تنها یک دستگاه آنژیوگرافی در زنجان وجود دارد

استان بیش از یک میلیون نفری زنجان با توجه به قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مرکز به غرب و شمالغرب کشور در نقطه خاصی قرار گرفته و  این امر در حوزه بهداشت و درمان نیز تاثیر خود را نشان داده است به گونه ای که همواره پذیرای بیماران زیادی از استان های همجوار است.

این امر  از یک سو  و همچنین کارکرد و استهلاک تجهیزات و دستگاه های پزشکی نیاز به تجهیز و به روزرسانی دستگاه های پزشکی را در این استان نشان می د هد و خراب شدن یکی از دستگاه ها پزشکی باعث می شود مشکلاتی برای بیماران در سطح منطقه شمالغرب کشور بوجود آید در جدیدترین مورد می توان به خراب شدن دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان آیت الله موسوی و بوجود آمدن مشکلاتی بیماران اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استان زنجان نیازمند برخورداری از چند دستگاه  آنژیوگرافی است و وجود تنها یک دستگاه پاسخگویی نیاز بیماران این استان نیست.

علیرضا بیگلری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره خراب شدن دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان آیت الله موسوی شهر زنجان طی روزهای گذشته از تعمیر این دستگاه خبرداد و افزود: دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان شش سال کار کرده بود و با توجه به اینکه خرابی ها و کثرت کاریی که از دستگاه ها می گیریم خرابی های در دستگاه بوجود می آید.

حکایت بیماران قلبی زنجان و نیاز به دستگاه آنژگوافی

وی اظهار کرد: این دفعه «مادر بورد اصلی» دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان آیت الله موسوی دچار مشکل شده بود و با توجه به اینکه این دستگاه ساخت شرکت  فلیپس هلند است و قطعه معیوب باید از این کشور وارد می شد و مراحل خاصی را طی می کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه روز سه شنبه دستگاه آنژیوگرافی  بیمارستان آیت الله موسوی با تلاش ها و پیگیری های فراوان راه اندازی  مجدد شد، افزود: این نشان می دهد که در شهر و بیمارستانهای دولتی بیش از  یک دستگاه آنژیوگرافی نیاز داریم. 

بیگلری با بیان اینکه خرید هر دستگاه آنژِوگرافی نیازمند 3 میلیارد تومان اعتبار است، تاکید کرد: وجود تنها یک دستگاه آنژیوگرافی با توجه به حجم گسترده مراجعات باعث بروز  بروز مشکلات فراوانی شده است و برای رفع  مشکل در این زمینه نیازمند خرید دستگاه جدید هستیم که با توجه به وضعیت اعتبار دانشگاه نمی تواند اقدام به اینکار کند و نیزمند مشارکت خیرین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: بیماران زیادی از شهرهای میانه ،تکاب و بیجار به مراکز درمانی استان زنجان مراجعه می کنند و از ما سرویس می گیرندو در این میان نیازمند توجه خیرین  هستیم  تا در کنار نیازهایی که داریم  نسبت به تامین این دستگاه هم با سیستم درمان استان همکاری کنند. 

دستگاه آنژیوگرافی را با اولویت فراتری برای بیماران باید دید و اگر خیرین وارد شوند خیلی سریع تر می توان دستگاه دیگری را برای بیمارستان حضرت ولیعصر(عج)فراهم کردو هزینه این دستگاه بیش از سه میلیارد تومان است و دستگاه اول برای بیمارستان آیت الله موسوی بودبیگلری  گفت: دستگاه آنژیوگرافی را با اولویت فراتری برای بیماران باید دید و اگر خیرین وارد شوند خیلی سریع تر می توان دستگاه دیگری را برای بیمارستان حضرت ولیعصر(عج)فراهم کردو هزینه این دستگاه بیش از سه میلیارد تومان است و دستگاه اول برای بیمارستان آیت الله موسوی بود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه اخیر با توجه به نبود دستگاه ام ای آر در بیمارستان های دولتی اقدام به خیر دستگاه ام آی ار برای بیمارستان آیت الله موسوی به مبلغ هشت میلیارد تومان کردیم، افزود: اخیرا دستگاه های را که نداشتیم  دستگاه ام اری آی ۸ میلیارد تومان  خریداری شده است و برای خرید دستگاه آنژیوگرافی نیازمند مشارکت خیرین هستیم.. 

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: رایزنی ها برای خرید دستگاه آنژیوگرافی جدید صورت گرفته و بایداز طریق  هیئت امنا برای خرید اقدام گردد.

محمد رضا جمشیدی درگفت و گو با خبرنگار مهر افزود: بیمارستان آیت الله موسوی تنها یک دستگاه آنژیوگرافی پیشرفته دارد و حجم مراجعات برای ارایه خدمات بالا بود اما متاسفانه این دستگاه فعلا قادر به ارایه خدمت نیست.

به گفته وی  در زمان خرابی دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان آیت الله موسوی شهر زنجان بیماران اورژ انسی برای دریافت خدمت آنژیوگرافی به تهران یا تبریز اعزام می شوند و بیماران غیر اورژانسی از روش ها و درمان های جایگزین استفاده می کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  با بیان اینکه نیازمند خرید دو دستگاه آنژیوگرافی برای نصب در بیمارستان های آیت الله موسوی و ولیعصر(عج)زنجان هستیم، گفت: قرار بود سال  گذشته این دستگاه ها خریداری شود اما با توجه به اینکه خرید دستگاه آم آر آِی اولویت داشت آن دستگاه خریداری شد و دستگاه آنژیوگرافی جزو اولویت های امسال قرار گرفت.

جمشیدی  خاطر نشان کرد: هزینه خرید دستگاه آنژیوگرافی بالاست و تامین چند میلیارد برای بخش دولتی با محدودیت های اعتباری کنونی دشوار است.

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یا آرتریوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی است که در آن اجزای دستگاه گردش خون شامل: سرخرگ‌ها ، سیاهرگ‌ها و حفره‌های قلب با تابش اشعه ایکس به تصویر کشیده می‌شوند. آنژیوگرافی یکی از اقدامات تهاجمی قلبی به شمار می‌رود ، به این صورت که کاتتر یا لوله‌ای باریک از طریق سیاهرگ یا سرخرگ‌های پا یا دست به سمت قلب هدایت شده و مستقیماً اندازه گیری‌ها و تصویربرداری‌های لازم را میسر می‌سازد.