سرمایه‌های دولت باید در چارچوب‌های کیفیت‌مدار متمرکز شود

علی شهبازی یگانه امروز در همایش مدیران کنترل کیفیت صنایع استان زنجان اظهار داشت: در برگزاری همایش‌ها باید به دنبال نتیجه بود تا از چارچوب‌های منسوخ شده خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین افتخار امام حسین (ع) درک صحیح از زمانه بود، ابراز کرد: ما اگر درک صحیحی از زمان خود نداشته باشیم نمی‌توانیم اقدام درستی انجام دهیم و همچنین درک مفاهیم درست قیام امام حسین (ع) از نظم و آراستگی و تعداد زیاد مردم مهمتر است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران کنترل کیفیت با بیان اینکه برخی می‌گویند در عصر ارتباطات و اطلاعات قرار داریم، گفت: بهتر است بگوییم وارد عصر تغییرات شدیم و باید با بهره‌گیری از الگوهای برتر و چارچوب‌های فکری جدید از حوزه‌های قدیمی فاصله گرفته و پا به عرصه نو بگذاریم.

وی بیان کرد: برخی از مردم امروزه فقط به ناله‌کننده تبدیل شده و از تغییرات فرار می‌کنند و به جای عکس‌العمل مناسب در مقابل تغییرات، واکنش نادرستی از خود بروز می‌دهند.

یگانه خاطرنشان کرد: قرار نیست هر کدام از ما ناجی همه مردم باشیم حوزه کاری هر کس مشخص است و مدیران کنترل کیفیت مسئولیت خود را در بخش استاندارد و کیفیت انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مدیران کنترل کیفیت به کارفرمایان تحمیل شدند و به دلیل اینکه حقوق خود را از کافرمایان می‌گیرند، مجبور به تمکین هستند، گفت: کیفیت فقط در سایه استقلال ایجاد می‌شود و باید چارچوب‌های فکری این دو گروه به یکدیگر نزدیک شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران کنترل کیفیت با اشاره به اینکه بحث حلقه‌های کنترل کیفیت بر زبان‌ها جاری شده و کنفرانس‌های مدیریت کنترل کیفیت برگزار می‌شود، ابراز کرد: ایزو‌ها و استانداردها به کاغذهای روی دیوار تبدیل شده است.

وی به تغییرات در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها اشاره کرد و افزود: هر دولتی سیاست مخصوص به خود را دارد و دولت قبل سعی می‌کرد باج ندهد و بدون تعامل پیش رود.

یگانه خاطرنشان کرد: ریشه برخی از مسایل اجتماعی مانند طلاق شاید از همان کارخانه‌ای شکل می‌گیرد که به دلیل رعایت نکردن استانداردها پلمب شده و کارگران آن اخراج می‌شوند.

وی بیان کرد: تغییر تدریجی اتفاق می‌افتد و در دنیای امروز تلگرام یک تغییر جدید در زندگی مردم ایجاد کرده اما درک درستی از آن نداریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران کنترل کیفیت با اشاره به اینکه برخی کارفرمایان فقط می‌جنگند که نمیرند، گفت: در دوران کمیت‌گرایی فقط تولید برای بقا مهم است.

وی ابراز کرد: بازار برخی از کشورها برای صنعتگران کالا و خدمات فرصت صادارت ایجاد می‌کند، به عنوان مثال عراق این آمادگی را دارد اما ورود به این عرصه مشکلاتی دارد و در زمانی روسیه نیز به ما فرصت داد اما ما آمادگی نداشته و درک درستی از تغییر داشتیم.

یگانه با اشاره به اینکه دوران کیفیت‌گرایی آغاز شده است، تصریح کرد: با کاهش قیمت نفت دیگر درآمد ناخالص ملی نمی‌تواند متکی به نفت باشد و باید به سمت تولید کالا و خدمات باکفیت سوق یابد.

وی استانداردها را پایه و اساس کیفیت عنوان کرد و افزود: کمترین خواسته‌های کیفی از طریق استانداردها تامین می‌شود و نباید هدف‌ خود را تدوین کمی استانداردها قرار دهیم چرا که دنیا به سرعت در حال تغییر است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران کنترل کیفیت با شاره به اینکه استانداردها هرگز امری ثابت نیست، بیان کرد: کیفیت هدف نیست بلکه مسیر است در حالی که در حال حاضر استانداردها محصول‌گرا و ویژگی‌گرا هستند.

وی ابراز کرد: نگرش استانداردنویسی تغییر کرده و باید دست تولیدکنندگان را برای استانداردنویسی باز بگذاریم و باید این رویکرد که مدیران کنترل کیفیت نمایندگان سازمان استاندارد در واحدهای تولیدی هستند، به شکل واقعی به اجرا در بیاید.

یگانه با اشاره به اینکه حداقل حمایت‌ها نیز از مدیران کنترل کیفیت گرفته شده است، بیان کرد: بدون حمایت این افراد نمی‌توانند کنشگر باشند.

وی با اشاره به اینکه اتکا به درآمدهای نفتی به 35 درصد کاهش یافته است، ابراز کرد: با توجه به اینکه اقتصاد کشور همچنان دولتی است، این دستگاه به عنوان یکی از کنشگرهای کشور محسوب می‌شود و صنعتگران، سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیران کنترل کیفیت نیز جزو دیگر کنشگرها هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران کنترل کیفیت خاطرنشان کرد: به دنبال کارهایی برای گسترش فرهنگ عاشورایی، ساماندهی موسیقی و تغییرات اجتماعی و موارد فرهنگی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ کیفیت کاری انجام نشده است، تأکید کرد: دولت باید سرمایه‌های خود را متمرکز بخش‌هایی کند که مردم چارچوب‌های فکری خود کیفیت‌مدار شوند و این کار باید از مدارس آغاز شود.

یگانه با اشاره به اینکه صنعتگران از رمق افتادند، بیان کرد: مالک مدیری یک عارضه است و بیشترین آسیب را به تولید کالا و خدمات می‌زند و نباید سرمایه‌داران فکر کنند مدیر هم هستند و باید کارفرمایان مدیریت را یاد بگیرند.

وی با تأکید بر به‌کارگیری مدیران علمی تصریح کرد: مدیر باید یک ویژگی‌هایی داشته باشد که در صورت نبود آنها باید آموزش ببیند و نمی‌توان واحدی را با تجربه کسب و کار اداره کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران کنترل کیفیت ابراز کرد: دانشگاههای ما در رشته‌های کاربردی فارغ‌التحصیلی برای صنعت تربیت نمی‌کنند در حالی که دانسته‌های عمومی باید به مهارت تبدیل شوند.

وی تأکید کرد: مدیران کنترل کیفیت باید ضمن پیگیری موارد قانونی، با تغییر رویکرد به دنبال ایجاد مهارت باشند و همه افراد باید پیش از آنکه ابزار را بردارند، طرز استفاده از آن را بیاموزند.

یگانه با تأکید بر موضوع مسئولیت اجتماعی عنوان کرد: نباید همه چیز را از چشم دولت ببینیم و هر کس با مدیریت دانش وظایف خود را به درستی انجام دهد.