نمایی از عمارت خدیوی زنجان یکی از آثار ملی ایران +تصاویر

بنای خدیوی در ضلع شمال غربی خانه ذوالفقاری و در سمت جنوبی خیابان هفت تیر واقع شده، در ضلع شرقی و منتهی الیه خیابان هفت تیر به خیابان سعدی وسط قرار دارد.

بنای خدیوی در محله ای معروف به دالان آلتی و در ضلع جنوبی کوچه ناصر نظام (جنب بنای دالان آلتی -خیابان فعلی هفت تیر) واقع شده است .

نظر به اینکه هیچ گونه کتیبه و یا نوشته ای که دال به زمان ساخت بنا باشد بدست نیامده زمان دقیق ساخت بنا بر ما مشخص نیست لذا با عنایت به سبک و نوع سنگ در اوائل پهلوی ساخته شده است.

خانه خدیوی از جمله بناهایی است که متاثر از الگوهای رایج از غرب با حفظ سنت های هنری و تزئینی ایرانی و ملهم از شیوه های محلی این سامان در ده های پایانی سده قرن ۱۴ ه.ق در عرضه معماری ایران شکل می گیرد.

این عمارت  به صورت دو اشکوبه ساخته شده است که کاربری و اهمیت هر بخش از بنا با به حداکثر رساندن تزئینات مشخص شده است، بنا در حال حاضر به صورت مسکونی بوده و در اختیار مالک (آقای خدیوی) است.

بنای خدیوی را می توان یک نمونه کامل از نظر تزئینات دانست که در اوائل پهلوی در این استان ساخته شده از جمله تزئینات این بنا می توان به آجرکاری های نما، گچ بری های زیبا و ستونها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع ، وجود ایوان که بر روی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوار شده و همچنین به وجود نرده های تزئینی اشاره نمود.

بنا فعلا تحت مالکیت آقای خدیوی و وقف اولاد ذکور است.

این اثر در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکس ها از کتاب گنجینه شهر زندیگان،فروغ یارمحمدی برگرفته شده است.

نمای داخلی از بنای حسن خان ناصر نظام خدیوی مشهور به عمارت خدیوی در کوچه ناصر نظام

نمای داخلی از بنای حسن خان ناصر نظام خدیوی 

تزیینات سرستون های عمارت

تزئینات گج بری درهای بنای خدیوی