توسعه کشت کلزا خودکفایی در تولید روغن خوراکی

فردین مرادیان امروز در گفت و گو با خبرنگار عصر زنجان اظهار کرد: کلزا از جمله دانه های روغنی است که توسعه کشت آن در اقتصاد مقاومتی بسیار مورد تاکید قرار گرفته و در این راستا دولت در قالب برنامه های حمایتی مختلف سعی در تشویق کشاورزان به کشت این محصول و افزایش سطح زیر کشت آن دارد.

 وی عنوان کرد: در سال زراعی جاری خسارت سرمازدگی باعث شد تا از 640 هکتار سطح زیر کشت کلزا در استان زنجان فقط 440 هکتار قابل برداشت شود. میزان برداشت محصول از این سطح نیز 800 تن برآورد شده است.

حدود 80 هکتار از محصول کلزا در استان زنجان برداشت شده است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از پیش‌بینی برداشت 800 تن کلزا در استان زنجان خبرداد و گفت: هم اکنون حدود 80 هکتار از محصول کلزا در استان برداشت شده است.

مرادیان اهمیت تناوب زراعی کلزا با محصول گندم را مورد تاکید قرار داد و گفت: تناوب زراعی کلزا با گندم مزایای بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به کنترل آفات و بیماری های گندم بویژه بیماری «پاخوره» اشاره کرد.

وی قیمت خرید تضمینی کلزا طی سال زراعی جاری را 2 هزار و 520 تومان اعلام کرد و افزود: خرید محصول کلزا از کشاورزان در سراسر استان توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی و با مباشرت سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: در تناوب قرار دادن کشت دو محصول کلزا و گندم سبب افزایش عملکرد 28 درصدی در محصول گندم شده و از آنجایی که برداشت کلزا 20 روز زودتر از محصول گندم آغاز می شود، حسن بسیار بزرگی در مدیریت منابع آبی و یا کشت محصول دوم محسوب می شود.

مرادیان به ضرورت و اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی همچون کلزا در سطح کشورمان اشاره کرد و افزود: در این راستا به منظورافزایش سطح زیر کشت این محصول در کشور، دولت خدمات حمایتی مختلفی را به کشاورزان ارایه می‌کند.

وی گفت: به طوری که سال زراعی آینده قرار است سهم بیمه کلزاکاران را نیز دولت پرداخت کند و به ازای هر هکتار نیز مبلغ 2.5 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تعداد بهره برداران دانه روغنی کلزا طی سال زراعی جاری در استان زنجان را بالغ بر 180 نفر اعلام کرد.

انتهای پیام/