هئیت آلمانی به دنبال کشف راز مردان نمکی زنجان

یحیی رحمتی امروز در گفت ‎و گو با خبرنگار موج رسا در زنجان اظهار داشت: کاوش های معدن نمک چهرآباد استان زنجان از مهمترین برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان است.

وی با اشاره به اینکه این اداره در نظر دارد قبل از آغاز کاوش‎ ها، این معدن را ساماندهی کند تا با برنامه ریزی مناسب کاوش ها صورت گیرد، ادامه داد: برای آماده سازی تپه مردان نمکی در فصل جدید کاوش هئیت آلمانی به زنجان سفر کرد.

این مسئول با بیان اینکه به مدت 10 روز این هئیت در استان حضور داشت، تصریح کرد: این کار با همکاری زنجان و باستان شناسان آلمانی صورت می گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از ساماندهی معدن نمک چهرآباد خبر داد و گفت:همچنین در ماه جاری هئیتی از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای عملیاتی کردن فصل جدید کاوش ‎ها در تپه مردان نمکی حضور یافتند.

رحمتی با اشاره به اینکه معدن نمک چهرآباد دارای اطلاعاتی ویژه ای در خصوص دوران ساسانی و هخامنشی است، ادامه داد: با انجام این کاوش ها اطلاعات بسیار زیادی در این خصوص جمع آوری می شود.

وی حضور تیم آلمانی را در کنار کاوشگران جوان زنجان فرصت مغتنمی برای تربیت نیروهای جوان عنوان کرد و گفت: این تجربیات ارزشمند می تواند به نحو مطلوبی در اختیار کاوشگران زنجانی قرار گیرد.

این مسئول هزینه کرد این کاوش ها را اشتراکی عنوان کرد و گفت: هنوز میزان دقیق این اعتبارات برآورد و اعلام نشده است.

گفتنی است،هیئت آلمانی در سال 93 پس از دو سال وقفه،کاوش های فصل سوم معدن نمک چهره آباد را آغاز کرد تا گوشه ای دیگر از حکایت مردان نمکی چهرآباد رمزگشایی شود.

زمستان سال 72 یعنی 20 سال پیش نخستین جسد معروف به مرد نمکی در استان زنجان کشف شد و پس از آن نیز مرد نمکی 2 و 3 به صورت اتفاقی و طی کار باطله برداری بولدوزر از سوی معدنکاران در سال 83 کشف و بعد از آن مردان نمکی 4 و 5 طی کاوش های باستان شناسی در سال های 83 و 84 کشف شدند. ششمین مرد نمکی نیز هنگام بارندگی های خرداد سال 86 نمایان شد.

تا به امروز شش مرد نمکی در معدن چهرآباد زنجان طی سال های 72 تا 87 کشف شده اند و با شروع کاوش های جدید شاید بتوان ابعاد تازه تری را از این معدن باستانی کشف کرد.

مردان نمکی چندین مومیایی کشف شده از معدن نمک چهرآباد استان زنجان است، معدن نمک چهرآباد با ارتفاع 1350 متر از سطح دریا در 75 کیلومتری غرب شهر زنجان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه‌ لو قرار دارد. تا سال 1372 بهره ‌برداری نمک در معدن چهرآباد به صورت سنتی و با استفاده از ابزارهای دستی انجام می ‌شد. در همین سال شرکت زنجان نصر، برنده مزایده بهره‌برداری از معدن نمک شد و از این تاریخ به بعد بهره‌ برداری از معدن با استفاده از ماشین ‌آلات مکانیکی آغاز شد.