تجربه جدید در رشد فروش صنایع‌دستی زنجان

امسال باوجود اینکه آسمان مسافران غرب کشور را غافلگیر کرد اما حدود ۱۰۰ هزار نفر از مراکز گردشگری، تاریخی و تفریحی زنجان بازدید کردند و با خرید صنایع‌دستی نام زنجان را با خود به یادگار بردند.

تلاش‌های دو ساله مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاون وی  و نیز همکاری شهرداری، رسانه‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط در راستای رونق بازار صنایع‌دستی مؤثر واقع شد و خستگی را نه تنها از تن آنان بلکه از تن همه هنرمندان زنجانی زدود.

بازارچه صنایع‌دستی زنجان که با تلاش‌های بی‌وقفه معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان طی یک سال به بهره‌برداری رسید مأمنی شد برای هنرمندان تا زیبایی‌های ذهن خود را که در صنایع دستی متجلی شده بود برای فروش در این نمایشگاه به عرضه بگذارند.

مس، چاقو، ملیله و چاروق که صنایع‌دستی شاخص استان زنجان هستند در جوار سفال، گلیم، میناکاری، قلم زنی و ده‌ها اثر دیگر در بازارچه صنایع‌دستی و صدها مرکز فروش عرضه شد، همچنین حدود ۱۸ غرفه با صنایع‌دستی زنجان در نمایشگاه‌های سایر استان‌های کشور برپا شد.

مردم، زنجان را به‌عنوان مرکز خرید صنایع‌دستی قبول دارند

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در این زمینه گفت: رشد قابل‌توجهی در فروش صنایع دستی در نوروز ۹۵ نسبت به نوروز ۹۴ مشاهده می‌شود.

محمود علی محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر در زنجان افزود: افزایش قابل توجه فروش صنایع دستی در زنجان بیانگر این است که مردم زنجان را به عنوان مرکز خرید صنایع دستی پذیرفته‌اند.

وی تعداد فروشگاه‌ها و مراکز عرضه صنایع دستی استان زنجان را در نوروز ۹۵ به تعداد ۴۳۴ مورد اعلام و ابراز کرد: این تعداد نسبت به نوروز پارسال ۷/۶۷ درصد رشد داشته است.

به گفته علی محمدی، متوسط فروش روزانه  هر غرفه از یکم تا هفتم فروردین امسال پنج میلیون و ۵۴۰ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل ۸۱ درصد رشد داشته است. همچنین میزان فروش صنایع دستی در این بازه زمانی ۱۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴۵ درصد رشد داشته است.

در بازه زمانی هفتم تا دوازدهم فروردین ۱۲ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال صنایع دستی در زنجان به فروش رفته است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۸۹ درصد رشد داشته استاین مقام مسئول افزود: در بازه زمانی هفتم تا دوازدهم فروردین نیز ۱۲ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال صنایع دستی به فروش رفته است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۸۹ درصد رشد داشته است.

علی محمدی کل فروش نوروزی صنایع دستی را در استان زنجان ۲۸۸ میلیاردو ۸۶۰ میلیون ریال اعلام و خاطر نشان کرد: این میزان نسبت به پارسال ۴۶۷ درصد رشد داشته است.

به گفته وی در نیمه دوم اسفند ۹۴ میزان تولید مس در زنجان ۲.۵ تن در روز بوده که نسبت به سال قبل ۲۴۵ درصد رشد داشت و فروش آن نیز با ۲۶۸ درصد رشد در این ایام مواجه شد.

علی محمدی میزان فروش عمده چاقو در نیمه دوم اسفند ۹۴ را ۱۴ میلیارد ریال دانست که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵.۱۲ درصد رشد داشته است.

 

وی با مقایسه آمار فروش غرفه‌های بازارچه صنایع دستی زنجان از نیمه دوم اسفند تا ۱۲ فروردین گفت: بیشترین فروش مربوط به تعاونی‌های صنایع دستی به مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال و کمترین آن مربوط به رودوزی‌ها به مبلغ هفت میلیون ریال است.

