روند‌های مهم هوش مصنوعی برای سال ۲۰۲۴ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92173
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۵۵ |

روند‌های مهم هوش مصنوعی برای سال ۲۰۲۴

وبگاه Forbes، اخیرا طی گزارشی به شاخص‌ترین روندهای مورد انتظار برای هوش مصنوعی در سال میلادی پیش‌رو، پرداخته است. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، سرعت تکامل و ادغام هوش مصنوعی در زندگی بشر در سال ۲۰۲۴ افزایش محسوسی خواهد یافت.
روند‌های مهم هوش مصنوعی برای سال ۲۰۲۴

وبگاه Forbes، اخیرا طی گزارشی به شاخص‌ترین روندهای مورد انتظار برای هوش مصنوعی در سال میلادی پیش‌رو، پرداخته است. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، سرعت تکامل و ادغام هوش مصنوعی در زندگی بشر در سال ۲۰۲۴ افزایش محسوسی خواهد یافت. به مرور، شرکت‌ها استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی را می‌آموزند، افراد از آن برای افزایش بهره‌وری استفاده می‌کنند و قانون‌گذاران تمام توان خود را برای تنظیم‌گری آن به کار می‌بندند؛ در نهایت دامنه فناوری هوش مصنوعی به همه کارها و همه حوزه‌ها گسترش خواهد یافت. به احتمال فراوان، سال ۲۰۲۴ سال پیشرفت در جهت حل برخی از مسائل پیچیده پیرامون این فناوری باشد و بسیاری از مسائل مربوط به اعتماد، تعصب، دسترسی و مقررات برطرف شود. تمرکز بر حل این مشکلات می‌تواند، بشر را در مسیر استفاده کامل از ظرفیت‌های هوش مصنوعی قرار دهد. در این نوشتار به روند های مهم مورد انتظار متخصصان در حوزه فناوری هوش مصنوعی، خواهیم پرداخت.

 فراتر از کلمات و تصاویر
به گزارش زاویه نسل بعدی ابزارهای هوش مصنوعی مولد بسیار پیشرفته‌تر از چت‌بات‌ها و تولیدکننده‌های تصویر امروزی که در سال ۲۰۲۳ همه را شگفت‌زده کردند و حتی ترساندند، خواهد بود. تولیدکنندگان کنونی ویدئو و موسیقی بر پایه هوش مصنوعی مولد بسیار قدرتمندتر و کاربرپسندتر خواهند شد و در پلتفرم‌های خلاقانه به کار خواهند رفت. در چنین شرایطی ارزش برنامه‌های جدید و هیجان‌انگیز و ابزار تشخیص تفاوت بین واقعیت و محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، افزایش می‌یابد.

 هوش مصنوعی اخلاقی
هوش مصنوعی می‌تواند، به شدت مخرب باشد و به همین دلیل، توسعه و استفاده از آن به شیوه‌ای مسئولانه که امکان آسیب رساندن آن را به حداقل برساند، ضروری است. تعصب، عدم شفافیت، پتانسیل جابه‌جایی مشاغل و امکان از کنترل خارج شدن این فناوری از جمله عوامل خطرناک آن است که در سال ۲۰۲۴، تمرکز بر کاهش آن‌ها و شناسایی و رفع مشکلات جدید معطوف می‌شود. از آن جا که به احتمال زیاد، کسب‌وکارها به استانداردهای اخلاقی پایبند خواهند بود و پادمان‌های مناسب را به کار خواهند گرفت، تقاضا برای متخصصان حوزه اخلاق هوش مصنوعی به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

 ادغام هوش مصنوعی در خدمات مشتریان
خدمات مشتریان می‌تواند، حوزه‌ای از عملیات تجاری باشد که در آن بسیاری از رویه‌های معمول و تکراری با وظایف پیچیده و حیاتی تلفیق شود. این تلفیق، حوزه خدمات مشتریان را به بستری ایده‌آل برای ادغام هوش مصنوعی در فرآیندها تبدیل و کارهای روزمره را خودکار می‌کند تا زمان انسان برای مسائل مهم‌تر آزاد شود. هوش مصنوعی می‌تواند، برای اولویت‌بندی درخواست‌های اولیه، ایجاد سرویس‌های شخصی‌سازی شده برای مشکلات رایج و تولید گزارش‌ها و خلاصه‌ تعاملات مشتریان استفاده شود. براساس نظرسنجی گروه مشاوره بوستون، ۹۵ درصد از مدیران فعال در حوزه خدمات مشتری انتظار دارند که تا سه سال آینده توسط ربات‌های هوش مصنوعی به مشتریان سرویس‌دهی کنند.

