال مارکتینگ : نانوتجارت