 

 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: این فروش مربوط به عرضه صنایع دستی در داخل استان است و علاوه بر این صنعتگران استان در ۱۸ استان به عرضه و فروش صنایع دستی زنجان اقدام کرده‌اند به گونه‌ای که حتی در بندر گناوه نیز غرفه مس و چاقوی زنجان دایر بود.

 

علی محمدی تصریح کرد: افزایش فروش صنایع دستی نشان داد می‌توان با تغییر طرح، فرم، بسته بندی و بازنگری در برخورد با بازارهای داخلی بازار مناسبی به خود اختصاص دهیم.

 

وی ضمن ابراز خرسندی از بهبود وضعیت صنایع دستی استان زنجان گفت: در سال ۹۵ اتفاق‌های خوبی برای مس زنجان رخ می‌دهد به گونه‌ای که برند مس زنجان رقبای خود را کنار زده است.

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با بهبود فروش صنایع دستی باید تجار مجرب زنجان بخش بازرگانی صنایع دستی را فعال کنند و تولید را به عهده صنعتگر بگذارند.

ضرورت فعال شدن بخش بازرگانی صنایع دستی توسط تجار

 

علی محمدی با تاکید بر ضرورت فعال شدن بخش بازرگانی صنایع دستی توسط تجار گفت: تا کنون صنعتگران شخصاً برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از استان اقدام می‌کردند، با توجه به اینکه صنعتگران به ویژه در بخش چاقو در صورت حضور در نمایشگاه خارج از استان ناچارند تولید را برای مدتی متوقف کنند و این موضوع به تولید و عرضه آسیب می‌رساند پیشنهاد می‌شود تجار بخش بازرگانی صنایع دستی را عهده دار شوند تا تولید کاهش نیابد و بازار رونق بگیرد.

وی میزان تولید چاقو را یک شانزدهم واردات چاقو به کشور اعلام و اظهار کرد: در شرایطی که تولید پایین است نباید به بهانه تجارت تولید کننده تولید را متوقف کند چرا که فرصت برای ورود چاقوی خارجی افزایش می‌یابد.

بازارچه صنایع دستی فرصت و تجربه‌ای مناسب برای رصد میزان استقبال مردم از صنایع دستی و کسب تجربه برای بازارچه‌های آتی استمعاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با توجه به نخستین تجربه راه اندازی بازارچه صنایع دستی زنجان گفت: این بازارچه که جنب موزه رختشوی‌خانه زنجان دایر است فرصت و تجربه‌ای مناسب برای رصد میزان استقبال مردم از صنایع دستی و کسب تجربه برای بازارچه‌های آتی است.

 

علی محمدی اظهار کرد: میزان فروش ۲۲ غرفه و ۶ کارگاه صنایع دستی نمایشگاه صنایع دستی زنجان پیش از نوروز، ایام نوروز و پس از نوروز تا ۳۱ فروردین رصد شده است و براساس نتایج آن تغییراتی در بازارچه صورت خواهد پذیرفت.

 

به گفته وی حدود ۱۷۰ هنرمندان تولیدات خود را در این بازارچه صنایع دستی با نمایش گذاشتند و کارگاه سفالگری و شربتخانه بازارچه بسیار مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفته و زمان ماندگاری در بازارچه را افزایش داده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان حمایت‌های رسانه‌ها و شهرداری زنجان را در استقبال مردم از صنایع دستی مؤثر دانست و از تلاش‌های آنان قدردانی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری  که اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام‌گذاری شده وعده‌های دولت برای حمایت از صنایع دستی واشتغالزایی در این بخش محقق شود.

بی شک  بازارچه صنایع دستی زنجان فرصتی ارزشمند برای احیاء، نمایش و فروش صنایع دستی زنجان است و گام اساسی و تاثیرگذار در برون رفت صنایع دستی استان از رکود دهه های گذشته در این عرصه است.