 هوش مصنوعی و کار افزوده
درک نحوه تقویت هوش و توانایی‌های انسانی برای انجام کارها به شیوه‌ای سریع‌تر، کارآمدتر و ایمن‌تر، مهارت مهمی برای کارکنان در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. یک حقوقدان می‌تواند، به کمک هوش مصنوعی به سرعت قوانین موردی مربوط به یک پرونده را خلاصه و متون مدنظر را تنظیم کند. پزشکان از آن برای کمک به نوشتن نسخه‌های بیمار و تحلیل تصاویر پزشکی استفاده خواهند کرد. کدنویس‌ها نیز برای تسریع در نوشتن نرم‌افزار و آزمایش و رفع اشکال از خروجی و دانشجویان در سازماندهی یادداشت‌ها و تحقیقات از آن بهره خواهند برد.

 برنامه‌های هوش افزوده
امسال، اکثر شرکت‌های فناوری درصدد تعبیه هوش مصنوعی مولد در نرم‌افزار و برنامه‌های خود برآمدند. از موتورهای جست‌وجو مانند بینگ و گوگل گرفته تا ابزارهایی مانند آفیس و برنامه‌های اجتماعی چون اسنپ چت تا پلتفرم‌های خاص گردشگری و آموزشی به افزودن قابلیت‌های چت‌بات به برنامه‌های خود به چشم یک استراتژی مؤثر برای جذب مشتریان نسل جدید نگاه کردند. شاید برخی شرکت‌ها به دلیل نبود اطمینان نسبت به حفاظت از داده‌ها و مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی، ارائه سرویس به مشتریان خود را متوقف کرده باشند، اما این مشکلات باید حل شود؛ چرا که ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی خدمات خود را برای برآوردن نیازهای بازار به‌روز می‌کنند.

 کاربرد هوش مصنوعی در مهندسی نرم‌افزار 
گارتنر در سال ۲۰۱۹، پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۴، ۶۵ درصد از توسعه برنامه‌ها با ابزارهای کم کدیا بدون کد انجام شود. اکنون بیش‌از هر زمان دیگری این پیش‌بینی به تحقق نزدیک است. ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند «ChatGPT» به هر کسی اجازه می‌دهد، برنامه‌های کاربردی خود را بنویسد و آزمایش کند. ممکن است، تا سال ۲۰۲۴ مشاغل برنامه‌نویسی و مهندسی نرم‌افزار حذف شوند. در این میان، فرصت‌های هیجان‌انگیز زیادی برای افرادی که ایده‌های خوب دارند و عاشق حل مشکلات هستند، وجود خواهد داشت؛ اما این برای کسانی که صرفا مهارت‌های فنی داشته باشند، صادق نیست.

 مشاغل مبتنی بر هوش مصنوعی
در سال ۲۰۲۴، فرصت‌های شغلی جدیدی در اختیار کسانی که می‌خواهند، در حوزه هوش مصنوعی فعالیت کنند، اما دوست ندارند یک دانشمند کامپیوتر باشند، قرار می‌گیرد. علاوه‌بر مهندسان و تکنسین‌هایی که برای تولید سیستم‌ها مورد نیاز هستند، افرادی مانند مهندسان پرسش نیز فرصت‌های بدیع شغلی خواهند داشت. مهندسان پرسش دستورالعمل‌هایی را ایجاد می‌کنند، تا به برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی بگویند چه کاری انجام دهند. همچنین مدیران هوش مصنوعی که بر تیم‌های توسعه هوش مصنوعی نظارت می‌کنند نیز در چنین شرایطی نقش برجسته‌ای خواهند داشت. نیاز به مدیران پروژه هوش مصنوعی، مربیان و متخصصان اخلاق این فناوری، روزافزون است و حوزه‌هایی چون مهندسی هوش مصنوعی و «DevOps» مشاغل جدیدی را طلب خواهند کرد.

 هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی
کاربرد محاسبات کوانتومی در هوش مصنوعی غیرقابل انکار است. الگوریتم‌های کوانتومی، داده‌ها را با استفاده از کیوبیت‌هایی پردازش می‌کنند که در بیش از یک حالت در یک زمان وجود دارند. این درحالی است که بیت‌های رایانه‌ای سنتی فقط می‌توانند، در یکی از حالات ۱ یا ۰ باشند. این ویژگی‌، سرعت و امکان پاسخگویی به مسائل توسط محاسبات کوانتومی را بسیار کارآمدتر از الگوریتم‌های کلاسیک می‌کند. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، استفاده از محاسبات کوانتومی به منظور قدرت بخشیدن به شبکه‌ها و الگوریتم‌های عصبی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر در سال ۲۰۲۴، به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.

 ارتقا  مهارت برای انقلاب هوش مصنوعی
این روزها نقل محافل، تأثیر هوش مصنوعی بر نیروی انسانی و کسب‌وکارها است. افرادی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، گوی رقابت تسخیر مشاغل را از کسانی که در استفاده از این فناوری مهارات ندارند، خواهند ربود. درک چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و حرفه‌ها، ضروری و ایجاد توانایی تطبیق ابزار مناسب با کار، ایده فوق‌العاده هوشمندانه‌ای است. کارفرمایان آینده‌نگر، در مقطع کنونی، نیروی کار خود را در فراگیری مهارت‌های هوش مصنوعی با استفاده از برنامه‌های آموزشی یاری خواهند کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.