زنجان رتبه سوم صلح و سازش در کشور را دارد

 سید نجم الدین صفوی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: با وجود یک دهه از فعالیت شوراهای حل اختلاف در سطح کشور خوشبختانه شاهد اقدمات خوب شورا در سطح استان بوده ایم.

وی با بیان اینکه شوراها توانسته اند خدمات ارزنده را با کمترین هزینه به مخاطبان خود ارائه کنند، تصریح کرد: فلسفه وجودی شوراها این است که پرونده هایی که پییچیدگی زیادی ندارد با رویکرد صلح وسازشی حل شوند.

رئیس شورای حل اختلاف استان زنجان خاطرنشان کرد: استان زنجان در این خصوص سالها است که معمولا در بین شوراهای کشور رتبه‌های اول دوم و سوم در در پرونده‌های صلح سازش را داشته است.

وی با بیان اینکه جامعه ای که فرهنگ صلح وسازش در آن بالا باشد جزو جوامع برتر است، افزود: این آمار نشاندهنده نتیجه زحمات شورا و نیز روحیه گذشت مردم استان است و رسانه ها نیز نقش موثری در گسترش فرهنگ صلح وسازش در بین شهروندان داشته اند.

رئیس شورای حل اختلاف استان زنجان خاطرنشان کرد: در سال 94 قانون جدیدی به فعالیت شوراهای حل اختلاف اضافه شده است که بر اساس این قانون در اکثر قوانین اصلاحی شورای حل اختلاف را به عنوان یک مرجع قضایی معرفی کرده است که علاوه بر ایجاد صلح وسازش صدور احکام در موارد تعیین شده برعهده این شوراها گذاشته شده است.

صفوی گفت: در قانون جدید سه مورد تغییرات داشته ایم که یکی از این موارد توسعه صلاحیت قضایی بوده است و رسیدگی به دعاوی مالی در مبالغ زیر 200 میلیون ریال به شوراهای حل اختلاف واگذار شده است.

رئیس شورای حل اختلاف استان زنجان تصریح کرد: در قانون قبلی به شوراهای روستا اجازاتی داده شده بود اما در قانون جدید این اختیارات تنها محدود به انجام صلح و سازش شده است و شوراهای حل اختلاف روستایی حق رای ندارند و رسیدگی آنان فقط در حد صلح و سازش می باشد

وی عنوان کرد: در سال گذشته بالغ بر 70 هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده است که از این میزان 51 هزار و512 مورد پرونده های قابل صلح وسازش بوده است.

صفوی با بیان اینکه در احکام صادر شده در شوراهای حل اختلاف تنها قاضی که ابلاغ قضایی دارد مبادرت به صدرو حکم می کند گفت: در خصوص هزینه دادارسی هزینه چندانی از مراجعه کنندگان در شوزراهای حل اختلاف اخذ نمی شود و در قانون جدید نصف هزینه داداسرا اخذ می شود.

وی با اشاره به عملکرد شورای حل اختلاف استان زنجان در سال 94 گفت: 30هزار و 909 فقره پرونده در سال گذشته منجر به صلح وسازش شده است که این میزان بالغ بر 60 درصد پرونده های قابل صلح وسازش بوده است که از این لحاظ زنجان رتبه سوم کشور را کسب کرده است

* در زمینه اتقان ارا استان زنجان رتبه دوم کشوری را دارد

رئیس شورای حل اختلاف استان زنجان با اشاره به این موضوع که 100 درصد رای صادر شده توسط قضات انجام می شود گفت:بر اساس رتبه بندی انجا م شده در کشور در زمینه اتقان ارا استان زنجان رتبه دوم کشوری را دارد و این موضوع با بررسی آرای نقض شده و اعتراض به آرا انجام می شود .

وی افزود: تنها 4 درصد آرا صادر شده نقض شده است که تعداد 82 فقره بوده است که این موضوع نشاندهنده مطلوب و سالم بودن آرای صادر شده در شوراهای حل اختلاف استان بوده است 

صفوی با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف یک بدنه فرهنگی است گفت: بیشتر اعضای شورای حل اختلاف از مجموعه فرهنگی علمی است که شوراها هر ساله برگزاری مسابقات قرآنی،فرهنگی و ورزشی را داشته اند که این اقدامات قابل توجه است و از لحاظ برگزاری برنامه‌های فرهنگی جزو رتبه‌های برتر کشوری است.

وی بیان کرد: از جهت آموزشی تعداد زیادی کلاس برای همکاران برگزار شده است و کلاس‌های آموزشی مستمر برای اعضا هر ساله توسط قضات و اساتید مسائل حقوقی آموزش داده می‌شود.

*برگزاری 12 هزار و 942 نفر ساعت کلاس آموزشی برای اعضای شورای حل اختلاف

رئیس شورای حل اختلاف استان زنجان خاطرنشان کرد: 12هزار و 942 نفر ساعت کلاس اموزشی برای اعضای شورای حل اختلاف در شهر زنجان در سال برگزار شده است 

رئیس شورای حل اختلاف استان زنجان بیان کرد: 54 شعبه شهری و 498 شعبه شورای حل اختلاف روستایی در زنجان وجود دارد که بالغ بر دو هزار نفر در شوراهای حل اختلاف در سطح استان به فعالیت مشغول هستند.

وی با بیان اینکه یک هزار و 400 فقره پرونده اختلافات خانوادگی به شوراهای حل اختلاف در سال گذشته وارد شده است گفت: از این تعداد یک هزار و 119 مورد یعنی بالغ بر 90 درصد منجر به صلح وسازش در بین طرفین شده است.