گره هایی که به امید بیمه شدن زده می شود

صنعت، فرش در استان زنجان قدمتی دیرینه دارد هنری که در سالهای نه چندان دور محل کسب درآمد بسیاری از زنان و مردانی بوده است که فارغ از هیاهوی فضای شهری در کنار فضای گرم خانواده با دستان هنرمند خود با تک تک گره هایی که به دار قالی می زدند چرخ زندگی خود را می گذارنند.

در طول سالهای گذشته قالیبافی در استان زنجان با افت و خیزهای بسیاری مواجه بوده است به گونه ای که مشکلات موجود در این هنر سبب شده است که بافت فرش در استان کاهش چشمگیری داشته و تعداد کسانی که به طور حرفه ای در این هنر مشغول به فعالیت هستند با ریزش همراه باشد.

عدم توجه به صادرات فرش‎های بومی استان، کاهش کیفیت مواد اولیه مصرفی و نیز عدم حمایت از تولیدکنندگان به ویژه توجه به بیمه قالی بافان می تواند از علل عمده در کاهش تولید فرش در استان باشد.

اما در طول سالهای اخیر تولید فرش جانی دوباره گرفته است توجه به بیمه بافندگان فرش از مواردی بود که سبب دلگرمی این افراد در ادامه فعالیت شده است که در این زمینه دولت با پرداخت بخشی از حق بیمه این افراد توانسته سبب تشویق بافندگان فرش برای فعالیت در این حرفه شود.

امروزه در استان زنجان بیش از 17 هزار بافنده فرش زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که این میزان در مقایسه با تعداد واقعی بافندگان فرش کمتر است که مسئولان تحقق بیمه برای بافندگان فرش را منوط به افزایش سهمیه استان می دانند که این امر در طول سال های اخیر از طرف مسئولان مطرح شده است ولی تاکنون نیز اقدامی برای افزایش سهمیه استان انجام نشده است.

در طول سالهای گذشته توجه به توسعه مشاغل خانگی مورد توجه دولت بوده است چرا که توسعه این مشاغل می تواند گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد که توسعه و حمایت از بافندگان می تواند سبب حضور فعالیت افراد بیشتری در این حرفه شود.

تولیداتی که صادرات آن ارزش افزوده بالایی را نیز برای کشور به همراه دارد که لازم است با توجه به عملی سازی اقدامات تنها به حرف بسنده نشود و با بهانه اینکه سهمیه استان همان 15 هزار نفری است که زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند از تحقق بیمه برای همه بافندگان جلوگیری کرد.

بافت فرش و حمایت از تولید آن در استان علاوه بر تامین درآمد بخشی از مردم استان می تواند در ایجاد  اشتغال نیز موثر باشد اما لازمه آن تحقق پوشش بیمه است که یکی از بنیادی ترین نیازهای یک حرفه است.