یک لیتر نفت بی‌ارزش‌تر از نوشابه و شیر

گروه اقتصادی-روند کاهشی قیمت نفت ایران ادامه دارد. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته منتهی به 18 دسامبر، جمعه 27 آذرماه، قیمت نفت‌خام سنگین ایران به زیر 30 دلار برای هر بشکه سقوط کرد و به 29 دلار و 4 سنت رسید.

به گزارش افکارخبر،قیمت نفت‌خام سبک ایران نیز به 35 دلار و 19 سنت کاهش یافته است؛ میانگین قیمت نفت سبک ایران، از ابتدای امسال تاکنون نیز 50 دلار و 69 سنت بوده است.

در شرایطی قیمت نفت‌خام سنگین ایران به حدود 29 دلار کاهش یافته که به نظر می‌رسد روز به روز از ارزش این کالا کاسته می‌شود؛ این در حالی تا همین چند سال پیش که زمان زیادی نیز از آن نمی‌گذرد، فروش نفت با قیمت بالا، درآمد هنگفتی را نصیب دولت قبل کرده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر ارزش دلاری و ریالی بسیاری از کالاها از نفت بیشتر است. در این رابطه، می‌توان به آب معدنی اشاره کرد. با توجه به ارزش ارزی هر بشکه نفت‌خام سنگین ایران که 29 دلار است (هر بشکه نفت معادل 159 لیتر است)، هم‌اکنون ارزش ریالی یک لیتر نفت سنگین ایران حدود 106 هزار و 430 تومان است. آخرین نرخی که در رابطه با دلار در بازار اعلام شده، 3670 تومان است.

بر این اساس، به نظر می‌رسد هر لیتر نفت ایران هم‌اکنون 669 تومان ارزش دارد؛ این در حالی است که یک بطری آب معدنی یک و نیم لیتری در حال حاضر هزار تومان قیمت دارد. بر این اساس، به نظر می‌رسد هم‌اکنون یک بطری آب معدنی ارزش بیشتری نسبت به نفت دارد.

از سوی دیگر، هم‌اکنون یک بطری نوشابه یک و نیم لیتری 2150 تومان به فروش می‌رود. بر همین اساس، یک لیتر نوشانه با حدود 1433 تومان به فروش می‌رود. این نشان می‌دهد که یک لیتر نوشابه حدودا 2 برابر نفت قیمت دارد.

photo_2016-01-02_12-33-29

در همین حال، در حال حاضر در بازار شیر کم چرب یک لیتری 2400 تومان قیمت دارد. شیر کیسه‌ای یک لیتری نیز 1600 تومان است. دوغ یک و نیم لیتری نیز با قیمت 2700 تومان به فروش می‌رود.

همه این اعداد و ارقام از قیمت‌ها نشان می‌دهد که نفت بی‌ارزش‌تر از همه این کالاهاست و در شرایط کنونی بهتر است دولت به جای تکیه به نفت و وابسته بودن بودجه به درآمدهای ناشی از آن، اقتصاد مقاومتی را در پیش گیرد و وابستگی‌اش را به نفت کم کند.