دفع غیر اصولی زباله ها و پسماندها در ماهنشان

یکی از مهم ترین اقداماتی که در فضای فیزیکی یک شهر یا یک منطقه در جهت حفظ سلامت آن مورد توجه ویژه قرار می گیرد مدیریت پسماندها و زباله های شهری و روستایی است که بی توجهی، کم کاری و سهل انگاری در این مورد می تواند سلامت افراد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس شواهد و همچنین گزارشهای مردمی، زباله های ماهنشان و دندی به شکل غیر اصولی در منطقه اطراف این شهر تخلیه می شوند.

اینگونه تخلیه زباله ها در منطقه علاوه بر زشت و بدمنظره کردن محیط، آلودگیهای خاک و آبهای زیر زمینی را نیز در پی دارد.

جایگاه زباله شهر ماهنشان در شمال شرقی با مختصات جغرافیایی ۴۰۶۹۸۴۲ ۷۴۱۳۳۸ s 38 در فاصله ۱٫۵ کیلومتری از شهر ماهنشان و یک کیلومتر از رودخانه قزل اوزن و منطقه حفاظت شده انگوران قرار دارد. سیلاب فصلی از کنار قسمت غربی محل انباشت زباله می گذرد.

جاده دسترسی آن ۴ کیلومتر بوده که شامل ۲٫۵ کلیومتر جاده اصلی و ۱٫۵ کیلومتر جاده فرعی از شهر ماهنشان است ، باد غالب منطقه شمال غربی در ایام سرد سال و جنوب شرقی در ایام گرم سال، بافت خاک محدوده شنی و رسی و شیب منطقه به سمت جنوب غرب است.

*جایگاه دفع  و دفن زباله ها فاقد مجوز زیست محیطی می باشد

در حال حاضر روزانه ۱۰ تن انواع زباله خانگی در ماهنشان تولید و توسط ۴ نفر مامور به صورت تفکیک نشده، جمع آوری و بوسیله خودروهای مخصوص حمل زباله، بدون هیچ گونه عملیاتی دفن بهداشتی در جایگاه تخلیه و هر روز اقدام به سوزاندن  زباله ها کرده و در هر ۱۵ روز بوسیله لودر دفن می شود.

عدم حصار کشی و عدم آماده سازی زمین جهت دفن بهداشتی پسماندها باعث پخش کیسه های پلاستیکی در اطراف و آلودگی محیط اطراف و آبهای زیر زمینی در زمان بارشها ، با جریان شیرابه پسماندها می شود.

جایگاه زباله شهر دندی در غرب با مختصات ۷۳۷۴۲۱  ۴۰۴۷۷۹۸ s 38 و با فاصله ۱٫۵کیلو متر از شهر دندی ، یک کیلو متر از روستای زمائین، ۹۰۰ متر از رودخانه دندی و در داخل پناهگاه حیات وحش انگوران قرار دارد. جاده دسترسی آن ۱٫۸ کیلومتر که شامل  ۷۰۰ متر فرعی و ۱٫۱ کیلومتر اصلی می باشد. باد غالب منطقه غربی بوده و نوع بافت خاک سیلتی و شیب منطقه جنوب غربی می باشد.و جایگاه دفع  و دفن زباله ها فاقد مجوز زیست محیطی می باشد.

در حال حاضر روزانه ۶ تن انواع زباله خانگی تولید و توسط ۲ نفر مامور به صورت تفکیک نشده، جمع آوری و بوسیله خودروهای مخصوص حمل زباله ، بدون هیچ گونه عملیاتی دفن بهداشتی در جایگاه ، تخلیه و هر روز اقدام به سوزاندن زباله ها نموده و در هر ۲۰روز بوسیله لودر دفن می شود.

باز عدم حصار کشی و عدم آماده سازی زمین جهت دفن بهداشتی پسماندها باعث پخش کیسه های پلاستیکی در اطراف و آلودگی محیط و زشتی چهره طبیعت و آبهای زیر زمینی در زمان بارشها ، با جریان شیرابه پسماندها می شود.

*خطر نابودی خاک ، آب و جانوران منطقه

زباله‌های شهری که خود ترکیبی از فضولات انسانی و حیوانی و بسیاری دیگر از مواد زائد صنعتی و کشاورزی است، متأسفانه در آخرین مرحله‌ی دفع به خاک و یا آب منتقل می‌شوند. کالاهای مصنوعی که از مواد پلاستیکی ساخته‌شده‌اند پس از استعمال به‌صورت مواد زائد تجزیه نشدنی در زباله انباشته و در خاک باقی می‌مانند

مجاورت و یا احاطه شدن ریشه گیاهان به‌ وسیله مواد پلاستیکی در خاک سبب نرسیدن آب و غذا به ریشه گیاه شده و در طی زمان در اطراف ریشه حرارت، رطوبت و خواص شیمیایی کاملاً غیر متعادلی به وجود می‌آورند که موجب ضعف رشد و یا خشکی گیاه می‌شوند. وجود انواع مختلف قوطی‌های کنسرو، لاستیک‌های مستعمل، لاشه‌های اتومبیل، فضولات بیمارستان‌ها و مواد شیمیایی کارخانه‌ها که هم‌اکنون در اغلب شهرها جزء لاینفک زباله‌های شهری هستند به خارج از شهر در دامان طبیعت پراکنده و یا دفن می‌شوند. نتیجه این عمل، تجزیه‌هایی است که طی سالیان دراز خطرات مهیبی را در آب‌ و خاک منطقه به وجود آورده و موجب بیماری‌های گوناگونی در انسان و حیوان و کلیه‌ی موجوداتی که در آن منطقه زندگی می‌کنند می‌شود.

 

*خطر آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی

عمده‌ترین مشکل گودال‌های دفن زباله، مسئله آلودگی آب‌های زیرزمینی در اثر نفوذ شیرابه است که به دلیل عدم رعایت اصول دقیق مهندسی پدید می‌آید. در این محل‌ها، آب‌های سطحی به‌تدریج برخی مواد زباله را در خود حل کرده و با شیرابه زباله‌ها مخلوط شده و مایعی بسیار آلوده‌کننده‌ای تشکیل می‌گردد.

*خطر نابودی طبیعت بکر و زیبای منطقه /خطر آلودگی رودخانه قزل اوزن

نفوذ شیرابه حاصل از دفن غیراصولی زباله‌ها به آب‌های زیرزمینی، در مرکز دفن زباله ها ،می‌تواند نوید خطری جبران‌ناپذیر برای منطقه باشد . با سمی شدن آب‌های زیرزمینی و رودخانه قزل اوزن نه باید با دشت شقایق و شقایق‌های وحشی آن خداحافظی کرد بلکه باید به انتظار آسیب دیدن مردم و جانداران منطقه بود.

مایعی بد بو  به رنگ قهوه ای تیره و اسیدی  میباشد که  به سختی قابل تصفیه میباشد .

شیرابه حاوی بسیاری از باکتری هاست . (۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰در یک میلی گرم )

شدت آلودگی شیرابه حداقل ۱۲۰ برابر فاضلاب خانگی است.

شهرداران شهر ماهنشان و دندی معتقد هستند که برای اجرای دفع و دفن اصولی زباله ها نیاز به اعتبار زیادی است که تأمین نمی شود .