وعده های توخالی مسوولان درباره شهرک زیتون

گروه اجتماعی -مسوولان دولتی و سازمان حفاظت از محیط زیست بر این باورند که که اشتباه یک دستگاه اجرایی در واگذاری نابجای زمین‌های این منطقه باعث شده تا ساکنان و مالکان و همچنین دستگاه های قضایی و اجرایی درگیر پرونده‌ای شوند که تاکنون هزینه ‌های فراوانی برای دو طرف ماجرا داشته است.

به گزارش افکارنیوز، به اعتقاد مسوولان مختلف سازمان حفاظت از محیط زیست در دوره های گوناگون، ساخت شهرک زیتوان صدمات جبران ناپذیری به بوستان ملی و جنگلی سرخه حصار وارد کرده و زخم مهلکی برای محیط زیست تهران محسوب می‌شود.

در شرق تهران و در دل بوستان سرخه حصار که در گذشته جنگلی بزرگ بوده و جزو حاشیه شهر تهران محسوب می شده؛ حدود 30سال است شهرکی به نام زیتون ساخته شده است که مسئولان قضایی ساخت این شهرک را غیر قانونی می دانند البته محیط زیستی‌ها نیز معتقدند که در زمان صدور مجوز برای ساخت‌وساز در این ناحیه هیچ استعلامی از این سازمان صورت نگرفته است؛ این در حالی است که مالکان با توجه به خرید زمین های تفکیک شده از تعاونی مسکن وزارت جهاد کشاورزی وقت در دهه 60 و پرداخت هزینه های قانونی دارای سند ششدانگ هستند و هیچ گونه تعدی و زمین خواری انجام نداده اند.

همان طور که ذکر شد سابقه ساخت این شهرک به  حدود 30 سال پیش بر می‌گردد زمانی که بخشی از زمین‌های این بوستان وزارت کشاورزی وقت به کارمندان این وزارتخانه واگذار شد و تا امروز اسناد زمین‌های این شهرک دست به دست، خرید و فروش شده است.

با توجه به اهمیت موضوع  حدود 8-9 سال پیش دادستان وقت تهران دستور تخریب بنگاه‌های اراضی در دست تعاونی مسکن شهرک زیتون را صادر و بر ضرورت برخورد با همه کسانی که در آن منطقه دخل و تصرف خلاف قانون کرده‌اند، تاکید کرد.

و در چند سال گذشته حکم تخریب  11 باب ساختمان ویلایی و همچنین تعدادی از چاردیواری‌های آجرکشی شده در شهرک زیتون که بدون کسب مجوز قانونی بنا شده بود، با لودر و با نظارت نماینده دادستانی و ماموران شهرداری و با حضور ضابطان قضایی تخریب شد.

 

مسوولان  چه می گویند؟

بیش از 30 سال است که مشکلات مالکان این شهرک بر قوت خود باقی مانده و حل نشده است و در این مدت مسوولان مختلف دولتی و ... راهکارهای مختلفی برای به سرانجام رساندن این ماجرا پیشنهاد داده اند.

 

مسوول

نظر

 

 

 

محمد‌هادی حیدرزاده

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌ زیست تهران

واگذاری شهرک زیتون در‌سال ٦٢ توسط وزیر وقت کشاورزی اتفاق افتاد و بدون استعلام از محیط‌زیست و بدون توجه به مقوله زیست محیطی آن منطقه صورت گرفته است زیرا این منطقه در حریم تهران قرار دارد و حریم کاربری ندارد و امکان ساخت‌وساز در آن نیست.

مالکان اراضی واقع در این شهرک بارها تجمع کردند اما درنهایت سازمان محیط‌زیست از منافع ملی در ارتباط با این پرونده شهرک زیتون در پارک سرخه‌حصار عقب‌نشینی نکرد؛ بنابراین سه نقطه در تهران مکان‌یابی شده که شامل فاز 8 و 11 پردیس، یک نقطه در پرند و یک نقطه در دماوند است.

 

 

 

 

 

مرتضی طلایی، عضو شورای شهر

در زمان دولت اصلاحات قرار بر این بود که به ساکنان منطقه زیتون در منطقه شهرک پردیس مجوز معوض صادر کنند که در آن منطقه نیز زمین پیشنهادی معترض داشت و منجر به عقب‌افتادگی مشکلات ساکنان این شهرک شد.

