تولید 12207 تن ماهی در استخر های دومنظوره زنجان

محمود صیاد بورانی امروز در گفت و گو با خبرنگار عصر زنجان، با بیان اینکه پرورش ماهی در کنار کار کشاورزی یکی از روشهای استفاده بهینه از منابع آبی است، اظهار کرد: ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانواده کشاورز موجب غنی سازی آب کشاورزی و افزایش محصولات زارعی و باغی خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه در آب با دمای 8 تا18 درجه سانتی گراد می توان ماهی قزل آلا پرورش داد، گفت:البته علاوه بر دمای مناسب آب ، جریان دائم آب، تعویض آب نیز برای پرورش این آبزی لازم و ضروری است.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه هرچند تجارب چندین ساله کارشناسان شیوه هایی را تدوین کرده که در دمای خارج از این دامنه نیز بتوان اقدام به پرورش این گونه انجام داد، افزود: به طور کلی در اکثر نقاط ایران یکی از اقتصادی ترین و مناسب ترین گونه های پرورشی دراستخر های دو منظوره کشاورزی ماهی قزل آلای رنگین کمان است.

بورانی با اشاره به اینکه این گونه دارای گوشت بسیار لذیذ و بازار مصرف مناسبی است، تصریح کرد: ضایعات آن پایین و سریع الرشد بوده و قدرت سازگاری بالایی دارد و درغذا سختگیر نیست و با غذای دستی و طبیعی رشد می کند و دربرابر بیماریها نیز دارای مقاومت بسیار بالایی است.

وی به مزایای پرورش ماهی در استخر های دو منظوره کشاورزی اشاره کرد و گفت: مزایای پرورش ماهی در استخر های دو منظوره کشاورزی می توان به غنی سازی آب خروجی از استخر برای رفع نیازهای زیستی گیاهان اشاره کرد و نتیجه این اقدام افزایش محصولات کشاورزی با کیفیت بهتر خواهد بود.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: هدایت این پساب میزان مصرف کود را تا حدودی کاهش دهد که از نظر زیست محیطی نیز نکته قابل توجه ای است( طبق بررسی های به عمل آمده به ازای هر تن غذای داده شده به ماهی 300 کیلو گرم در مصرف کودهای شیمیایی صرفه جویی می شود).

50 مورد استخر دومنظوره پرورش ماهی در استان زنجان فعال است

بورانی با اشاره به اینکه 50 مورد استخر دومنظوره پرورش ماهی در استان زنجان فعال است، افزود: استخر دومنظوره پرورش ماهی در استان زنجان در سال 93 45 مورد بوده که در سال 94 به 50 مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 12 هزارو 207 تن ماهی سرد آبی و گرم آبی در استخر های دومنظوره استان زنجان تولید شده است، تصریح کرد: از کل ماهی های تولید شده در استخر های دو منظوره استان زنجان 10 هزارو 30 تن مربوط به ماهی های سرد آبی بوده است.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان زنجان از ماهی های تولید شده در استان زنجان هفت هزار تن ماهی به استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی،قم، البرز، گیلان، تهران و مازندارن صادر شده است.

بورانی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو هزارو 10 نفر در زمینه پرورش ماهی فعالیت داشته اند.