اسم رمز عنکبوت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66908
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۱۰ |
هنرپیشه فیلم موهن به مقدسات برنده جایزه جشنواره کن شد

اسم رمز عنکبوت

با اعلام نتایج جشنواره فیلم کن، معلوم شد که هنرپیشه زن ایرانی فیلم عنکبوت مقدس به‌عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره انتخاب‌شده، این جایزه برای اولین بار به یک زن ایرانی برای بازی در یک فیلم با داستان ایرانی تعلق می‌گیرد. آیا این می‌تواند یک خبر خوشحال‌کننده برای ما باشد؟ 
اسم رمز عنکبوت

افشین کیانی
با اعلام نتایج جشنواره فیلم کن، معلوم شد که هنرپیشه زن ایرانی فیلم عنکبوت مقدس به‌عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره انتخاب‌شده، این جایزه برای اولین بار به یک زن ایرانی برای بازی در یک فیلم با داستان ایرانی تعلق می‌گیرد. آیا این می‌تواند یک خبر خوشحال‌کننده برای ما باشد؟
فیلم عنکبوت مقدس در مورد قتل‌های رخ‌داده در مشهد توسط سعید حنایی در سال‌های پایانی دهه ۷۰ است، قاتل در اوایل سال ۱۳۸۱ اعدام شد. به گفته کارگردان فیلم در مورد ساخته خودش دقت کنید:
قصد من ساخت فیلمی درباره یک قاتل زنجیره‌ای نبود بلکه می‌خواستم فیلمی درباره جامعه یک قاتل زنجیره‌ای بسازم. این در مورد زن‌ستیزی ریشه‌دار در جامعه ایران است که به‌طور خاص مذهبی یا سیاسی نیست، بلکه فرهنگی است… به‌جای ساختن فیلم دیگری درباره روش‌های مختلف مرد برای کشتن و مثله کردن زنان، می‌خواهیم بر پیچیدگی موضوع و مخاطرات طرف‌های مختلف، به‌ویژه از طرف قربانیان تأکید کنیم.
در فرهنگ ما سست‌ترین خانه توسط عنکبوت ساخته می‌شود و بهترین بازیگر زن جشنواره همان دختری است که زمانی در ایران قربانی نوعی از زن‌ستیزی شده است.
قطعا عوامل زیادی در انتخاب خانم امیرابراهیمی به‌عنوان بهترین بازیگر دخیل بوده‌اند، اما به نظر نگارنده این عوامل تأثیر بیشتری در این انتخاب داشته‌اند : حضور اصغر فرهادی به‌عنوان داور ایرانی جشنواره، سیاه‌نمایی جامعه ایرانی، انتخاب نام مقدس برای عنوان فیلم، گذشته تلخ زندگی بازیگر و حضور سایه سنگین زن‌ستیزی در زندگی ایشان.
خانم امیرابراهیمی بعد از انتشار یک فیلم سیاه در مورد زندگی خصوصی‌اش مجبور به ترک وطن شد و تا مدت‌ها اعلام می‌کرد که زن حاضر در فیلم، خودش نیست و شخصی شبیه اوست ولی چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی در خارج از کشور ماجرای فیلم سیاه را به‌طور دردناکی تایید کرد و انتشار آن را یک دسیسه دانست و به معنای واقعی کلمه خودافشاگری کرد.
این‌جانب همیشه با ایشان و همه‌کسانی که با انتشار بخشی از زندگی خصوصی‌شان دچار آسیب شده‌اند ابراز همدردی کرده و همواره از این رفتار سخیف جامعه ابراز انزجار کرده‌ام ولی امروز فاجعه دیگری در حال رخ دادن است که ابعاد آن بر زندگی همه ما تأثیر می‌گذارد.
انتخاب بازیگر ایرانی در یک فیلم ایرانی سیاه با قصه زن‌ستیزانه و با عقبه دردناک بازیگر، آغاز یک شبیخون فرهنگی با نمادهای ایرانی است که یا آگاهانه یا جاهلانه توسط عده‌ای ایرانی با عنوان دوستدار فرهنگ  شکل‌گرفته است.
مگر نه اینکه در فرهنگ ما سست‌ترین خانه توسط عنکبوت ساخته می‌شود؟ پس چرا مقدس؟ مگر نه اینکه در ماجرای انتشار فیلم سیاه به خانم امیرابراهیمی نامردی شد؟ مگر نه اینکه در ماجرایی سعید حنایی عده‌ای او را به جریانات تند مذهبی منتسب کردند تا غیرت مذهبی را بکوبند؟ و هزاران سؤالاتی ازاین‌دست .
همین چند روز پیش ۱۷ کودک بی گناه در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس آمریکا توسط یک نوجوان ۱۷ ساله قتل‌عام شدند اما رئیس‌جمهور قبلی آمریکا و سران حزب جمهوری‌خواه از قانون داشتن اسلحه حمایت کردند و حتی ترامپ گفت که این ماجرا دلیلی برداشتن سلاح است!  آیا آنان هم فیلمی از این موضوع خواهند ساخت و جایزه اسکار به آن می‌دهند؟
با اکران فیلم عنکبوت مقدس مجددا نام خانم امیرابراهیمی ورد زبان‌ها خواهد شد و بازار توزیع گسترده فیلم سیاه زندگی خصوصی ایشان رونق خواهد گرفت و آنچه که قربانی  می‌شود نام ایران است و ایرانی و جامعه مقدس ما!
دلاوران جنگ نرم بیدارباشید و می‌دانید که پیشگیری بسیار مؤثرتر از مقابله است، عنکبوت اسم رمز عملیات جدید دشمن است قبل از شکل‌گیری و آرایش گرفتن گسترده آن‌ها برای ادامه عملیات، برای مقابله با آن آماده‌باشید.

نویسنده : افشین کیانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.