10هکتار گلخانه برای احداث در دستور کار قرار دارد

بهنام اوجاقلو امروز در گفت و گو با عصر زنجان ،احداث دو نهالستان تولید نهال گواهی شده هر کدام به مساحت 100 هکتار را از جمله اقدامات مهم و اساسی در دستور کار در راستای تولید نهال گواهی شده در استان برشمرد و اظهار داشت: در این نهالستان ها نهال هایی مقاوم به تنش های محیطی و آفات و بیماری ها و نهال هایی با مقاومت و توان بالا در مقابله با تهدیدهای بیولوژیکی تولید خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه احداث گلخانه ها و افزایش تولید محصولات گلخانه ای نیز برای سال جاری احداث 10 هکتار گلخانه در استان در دستور کار قرار گرفته و در افق 1404 نیز مجموعا احداث 300 هکتار گلخانه در استان هدفگذاری شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: تولید نشاء محصولات مختلف در محیط گلخانه ها به دلیل نقشی که در کاهش قابل توجه آب مصرفی در روند تولید محصولات دارد یکی دیگر از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود که این موضوع نیز در اولویت برنامه ها قرار داشته و به طور جدی دنبال می شود.

اجاقلو با اشاره به اینکه به منظور توسعه کشت گیاهان دارویی در استان هم اکنون در حال امضای تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید هستیم، عنوان کرد: با امضای این تفاهم نامه می توانیم تسهیلات لازم به متقاضیان را تامین کنیم. همچنین از اعتبارات بسیج سازندگی و اقتصاد مقاومتی نیز در این راستا استفاده خواهد شد.

وی بیان داشت: اصلاح و احیای باغات نیز که به عنوان دیگر راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی در استان مطرح است و به منظور افزایش تولید در واحد سطح انجام می گیرد از طریق آموزش کارشناسان و بهره برداران اتفاق می افتد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: هرچقدر باغدار بتواند اطلاعات فنی خود را بالا برده و از طریق انجام عملیات اصلاح و احیا شامل مدیریت کف باغ، انجام هرس، سمپاشی های اصولی، بهره گیری از ادوات مکانیزه در باغات، مدیریت مطلوب آبیاری و حذف و جایگزینی برخی درختان را به خوبی در باغ اجرایی کند شاهد افزایش عملکرد محصول در واحد سطح خواهد بود.

اجاقلو متذکر شد: ممکن است برخی باغات درجه سه محسوب شده و با وجود مصرف آب، خاک و سایر نهاده ها به دلیل قدیمی بودن یا عدم کارایی کافی عملکرد خوبی نداشته باشند لذا حذف درختان موجود در این گونه باغات و جایگزین کردن آن ها با نهال های مطمئن و سازگار با شرایط منطقه از برنامه های مهم در دستور کار برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان به شمار می رود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود:تولید نهال گواهی شده، احداث و توسعه گلخانه ها، توسعه کشت گیاهان دارویی و اصلاح و احیای باغات از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه باغبانی در استان زنجان به شمار می رود که در راستای اجرایی کردن هر کدام از آن ها اقدامات مختلفی در حال انجام است.