فعالیت موسسات غیر مجاز زیر سایه ضعف های بانک مرکزی

گروه اقتصادی- محمود جام ساز با بیان این مطلب اظهار کرد: از ابتدای دهه 90 تعداد بانک‌ها و موسسات مالی به طرز نگران کننده ای افزایش یافته و متاسفانه بانک مرکزی نتوانسته با رشد این گونه موسسات مقابله کند.

به گزارش افکارنیوز، وی تصریح کرد: این موسسات مالی و اعتباری به شکل تعاونی و با استفاده از پسوندها و اسامی مذهبی و به شکل موسسات اعتباری قرض الحسنه تشکیل شده اند به طوری که اکنون 6 هزار موسسه فاقد مجوز تاسیس از بانک مرکزی در کشور فعال هستند.

این اقتصاددان گفت: این موسسات غیر مجاز به راحتی و زیر سایه نبود نظارت ها از سوی بانک مرکزی اقدام به جذب سپرده با بهره‌های بالا کرده و در مقابل نیز اعتبارات گران قیمت  پرداخت می کنند و در نتیجه گردش پولی کشور را به هم می ریزند.

وی توضیح داد: این موسسات غیر مجاز به جذب سپرده‌ها و سرمایه های مردم می‌ پردازند و معمولا سود و بهره بیشتر از بانک‌های رسمی و مجوزدار می پردازند و معمولا به بانک مرکزی پاسخگو نبوده و خود را ملزم به پرداخت سپرده قانونی نمی دانند همچنین قوانین و مقررات بانک‌های رسمی در برابر بانک مرکزی ایران را نیز رعایت نمی کنند.

جامساز بیان کرد: معمولا یک موسسه اعتباری و مالی بدون مجوز و به سرعت تاسیس می شود در حالی که بنگاه های کوچک اقتصادی برای کسب مجوز باید پروسه طولانی و زمان بر را برای کسب مجوز از نهادهای مختلف طی کنند.

وی خاطر نشان کرد: بیش از 12 سال است که بانک مرکزی و دولت درصدد ساماندهی موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز هستند اما هنوز هیچ سازوکار مشخصی برای این موسسات تعیین و ابلاغ نشده اس و در این میان تاکنون چند موسسه مالی و اعتباری بدون مجوز ورشکسته شده و سپرده های مردم هم به باد رفته است.

وی ادامه داد: هرچند با بالاگرفتن مساله و اعتراضت سپرده گذاران بانک مرکزی در صدد جبران خسارت برمی آید اما در نهایت سپرده گذاران باید مدت های مدید در انتظار وصول مطالبات خود باشند.

جام ساز تاکید کرد: متاسفانه به دلیل وجود رانت های متعدد این گونه موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز تاسیس می شوند بنابراین برای پایان دادن به این وضعیت بانک مرکزی باید با کمک مجلس اقدامات بسیار قاطعی انجام دهد تا بیش از این شاهد برباد رفتن سرمایه مردم در این گونه موسسات نباشیم.