اعطای 330 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی کشاورزی استان زنجان

قاسم معینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در قالب سامانه «بهین یاب» از جمله طرح‌های در دستور کار در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، به گونه‌ای که در استان زنجان از مجموع یک هزار پرونده ثبت شده در طرح تاکنون 491 طرح مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

وی افزود: همه پرونده‌های کشاورزی ثبت شده در سامانه «بهین یاب» پس از بررسی‌های کارشناسی در واحدهای تخصصی در کار گروه استانی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و بانک‌ها به تصویب رسیده و برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند که در این راستا تاکنون تعداد 252 پرونده در استان زنجان برای اخذ تسهیلات معرفی شده است.

مدیر سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از مجموع پرونده‌های کشاورزی معرفی شده برای اخذ تسهیلات در استان زنجان حدود 10 درصد معادل 41 طرح موفق به اخذ تسهیلات بالغ بر 330 میلیارد ریال شده‌اند.

معینی حل مشکلات نقدینگی و غیر نقدینگی تولید کنندگان بخش کشاورزی را از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد و در ادامه به برخی مشکلات موجود در روند اعطای تسهیلات رونق تولید اشاره و تصریح کرد: عدم اتخاذ رویه یکسان در ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها اعم از پذیرش نکردن محل اجرای طرح و درخواست وثایق سهل البیع، سخت‌گیری در اخذ تضامین، درخواست صورت‌حساب‌های مالی حساب‌رسی شده برای شرکت ها، طولانی بودن پروسه بررسی پرونده‌ها و تاکید بر تعیین تکلیف معوقات و چک برگشتی از جمله مسائل و مشکلاتی است که منجر به کند شدن روند پرداختی‌های پرونده‌های مصوب شده است.

وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر افزون بر تامین نقدینگی واحدهای مشکل‌دار حوزه کشاورزی از طریق طرح تامین مالی بنگاه های تولیدی، مشکلات غیر نقدینگی واحدها اعم از معوقات بانکی، تقسیط، استمهال و بخشودگی جرایم بانکی، تقسیط معوقات تامین اجتماعی و مالیات به مشکلات زیست محیطی، تخصیص آب، صدور پروانه های بهداشتی و... در کار گروه  تسهیل و رفع موانع تولید مطرح و رفع می‌شود.