پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- آلن گودمن کسی است که محسن رضایی به سفر او به عنوان عامل سیا اشاره کرد؛ گودمن به عنوان رهبر یک هیئات آکادمیک به ایران سفر کرده بود. حضور آلن گودمن در ایران نشان میدهد مذاکرات غیر رسمی با امریکا همچنان جریان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، حضور آلن گودمن در ایران مسئله مهمی است و گرچه تازه افشا شده اما ماه ها از آن می گذرد. گودمن تنها یکی از چند صدنفری است که در 2.5 سال گذشته در پوشش های به ظاهر مدنی وارد ایران شده اند، اما در واقع ماموریت های اطلاعاتی مهمی بر عهده داشته اند. 

می توان از برخی دیگر از مقام های امریکایی هم نام برد که علی القاعده حضور آنها نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان نمی تواند تصادفی باشد و همه آنها در ایران یک یا چند روز مهمان برخی آقایان بوده اند. 

نام این افراد مهم نیست، مهم این است که افزایش بسیار شدید این ترددها بدین معناست که "مذاکرات مسیر ٢" همچنان ادامه دارد. 

اگر هدف "مذاکرات مسیر ١" توافق هسته ای با ایران بوده، هدف مسیر دوم مذاکرات، تغییر معادله قدرت در ایران است. این نکته را به عنوان یک اصل به خاطر بسپارید که توافق اصلی ابتدا در مسیر ٢ صورت گرفته و سپس به مسیر ١ منتقل شده است.

القدس العربی چاپ لندن در این زمینه می نویسد: آلن گودمن،عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا و رئیس موسسه آموزش بین المللی در راس هیئتی آمریکایی از زمان پیروزی انقلاب در سال ١٩٧٩ به ایران سفر کرد. از سوی دیگر عباس اخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد تهران از شرکت بویینگ امریکا برای مذاکره درباره خرید هواپیما رسما دعوت به عمل آورده است.

سایت "دیپلماسی ایرانی" نزدیک به وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی با عنوان " پشت پرده سفر بازیگر ماهر دیپلماسی آمریکا به تهران " نوشت آلن گودمن عضو شورای روابط خارجی امریکا به عنوان رئیس موسسه آموزش بین المللی در سفر به جمهوری اسلامی ایران ریاست بزرگ ترین هیئت امریکایی از سال ١٩٧٩ را برعهده داشت.

این گزارش می آفزاید آغاز" دیپلماسی دانشگاهی " میان آمریکا و جمهوری اسلامی از سوی گودمن اعلام شد و تلاش های گسترده ای برای بهبود روابط میان دو کشور در جریان است و جزئیات بسیار این سفر مهم فاش نشده است. "دیپلماسی ایرانی" خبر داد یک هیئت دانشگاهی ایران به زودی سفر متقابلی به آمریکا انجام خواهد داد.

گودمن

موسسه آموزش بین المللی دو برنامه اعطای بورس فولبرایت و گیلمن و نیز برنامه بازدید کننده بین المللی ( دانشجو یا استاد میهمان) را اجرا می کند که از برنامه های اموزشی اصلی است که توسط وزارت امور خارجه امریکا حمایت می شود و ٥٣ نفر از برندگان جوایز نوبل و ٧٨ نفر از برندگان جایزه مشهور ادبی پولیتزر از کسانی بودند که شامل برنامه های این موسسه بودند و ١٨ نفر دیگر از کسانی بودند که به عنوان رئیس جمهور زمام امور کشورشان را به دست گرفتند.

آلن گودمن کیست؟

آلن ئی گودمن که مدیریت سفر گروه علمی مؤسسه آموزش بین‌المللی به ایران را برعهده داشت، در حال حاضر رئیس این مؤسسه است. مؤسسه‌‌ای که در حوزه تبادل آموزش بین‌المللی کار می‌کند و اداره برنامه فولبرایت را تحت حمایت وزارت خارجه آمریکا برعهده دارد. گودمن پیش از برعهده گرفتن این سمت، رئیس مدرسه سرویس خارجی در دانشگاه جورج تاون و استاد این دانشگاه بود، دانشگاهی که محل تربیت بسیاری از مقامات و دیپلمات‌های آمریکا و یکی از مهم‌ترین بازوهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تربیت نیرو محسوب می‌شود. نکته بسیار مهم در سوابق وی این است که به نوشته سایت دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، سال ۱۹۷۵ [تا ۱۹۸۰] به‌عنوان هماهنگ‌کننده دستور کار ریاست‌جمهوری برای مدیر اطلاعات مرکزی، به استخدام سیا درآمد.

علاوه بر اینها او مشاور بنیاد فورد، بنیاد ملی وودرو ویلسون و آژانس اطلاعات ایالات متحده است و مهم‌تر از همه، عضو شورای روابط خارجی است که تقریبا تمام اعضای آن روزی در وزارت خارجه آمریکا کار کرده‌اند.

گودمن که مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد دارد، کتاب‌ها و مقالات زیادی در حوزه روابط بین‌الملل نوشته که از جمله آنها کتاب «اطلاعات استراتژیک برای امنیت ملی آمریکا» است که با همکاری «بروس‌ای برکوویتز» نوشته است.

گودمن1

نمونه عینی دیپلماسی آموزشی آمریکا در ایران

این مؤسسه مدتی است فعالیت‌های خود در ایران را نیز تشدید کرده و گودمن فتح باب روابط آکادمیک با ایران را سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۳ در انجمن آسیا که روی آموزش جهانی در قاره آسیا تمرکز دارد و ابراز علاقه او به افزایش همکاری بین‌المللی با آمریکا می‌داند و در مصاحبه با پایگاه خبری پی‌آی‌ای که تمرکز خبری روی آموزش بین‌المللی دارد، می‌گوید: «اینکه آنها از کجا هستند و اینکه ما با این کشور روابط دیپلماتیک داشته باشیم یا نه مهم نیست، زمانی که رئیس‌جمهور کشوری درباره تبادلات مردم و تبادل آموزشی سخن می‌گوید، ما دوست داریم برای ایجاد آنچه ممکن است، تلاش کنیم».