آلودگی بصری سد حسن ابدال زنجان با انباشت زباله

به نقل ازموج رسا, سدها همواره به عنوان محلی برای تفریح و گردشگری محسوب می شوند و مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود سری به سدها می زنند تا چند ساعتی به دور از قیل و قال شهر، آرامش داشته باشند.

یکی از سدهای مورد توجه مردم سد حسن ابدال است که هر زمان از سال که گذرت به این سد بیفتد مردم حضور دارند، این سد چون تنها یک کیلومتر از شهر زنجان فاصله دارد مورد توجه مردم زنجان برای تفریح است.

طبیعت بکر و کاملا گردشگری روستای حسن ابدال یکی از مزیت های این روستا برای گردشگری است و مردم علاوه بر استفاده از فضای زیبای روستا از سد حسن ابدال نیز استفاده می کنند.

 

*اهمیت گردشگری سد حسن ابدال

مردم طبیعت دوست و گردشگر زنجان در این سد حضور می یابند، روستای حسن ابدال اگر چه این روزها بیشتر به باغ ویلایی های تبدیل شده است که در هر باغ خانه ویلایی وجود دارد اما هنوز از اهمیت آن به عنوان یک منطقه گردشگری کاسته نشده است.

جاده سد حسن ابدال نیز به دلیل قرار گرفتن در وسط روستای حسن ابدال بسیار زیبا و چشم نواز است و هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

تفرجگاه سد حسن ابدال زنجان در ۱۰ کیلومتری شهر زنجان پس از عبور از  روستای حسن ابدال واقع شده است و آب این سد در مصارف کشاورزی منطقه استفاده می شود.

در مسیر این سد رستوران ها و ویلاهای متعددی ساخته شده است که مردم در ایام آخر هفته در روزهای زمستان و هر روز در ایام تابستان از این تفرجگاه استفاده می کنند.

اگر چه هیج نوع خدماتی برای مردم در منطقه دیده نمی شود و تنها بخش خصوصی به ایجاد کافی شاپ ها و رستوران اقدام کرده است، تقریبا حتی یک سطل زباله نیز ندارد و مردم باید پس از مصرف موادی که با خود آورده اند زباله ها را با خود برگرداننده و یا در طبیعت رها کنند.

 

*رهاسازی زباله در طبیعت حسن ابدال

در واقع عدم وجود محلی برای جمع آوری زباله در کنار سد حسن ابدال موجب شده تا مردم زباله ها را در طبیعت رها کنند و این امر منجر به انباشت زباله در این مکان گردشگری شده است.

با وجود اینکه این روستا تنها یک کیلومتر از شهر زنجان فاصله دارد اما هیچ اقدامی برای پاکیزگی آن انجام نمی شود و رها سازی زباله در طبیعت حتی صدای اهالی را نیز در آورده است.

یکی از ساکنین این روستا در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با گلایه از وضعیت نامطلوب بهداشتی این روستا اظهار داشت: اهالی تنها خودشان اقدام به جمع آوری زباله می کنند.

(... بیشتر مردمی بومی حسن ابدال به سد نمی روند، سد به محلی برای انباشت زباله های مردم تبدیل شده است و مردم هیچ توجهی به رعایت بهداشت ندارند...)

وی گفت: متاسفانه از این روستا و طبیعت آن فقط استفاده می شود اما کسی به فکر پاکیزگی آن و استفاده نسل های آینده ندارد مردم باید مراعات کنند.

این ساکن روستای حسن ابدال نبود سطل های زباله را نیز یکی از دلایل افزایش میزان زباله در اطراف سد عنوان کرد و گفت: مردم روستا می توانند روستای خودشان را پاکیزه نگه دارند اما انتظار زیادی است که مراقب سد نیز باشند.

یکی از گردشگران سد حسن ابدال نیز در این باره گفت: سد حسن ابدال یکی از مناطق مهم گردشگری شهر زنجان است و استقبال خوبی از آن می شود.

کرمی با اشاره به اینکه متاسفانه این سد نیز به سرنوشت دیگر تفرجگاه های استان گرفتار شده است، افزود: مردم رعایت نمی کنند باید زباله ها را جمع آوری کنند.

وی گفت: متاسفانه هیچ نوع خدماتی در این سد ارائه نمی شود و حتی یک سطل زباله نیز در طول مسیر  و در کنار سد تعبیه نشده است تا مردم زباله های خود را در طبیعت رها نکنند.

 

*حسن ابدال، سرزمین مردان نیک

روستای حسن ابدال در سه کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان واقع شده است. این روستا از جنوب به دهستان قره تپه و از غرب به اراضی سلمانلو و شهر محدود می شود از شرق اراضی ارتفاعی و تپه ماهورها و روستای نقطه بندی و نهایتا از شمال به روستای سایان محدود می ‌شود.

دسترسی اصلی روستا به شهر از طریق جاده‌ ای که شهر زنجان، روستای سایان و حسن ابدال را به هم مرتبط می‌ سازد،است. همچنین دسترسی به روستای دیزج آباد نیز از طریق روستای سایان امکان پذیر است.

از جنوب غربی مسیر ارتباطی خاکی به روستای قره تپه وجود دارد.

بر اساس پژوهش های به عمل آمده از اهالی و ریش سفیدان روستا شخصی به نام حسن،که مرد زاهدی بوده در زمان های دور در این منطقه ساکن بوده و سنگ بنای اصلی پیدایش روستا و نام گذاری آن نیز همین بوده است.

بنا به گفته بعضی از ریش سفیدان ونقشه های قبل انقلاب که دراین نقشه ها ابدال را با (ع) نوشته اند،حسن عبدال به معنای مردان نیک تلقی می شود.

در گذشته معیشت اکثر اهالی کشاورزی بوده ولی امروزه توسعه روستا به شهر و سهولت در رفت آمد قشر جوان روستا در شهر مشغول کارند.

انباشت زباله در این محل علاوه بر اینکه چهره سد را مخدوش کرده است موجب آلودگی بصری نیز شده است.