حتی از دفتر مقام معظم رهبری و دیوان عدالت اداری برای جایگزینی ساکنان این منطقه دستور صریح و قانونی وجود دارد که متاسفانه این آراء و دستورات هنوز منجر به نتیجه خاصی نشده است.

مدیریت شهری بر حسب درخواست سازمان محیط زیست از صدور مجوز پروانه ساخت جلوگیری کرده است، سازمان حفاظت محیط زیست می تواند به عنوان یک دستگاه دولتی که در جریان وقایع شهرک زیتون است به مشکلات این منطقه رسیدگی کند.

 

 

 

 

 

محمدباقر قالیباف ، شهردار تهران

به عنوان شهردار تهران قول می‌دهم که توپ را در زمین دیگران نیندازم و به کار شما رسیدگی کنم؛ اما بدانید که موضوع شهرک زیتون هیچ ربطی به شهرداری تهران ندارد.

گرفتن پروانه مسیر قانونی دارد که باید طی شود و از آنجایی که شما (اهالی شهرک زیتون) نمی‌توانید این مراحل را طی کنید در نتیجه شهرداری هم نمی‌تواند به شما پروانه ساخت بدهد، اول باید مشکلتان را با مراجع ذی‌ربط حل و بعد به دنبال پروانه از شهرداری تهران باشید.

افرادی که این زمین را به شما داده‌اند، خطا کرده‌اند، چرا که این زمین‌ها جزء منابع طبیعی است و جایی است که اگر خانه‌ای ساخته شود، برای خود شما و همه شهر مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند. باید مسؤولان در مقابل این سند به شما پاسخگو باشند، اما من تاکید می‌کنم که برای رسیدن به نتیجه باید صبر داشته باشید و به ما اعتماد کنید.

 

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر

امیدوارم مشکلات این شهرک و مالکان اراضی آنها پس از سه دهه، از طریق دولت حل و فصل شود.

شبکه آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، حمل و نقل و همچنین امکانات خدماتی زیربنایی در این شهرک ایجاد شده است.

 

 

محمد حقانی ،رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران

در سرخه حصار با عنوان شهرک زیتون 240 هکتار از اراضی حفاظت شده در اختیار تعاونی مسکن قرار داده شده است.

به مالکان سرخه حصار در پردیس زمین معوض ارایه شده  که مالکان ادعا می کنند در تهران به آنها زمین فروخته شده و زمین معوض حق آنها را ضایع می کند.

این زمین ها در حال خرید و فروش است و روز به روز مشکلات مالکان افزوده می شود.

 

احمد دنیامالی ،رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران

به علت تصمیم های غلط برخی مسئولان این مردم دارای حق شده اند اما نمی توانند از آن استفاده کنند.

در دولت، شخصی برای پیگیری این موضع نیست لذا تقاضای پیگیری دارم.

علی رضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران

مردم چند سال است که سرگردان هستند و باید مشکل مردم در این منطقه برطرف شود.

در ارائه زمین اشتباه رخ داده بنابراین وزیر مشخص کند که تکلیف مردم در این محدوده چیست؟

پرویز سروری ،رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران

سرخه حصار غده سرطانی در تهران تبدیل شده است.

مردم به دلیل تصمیم گیری غلط در سرخه حصار از حق خود محروم شده اند.

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر رفع این مشکل تاکید دارند اما در دولت تدبیر برای آن اندیشیده نمی شود.

 

 

 

 

 

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران

ساکنان و مالکان شهرک زیتون انسان های شریف و زحمت کشی هستند و هیچ گونه تخلفی مرتکب نشده اند بلکه دولت و به ویژه وزارت کشاورزی مقصر در واگذاری این زمین هاست.

متاسفانه سالیان طولانی است که مالکان شهرک زیتون در انتظار حل مشکلات بوده و منتظر اجازه ساخت و ساز و دریافت زیرساخت ها هستند اما اکنون تصمیم گیری در مورد این شهرک در دست وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور است.

ما در شورای شهر بارها مشکلات شهرک زیتون را بررسی کرده و بنده از مسوولان وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و ... برای یافتن راهکار مناسب دعوت کرده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تمام ضرر و زیان و حقوق مالکان این شهرک جبران شده و دولت؛ زمین و خانه های این عزیزان را قیمت گذاری کرده و زمین و امکانات در تهران و یا اطراف آن را برای ساخت و ساز و سکونت در اختیار ساکنان شهرک زیتون قرار دهد.