بساز و بفروش دیروز دلال صنعت مس شده است

علی چوپانی امروز در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا, اظهار داشت: صنعت مس از جایگاه خوبی در استان برخوردار است در حوزه قلمزنی نیز وضعیت مطلوبی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت مس اگر چه رونق دارد اما خرید و فروش آن وابسته به حضور گردشگران است، افزود: در ایام خاصی از جمله عید نوروز میزان فروش افزایش می یابد.

این هنرمند زنجانی با بیان اینکه تنوع در صنعت مس در استان زنجان وجود ندارد، گفت: برخی وسایل تزئینی نیز ساخته می شود که کم است.

چوپانی بر ضرورت برند سازی صنعت مس تاکید کرد و گفت: صادرات این صنعت باید رونق یابد که همت مسئولان را می طلبد.

وی با اشاره به حضور هنرمندان توانمند در این عرصه، خاطرنشان کرد: کار زنجان در صنعت مس خریدار دارد که در صورت حمایت می کند رونق خاصی داشته باشد.

این هنرمند بر ضرورت حضور جوانان در این عرصه تاکید کرد و گفت: مس باید به عنوان یکی از رشته های صنایع دستی از سوی فنی و حرفه ای مورد حمایت قرار گیرد.

چوپانی با بیان اینکه ظروف مسی اوایل انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر صادر شد و ظروف تلفون جای آن را گرفت، گفت: ظروف مسی از رونق در آن زمان افتاد.

وی با اشاره به واردات ظروف مسی از ترکیه که دارای ظرافت بهتری نیز هست، گفت: باید به تولید داخلی اهمیت داده شود تا با بسته بندی مناسب و ظرافت لازم زمینه صادرات را داشته باشد.

این هنرمند صنایع دستی سرمایه گذاری را در حوزه صنعت مس مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر هنرمندان تنها به گذران زندگی خود فکر می کنند و به صادرات کمتر توجه می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در زمینه بسته بندی صنعت مس زنجان وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: در حالی که کشورهای خارجی با هنر بسته بندی صنایع خود را به فروش می رسانند.

این هنرمند قلمزنی با اشاره به نوسات قیمت مس در بازار جهانی این موضوع را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: متاسفانه پای دلالان نیز به صنعت مس باز شده و بساز و بفروش دیروز امروز به دلال صنعت مس تبدیل شده است که این موضوع به بازار لطمه می زند.

وی بر ضرورت حمایت دولت از صنعت مس تاکید کرد و گفت: برای رسیدن صنعت مس به جایگاه واقعی خود باید به این صنعت به عنوان یکی از رشته های فنی و حرفه ای توجه شده و جدی تر به آن پرداخته شود.

گفتنی است، زنجان همواره به عنوان مهد صنایع فلزی مطرح بوده که مس نیز از مهم ‌ترین این صنایع فلزی به شمار می‌ رود.

مس از مهم‌ ترین محصولات صنایع ‌دستی استان است که به حق هنر دست هنرمندان این رشته را نشان می‌دهد.

صنعت مس از دیرباز در استان زنجان رونق بسیار زیادی داشته و تولید آن در این استان پیشینه درخشانی دارد، طی سال ‌های اخیر صنعت مس استان بیش از پیش در بازارهای مختلف مورد اقبال قرار گرفته است.

در حال حاضر ظروف مسی نیز همچون سایر محصولات صنایع‌ دستی در دو جنبه کاربردی و تزیینی تولید و عرضه می ‌شود.

البته در عصر تمدن آینده معشیت الکترونیکی تنها کاربرد مس، ساخت ظروف نیست، بلکه کاربردهای فراوانی دارد که باید صنعتگران مس زنجان به آنها مجهز شوند و نیز بر خلاف تصور اغلب مردم، شهر زنجان، فقط شهر سرب و روی نیست بلکه شهر مس نیز هست و باید برای پاسداشت و ارج نهادن به لیاقت های بنیان گزاران صنعت مس، به ترمیم این صنعت دستی و ایجاد صنایع مدرن در استان زنجان پرداخت.