افزایش بیش از 40 درصدی بارندگی در استان زنجان

امیر حمیدنیا  اظهار کرد: میزان بارندگی در استان زنجان خوشبختانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و این امر جای شکرگذاری را دارد.

وی با اشاره به میزان بازندگی در استان زنجان گفت: میزان بارندگی از اول سال آبی 95-94 تا 20 اردیبهشت 333 میلی متر بوده و نسبت به بارندگی مشابه سال آبی گذشته در حدود 41 درصد افزایش یافته است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اصلاعات بدست آمده از ایستگاه مبنا گفت: بر این اساس میزان بارندگی در 230 روز اول سال آبی 95-94،333 میلیمتر بوده که نسبت به بارندگی مشابه سال آبی 94-  93 با 234 میلیمتر،41 درصد افزایش و  نسبت به بارندگی مشابه دوره آماری دراز مدت با 267میلیمتر حدود  25 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این میزان آب ذخیره شده در سد های بزرگ استان زنجان گفت: سطح آبهای ذخیره شده در پشت سد‌ها رضایت بخش است.

حمید‌نیا گفت: مقایسه آب پشت سدها با مدت مشابه سال گذشته تا20 اردیبهشت ماه 95 به ترتیب سدتهم 31 درصد افزایش، سدگلابر2درصد‌، سدکینه ورس ابهر 100 درصد پر شده و سد تالوار 196 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه بارش‌ها در سال جاری خوب بود اما هنوز هم با کمبود آب مواجه هستیم، گفت: میزان آب‌های زیر زمینی در حال کاهش است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان افزود: کاهش آبهای زیرزمینی اخطاری برای کشاورزی و بهره برداران از آبهای زیرزمینی است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه درسال آبی 94-95  تاکنون شاهد افزایش میزان نزولات آسمانی بودیم، اما در میزان سطح آبهای زیرزمینی دشت‌های استان همچنان با کاهش روبرو هستیم.

حمید‌نیا صرفه جویی در مصرف را یکی از مهمترین راه مقابله با بحران آب دانست و ازعموم مردم استان به ویژه کشاورزان و بهره برداران منابع آب‌های زیرزمینی صرفه جویی در مصرف و استفاده کشاورزی از آبیاری قطره‌ای را خواستار شد.